Divadelní Thálii získal i Václav Havel

  • 23
Ceny Thálie 2003 mají od sobotního večera své majitele. Na ceremoniálu v Národním divadle je převzalo třináct umělců, z toho dva v zastoupení: vázu z dílny Bořka Šípka místo tanečníka Filipa Veverky vyzvedl jeho otec, pro trofej Václava Havla udělenou za přínos českému divadlu si přišla jeho žena Dagmar.

Sobotní udílení Cen Thálie slibovalo být napínavým večerem - nakonec však uplynulo v klidném toku: ceny si odnesli favorité.

O jediné vzrušení večera se postaral Jiří Korn, který dlouhou děkovací řečí přidělal vrásky České televizi: přímý přenos nabral mírné zpoždění. Pořadatel, Herecká asociace, přidělil Kornovi vázu za hamižného hospodského Thénardiera v muzikálu Bídníci.

Štěstím zářila i Stanislava Fořtová - Topinková, oceněná za muzikál Pokrevní bratři v plzeňském divadle J. K. Tyla - podařilo se jí totiž třetí tháliovou nominaci konečně zúročit.

Druhou nominaci proměnila operní pěvkyně Yvona Škvárová, která zaujala jako Marylin Klinghofferová v opeře Národního divadla Smrt Klinghoffera. „Marylin je vedlejší nevelká role, ale o to spíš mě cena těší. Nadto se mi víc líbí nová výtvarná podoba ceny, takže prach na ní ve skříni rozhodně sedat nebude,“ radovala se Švárová.

Zato baletka Tereza Podařilová alias divoká Kateřina v baletu Zkrocení zlé ženy suverénně získala již druhou Thálii. „Největší radost mám z toho, že první Thálii před šesti lety získal také můj taneční partner Petr Zuska a nyní se totéž opakovalo s Filipem Veverkou. Pořádně to s Filipem oslavíme,“ plánovala Podařilová.

V nejsledovanějších činoherních kategoriích se radovala Bára Hrzánová a Petr Kostka. „Osmiletá Helenka ze hry hrdý Budžes je moje dětství z doby Husákova temna a ticha. Autorka hry Irena Dousková a já jsme měly identické zážitky - já v budějovickém divadle, ona v příbramském,“ prohlásila Bára Hrzánová. Přímo na jevišti herečka vyznala, že si užívá veřejně prohlašovat, že komunisté jsou svině.

Na Thálii nedosáhl Michal Slaný, nominovaný za úlohu schizofrenika Raye v inscenaci Slyšet hlasy v Národním divadle. „Představení vzniklo jako experiment, nazkoušeli jsme ho s režisérem Davidem Farrem za deset dní. Největší poctou pro mě je, že je vyprodáno a nedávno mi jeden divák řekl, že po dlouhé době odešel poznamenán divadlem.“

Naprázdno vyšla také Marie Málková, jejíž výkon v roli paní Zittelové ve hře Náměstí hrdinů před týdnem ocenili kritici cenou Alfréda Radoka.

S názorem kritiků se prezidium Herecké asociace shodlo, když cenu pro mladého umělce udělilo ostravské herečce Lucii Žáčkové, která v radokovské anketě získala titul talent roku. „Obě ceny jsou pro mě nesmírně důležité. Nejvíc to ale prožívají rodiče. Pláčou štěstím, všechno nahrávají na video a otvírají jedno šampaňské za druhým,“ řekla Žáčková.

Hrzánová: Herci by neměli soutěžit

Barbora Hrzánová přinesla do rodiny již druhou Thálii - první získal před dvěma lety její partner Radek Holub.

Ví se o vás, že netoužíte po světské slávě. Co pro vás cena znamená?
Jeviště Národního divadla si nesmírně vážím. Prožila jsem tu řadu let a mám je spojené se vzpomínkami na vynikající kolegy, od kterých jsem se spoustu věcí naučila a kteří tu dnes již nehrají nebo nejsou mezi námi. Zmocnilo se mě dojetí, ačkoli jsem se tomu bránila. Z cen si totiž dělám jinak legraci, protože si myslím, že by umělci neměli soutěžit.

Řekla jste, že Thálii přebíráte jako oblastní herečka. Berete ji i jako ocenění pro příbramské divadlo?
Vyrostla jsem u babičky a dědy v budějovickém divadle, takže vím moc dobře, jak se žije oblastním hercům. Thálie by podle mě měly být zaměřeny především na ně.

Neměli by trofeje pobírat i režiséři, kteří se nemalým dílem podílejí na úspěchu představení?
Režisér je samozřejmě tvůrce inscenace, ale o tom, zda by měl také dostávat ceny, ať rozhodnou ti, kdo rádi soutěží a ceny rozdávají.

Přijala byste po Helence roli v jiném oblastním divadle?
Jsem normální herečka, nabídky si vybírám podle scénáře, režiséra a partnerů. Takže proč ne.

CENY THÁLIE 2003

Lucie Žáčková (cena pro umělce do 33 let)
Jiří Žalud (cena za celoživotní dílo v oboru balet)
Antonín Švorc (cena za celoživotní mistrovství v oboru opera)
Václav Havel (zvláštní cena Kolegia)
Otakar Brousek (cena za celoživotní dílo v oboru činohra)

ČINOHRA

ženy

* Barbora Hrzánová (Hrdý Budžes, Příbram) *

Andrea Elsnerová (Měsíční běs, Divadlo na Vinohradech)

Marie Málková (Náměstí Hrdinů, Divadlo Na Zábradlí)

muži

* Petr Kostka (Smíšené (po)city, agenturní představení) *

Jiří Langmajer (Hamlet, Shakespearovské slavnosti)

Michal Slaný (Slyšet hlasy, Národní divadlo)

OPERETA. MUZIKÁL A JINÝ HUDEBNĚ-DRAMATICKÝ ŽÁNR

ženy

*Stanislava Topinková-Fořtová (Pokrevní bratři, Divadlo J.K. Tyla Plzeň)*

Iveta Dufková (Hraběnka Marica, Divadlo J.K. Tyla Plzeň)

muži

Václav Morys (Země úsměvů, Národní divadlo Moravskoslezské Ostrava)

* Jiří Korn (Bídníci, agentura Goja) *

BALET

ženy

* Tereza Podařilová (Zkrocení zlé ženy, Národní divadlo Praha) *

Zuzana Pokorná (Lucrezia Borgia, Národní divadlo Praha)

Jana Přibylová (Bajadéra, Národní divadlo v Brně)

muži

Alexandr Katsapov (Zkrocení zlé ženy, Národní divadlo Praha)

Michal Štípa (Bajadéra, Národní divadlo v Brně)

* Filip Veverka (Zkrocení zlé ženy, Národní divadlo Praha) *

OPERA

ženy

Denisa Hamarová (Bohéma, Státní opera Praha)

* Yvonna Škvárová (Smrt Klinghoffera, Národní divadlo Praha) *

muži

Richard Haan (nížina, Státní opera Praha)

* Jan Vacík (Výlety páně Broučkovy, Národní divadlo Praha) *

Herečka Barbora Hrzánová oslnila v roli Helenky Součkové ve hře Hrdý Budžes.

Nejstarší z hereckého rodu Brousků - Otakar Brousek.

Pro trofej Václava Havla udělenou za přínos českému divadlu si přišla jeho žena Dagmar.

Herec Petr Kostka obdržel Cenu Thálie 2003 za úlohu Hermana v komedii Smíšené (po)city.

Letos sedmdesátiletý barytonista strávil půl století na scéně Národního divadla, ale úspěchy sklízel i na zahraničních scénách.

Sedmašedesátiletý tanečník plzeňského divadla v důchodu vydržel jen rok a dnes opět tančí - dokonce hned na třech scénách.