Po velkém úspěchu filmu Buena Vista Social Club přijíždí do Čech na jediný koncert jiná, neméně slavná a dokonalá originální kubánská kapela. Septeto Nacional je formace, která vznikla už v roce 1927, kdy ji založil Ignacio Pineiro.
Obdivovatelem a přítelem Pineiry se při své cestě na Kubu stal i George Gershwin. Záhy dosáhla bouřlivého úspěchu. Ve skupině spolu dnes vystupuje už třetí generace kubánských muzikantů. V jejich hudbě cítíme na jedné straně tradici kubánské hudby, ale i nového ducha, skvělé instrumentální i vokální výkony, a především typicky kubánskou radost ze života.
Kromě spolupráce v Septetu Nacional, členové vystupují a nahrávají i s jinými významnými kubánskými hudebníky (například s vokalistkou z projektu Buena Vista Social Club – Omarou Portuondo).
Americká písničkářka Suzanne Vega, která se v devadesátých letech minulého století proslavila především dvěma celosvětovými hity Tom´s Dinner a Luka, se představí jako druhý host nového cyklu Scénické rozhovory.
Tentokrát exkluzivně v intimním prostředí Studia Švandova divadla vystoupí ze své obvyklé role interpretky vlastních písní a bude odpovídat na dotazy moderátora Davida Hrbka.
Suzanne Vega |
Suzanne Vega se narodila 11. července 1959 v kalifornské Santa Monice a když jí byly dva roky, přestěhovala se s celou rodinou do New Yorku, kde bydlí dodnes. Vyrůstala v newyorské čtvrti Spanish Harlem. Její matka je analytičkou computerových systémů, nevlastní otec Ed Vega hispánský spisovatel. Ve svých devíti letech se dozvěděla, že její skutečný otec žije v Kalifornii, kde se s ním až koncem osmdesátých let setkala. Studovala balet na střední umělecké škole, poté literaturu na Barnard College. Vedle toho skládala už vlastní písně a v roce 1985 vydala první album Suzanne Vega s velkým hitem Marlene on the Wall. Druhé sólové album se jmenovalo Solitude Standing, které obsahovalo dvě její nejznámější písně Luka a Tom´s Dinner. Za nejzajímavější je považováno CD 99°F, na němž se aranžérsky výrazně podílel její dnes už bývalý manžel Mitchell Froom, s nímž má osmiletou dceru Ruby. Poslední CD Songs In Red And Gray vyšlo loni na podzim. |
Součástí večera bude i autorské čtení Suzanne Vega. Sama na pódiu bude v intimním prostředí divadelního studia číst své básně a kratší eseje, které vznikají průběžně s její písňovou tvorbou. Některé z prezentovaných textů vydala před časem v knize "The Passionate Eye: The Collected Writing of Suzanne Vega (Vášnivé oko: Sebrané spisy Suzanne Vega).
Diváci tak budou mít možnost osobního setkání s touto světoznámou písničkářkou, kde možná bude i čas na divácké dotazy. Simultánně bude do češtiny překládat Dana Hábová.
Třetí složkou Hvězdného letního koktejlu je herečka Annie Girardot, jejíž večer ve Švandově divadle bude jejím prvním živým vystoupením v Čechách. Představí se v monodramatu Roberta Athayde Madame Marguerite.
Annie Girardot se po maturitě zapsala do hereckého kursu, který vedli Henry Bosc a Jean Meyer. Ve studiu pokračovala na Pařížské konzervatoři u Henriho Rollana, absolvovala ji s výtečným prospěchem v roce 1954 a jako slibný talent byla angažována do Comédie Francaise, kde se objevila například v hrách G. Courtelina, J. Cocteaua nebo J. Romaina.
Od roku 1958 se pustila do sféry privátního divadla. Z té doby pocházejí její role v inscenacích Dva na houpačce Williama Gibsona (režie Luchino Visconti), Idiotka Marcela Acharda (režie Jean Meyer) nebo Po pádu Arthura Millera (Luchino Visconti).
Jako filmová herečka debutovala v roce 1955 snímkem Třináct u stolu, ale výrazně na sebe upozornila o pět let později ve filmu Rocco a jeho bratři režiséra Luchina Viscontiho, se kterým se poznala při divadelní práci. Tím začala její oslnivá filmová kariéra, během níž natočila desítky filmových snímků a televizních inscenací.
V době, kdy točila i pět filmů ročně, se divadlu mohla věnovat jen sporadicky. Přesto jeviště nechtěla opustit úplně, jak o tom svědčí například právě Athaydova Madame Marguerite v režii Jorge Lavelliho z roku 1974, inscenace Molierova Lakomce v režii Rogera Planchona v Theatre National Populaire v roce 1986, velmi úspěšná Premiéra mládí Christiana Giudicelliho, kterou hrála s Odette Joyeux od roku 1987, Ionescova hra Král umírá z roku 1988/89 nebo Bernhardovo Náměstí hrdinů při kterém se v roce 1991 pracovně znovu sešla s režisérem Jorgem Lavellim.
K Athaydově Madame Marguerite se Annie Girardot vrátila v roce 2001 a v Paříži jsou její představení vyprodána do dnešních dnů. Vedle domácích diváků má od začátku roku 2002 možnost vidět tuto inscenaci publikum v mnoha zemích světa, v rámci celosvětového turné už Annie Girardot hrála v Belgii, Švýcarsku, Rakousku, Japonsku či Rusku.
Hra „Madame Marguerite“ je sólový part pro jednu herečku, která se (podobně jako například Goldflamova Biletářka) obrací ke shromážděnému publiku. Divadelní sál se tak mění ve školní třídu, publikum ve studenty, nechybí černá tabule, křída ani názorná kostra lidského těla. Nepříliš vyrovnaná pedagožka Madame Margeurite využije svou první hodinu před novou třídou ke svérázné lekci života, na kterou by studenti (diváci) neměli hned tak zapomenout.
Athaydova Madame Marguerite se hrála také u nás. Pod názvem Vyučování dony Margarety ji na zkušebně Divadla Na zábradlí nastudoval režisér Jaroslav Chundela s Hanou Smrčkovou v titulní roli. Premiéra proběhla 11. 3. 1977.