Záběr z představení Návštěva staré dámy

Záběr z představení Návštěva staré dámy | foto: Viktor Kronbauer

Havlová se rozloučí v roli miliardářky, Töpfer hraje její první lásku

  • 2
Na plakátech se Tomáš Töpfer zpoza stromu směje na Dagmar Havlovou. Na scéně to tak rozpustile bude asi vypadat jen místy. Potřetí ve své historii inscenuje pražské Divadlo na Vinohradech klasiku Friedricha Dürrenmatta Návštěva staré dámy. Nyní se titulní rolí rozloučí Havlová.

Dagmar Havlová odchází z vinohradské scény po čtyřiceti letech, byť jistou dobu stála mimo jeviště kvůli povinnostem první dámy. Podle herečky „už nastal čas v nejlepším odejít“, a k odchodu si vybrala právě postavu Kláry, kterou kdysi z města Güllen vyhnali a která se tam nyní vrací jako miliardářka.

„Byla jakožto těhotná dívka vyhnaná celým městečkem i svou první láskou Illem, prošla bahnem světa, vypracovala se do vysoké pozice, má hodně peněz. A rozhodla se, že se vrátí a vezme spravedlnost do svých rukou,“ naznačuje herečka úvodní situaci představení.

„Moje Klára je asi jiná v prožitku, více zdůrazňuje humor, je rozhodnutá vykonat pomstu, ale vzpomínky ji dostihnou,“ porovnává Havlová své podání s předchozími verzemi role, kterou zde třeba v roce 1996 ztvárnila Jiřina Jirásková.

„Nechtěla jsem, aby byla jenom černobílá, ale aby měla i spoustu jiných hodnot, a hlavně, aby se vyvíjela a aby také bojovala sama se sebou,“ uvažuje Havlová. „Nehraji tu roli jednostrunně, ale v každé scéně se snažím být trochu jiná, aby divák pochopil její jednání a aby si do poslední chvíle nebyl jist, jak se rozhodne a jestli dokáže spravedlnost vykonat,“ pokračuje.

V úloze Illa se objeví ředitel divadla Tomáš Töpfer. „Hra ani tak nevypovídá o Illovi nebo o ‚staré dámě‘, ale o tom, co se může stát s lidskými charaktery. Jak se může změnit humanistické přesvědčení těch, kteří tvrdí, že by se nikdy nepodíleli na žádném zločinu. Až se nakonec jeho strůjcem stane prostý a slušný člověk,“ naznačuje herec.

Töpfer se i vrátil k tomu, proč se Dürrenmattova klasika už potřetí vrací na zdejší pódium. „Předchozí inscenace měla premiéru v roce 1996, což je téměř pětadvacet let, za tu dobu odrostla více než jedna generace diváků. Těm, kteří tu inscenaci viděli jako studenti, je dnes 45 let a kolik lidí má šanci si na tehdejší představení vzpomenout? Dürrenmattova hra je navíc klasickým titulem, a takovéto tituly na jeviště repertoárového souborového divadla patří,“ uvedl.

„Návštěva staré dámy je stále aktuální, a to nás vždycky dožene. Samozřejmě jiná byla situace po druhé světové válce, kdy mohla vyvolávat úvahy o kolektivní vině. Tentokrát si myslím, že inscenace bude rezonovat jinak. Kolektivní vina je zajímavé téma a objevuje se v různých obdobích vývoje lidské společnosti: Jsme my kolektivně vinni za to, v čem teď žijeme? Poneseme kolektivní vinu za to, že znečišťujeme planetu? Podobné otázky by člověka mohly a měly při sledování této inscenace napadat,“ uvažuje Töpfer. Podobně jako před dvěma lety ve Lvovi v zimě, i zde oba herce režíruje Jan Burian.

„Myslím, že režisér zinscenoval tuto hru velmi dobře – vytvořil paralelu k současnosti a ukázal, co dokážou peníze udělat s charakterem člověka,“ dodává Havlová. 

Železný a Písařovicová

Spolu s oběma herci se v Návštěvě staré dámy objeví Petr Kostka, Aleš Procházka, Oldřich Vlach či třeba Jiří Šesták. Diváka ve výčtu dalších herců pak asi trochu překvapí dvě jména současných novinářů, tedy Daniely Písařovicové a Jakuba Železného. „Ve hře jsou od autora napsaní reportéři, my vycházíme z toho, že současní reportéři jsou vybaveni kameramanem s kamerou a komentují pro diváky situaci v přímém přenosu. Daniela Písařovicová a Jakub Železný hrají v naší inscenaci sami sebe,“ vysvětluje ředitel Vinohrad. 

„Používáme kamery, projekční plátno, vysíláme přímý přenos moderovaný známými novináři, kteří se při představeních budou střídat a přinášet divákům informace o tom, co se v Güllenu právě děje,“ dodává. Premiéru chystají Vinohrady už v pátek večer.