Výkladní skříň přehlídky, ulice High street, přetékala letáky i produkcemi, jejichž cíl byl jediný: upoutat pozornost. Na tak rozmanité přehlídce všech žánrů se zřídkakdy ukáže jediný hit, ale hned několik kusů, o kterých se mluví. Letos to byla například inscenace Factory od Badac Theatre Company, simulující v divácích pocity osvětimských vězňů před zplynováním.
Publikum je postupně mačkáno do stále těsnějších místností a terorizováno hlukem. Někteří recenzenti nevydrželi a z představení uprchli, pověst však byla zaručena a z Factory se stalo nedostupné představení.
ALUMINIUM SHOW
Pozornost si vydobyla i inscenace Caravan, hraná v přívěsu. Šestice herců v ní zpracovala loňské britské záplavy. Autentická sdělení obětí povodní provázel déšť bubnující do střechy a někteří diváci neskrývali pohnutí.
Edinburský festival má totiž mnoho tváří: vedle sebe stojí jemné výpovědi i kýčovité, zato však energií nadupané show. Jako třeba představení nazvané Aluminium, v němž tanečníci křepčili v převlecích za ginatické hliníkové trubky a do publika vystřelovali cáry alobalu.
České soubory se v nabitém programu neztratily. Do Skotska odjela inscenace režijního tandemu Skutr, brněnské Divadlo Neslyším, divadlo Adriatik, Teatr Novogo Fronta a taneční soubor DOT504. Všichni hráli před plnými sály a podařilo se jim upoutat média. Příznivé recenze jsou nezbytné: v džungli možností totiž představují směrovky pro diváky.
FRINGE FESTIVAL V ULICÍCH
Vysoká konkurence vychází z podstaty festivalu, který před více než šedesáti lety vznikl jako opozice k přehlídce Edinburgh International. Ta dodnes zve jen vybraná divadla, zatímco na Fringe může přijet každý, kdo se přihlásí, sežene si místo a má dost peněz.
Umělci nedostávají honoráře, naopak za všechno platí. Jediným ziskem je výtěžek ze vstupenek a fakt, že případný úspěch na Fringe startuje mezinárodní kariéru. Hraje se od rána do noci v divadlech, kostelích, kavárnách, stanech. Zhruba dvě třetiny programu tvoří vystoupení komiků, milovaná tiskem i rodilými mluvčími.
Mezi řadou hvězd i začínajících šprýmařů se objevily i kuriozity: třináctiletý začátečník a sedmdesátiletý nestor, který se vrátil ke svému řemeslu. Počet "comedies" roste natolik, že se mluví o možnosti vytvořit pro tento žánr vlastní festival.
Hlavní pravidlo Fringe zní: Všechno, co přiměje diváka, aby si v obrovské konkurenci koupil lístek na vaše představení, se počítá. Přesto bylo letos "festivalové tržiště" na High street méně rušné než v minulých letech. "My jsme té ulici říkali Elm street, protože to byla naše noční můra. Herci si tam letáky rozdávali nejvíc sami mezi sebou," konstatuje Jakub Vedral, produkční Teatru Novogo Fronta.
Ačkoliv i při "slabším roku" Fringe za tři týdny prodal milion a půl vstupenek, úbytek návštěvníků město pocítilo. Tahoun skotské ekonomiky "zradil" například hoteliéry, kterým poprvé přebývala lůžka.
Americké turisty odradil slabý dolar, reputaci přehlídky pochroumalo úvodní zhroucení nového systému pro prodej lístků. Nevyvedlo se ani počasí: na déšť jsou tu sice zvyklí, přesto Skotsko letos zažilo jeden z nejvlhčích srpnů vůbec. Poznávacím znamením účastníků Fringe tak byly nejen festivalové pasy, ale také pestrobarevné holínky.