Hlavica hru nastudoval jako poslední absolventskou inscenaci IV. ročníku katedry činoherního divadla Divadelní fakulty Akademie múzických umění.
Režisér si text Gabriely Preissové, která inscenacemi Gazdina roba a Její pastorkyňa ve své době vzbudila rozruch, nevybral kvůli úctě ke klasice, ale pro situace, v nichž se postavy hry nacházejí.
"Její pastorkyňa má v sobě ohromný dramatický potenciál - a to nejen skrz ony velké základní situace, ale i v těch drobných detailech, které tvoří situace malé. Na zkouškách jsme si uvědomili, že téměř na rozhraní každých replik vzniká konflikt," uvedl Hlavica.
Podle režiséra se postavy nejsou schopné domluvit. Vůbec si nerozumí, je to jako by se vůbec neslyšely, neviděly, v jakém stavu je ten druhý. "Vznikají až absurdní situace," dodává.
Kostelničku ztvárnila Jana Kovalčíková, Jenůfu Eva Leimbergerová, Števem je Jan Maléř, Lacem Václav Liška a Stárkem Jan Meduna. Nejbližší reprízy se uskuteční 7., 14. a 17. března.
Její pastorkyni zvolil za námět pro svoji operu Leoš Janáček a pracoval na ni devět let. Premiéra byla v roce 1904 v Brně. Až pražské nastudování v roce 1916 a zejména uvedení této inscenace ve Vídni roku 1918 znamenalo vítězství.
Od té doby patří Její pastorkyňa, uváděná v zahraničí pod názvem Jenůfa, k vrcholům světové operní tvorby dvacátého století.
Gabriela Preissová pořádala ve svém bytě umělecké dýchánky a debaty o umění. Od 20. let minulého století žila v ústraní. V polovině dvacátých let byla jmenována členkou Československé akademie věd. Zemřela v roce 1946 a je pochována na Vyšehradě.