Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Vadí mi, když u nás Slováci nemluví česky, říká hlasová poradkyně

Nazývá věci pravými jmény a je jí jedno, jestli se někdo urazí nebo se bude pohoršovat. Je dost zralá a dost zaměstnaná na to, aby se bála, že si to s někým rozhází. „Můžu pomáhat komukoliv, kdo se chce naučit lépe mluvit,“ říká hlasová poradkyně Jana Postlerová.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

To, že Slováci u nás nemluví česky může snad vadit jen hysterické poradkyni, slovenština je pěkná řeč.EU

2 0
možnosti
KV

Ona to řekla dost arogantně a namyšleně, ale myšlenka tak špatná neni. Pokud tady někdo chce trvale žít, tak i když je to Slovák, tak by byla aspoň slušnost se trochu na tu češtinu podívat a naučit se aspoň když už nic jinýho tak ty slova co se lišej aby rozuměli všichni. Stejně to platí i naopak. Samozřejmě mě nijak neuráží když na mě někdo promluví slovensky, ale když tady ten člověk žije 10 let a furt mluví 100% slovensky, tak je to opravdu docela divný. Třeba slovák u nás v práci aspoň řiká měsíce česky a ňáký další slova co se lišej, to je aspoň něco, lepší než drátem do voka.

0 0
možnosti
Foto

Prijde mi nevhodne pouzit slova inteligent kde melo byt slovo intelektual. Souhlasim ale 100% s tim, ze komunikace tech, kteri to tu ridi se zbytkem naroda by zaslouzila radu. Zminovany poslanec ma pravdu, ale rozhodne by to nemel rikat, minimalne v zajmu sveho znovuzvoleni - jen se tak chovat.

0 0
možnosti
PM

Jinak to, že někdo při projevu po každých pár slovech vydá nějaký zvuk, který s projevem nesouvisí, podle mne není otázka vzdělání či kultivovanosti dané osoby, ale prostě projevem hledání slov. Asi každý se někdy přistihne, že do projevuje vsune slova, která s ním nesouvisejí. Někdo (někdy) řekne "vole" nebo něco horšího, někdo "jakoby" apod., někdo "jak bych to řekl" atd. Těch různých vsuvek je mnoho.

0 0
možnosti
PM

A někdo mluví tak pomalu, že si takto pomáhat nepotřebuje. Příkladem je současný prezident této země.

3 0
možnosti
PM

S těmi sedmi vteřinami to paní silně přehnala, nebo je sama dost povrchní člověk. Poznal jsem spoustu velmi inteligentních a vzdělaných lidí (pravda hlavně v technických oborech), kteří měli ke kultivovanému projevu opravdu hodně daleko, a stejně tak jsem poznal i lidi s minimálním vzděláním, kteří mluvili jako kniha (kultivovaně psaná). Hodně lidí volí způsob konverzace a verbálního i psaného projevu podle toho, mezi jakými lidmi se právě nacházejí, co svým projevem sledují a pro koho jej tvoří. Hodně to platí např. o písničkářích. Jen o vzdělání to opravdu není.

2 0
možnosti
Foto

Pani uspesne svoji povrchnost hraje. Prijde mi ze to neni o inteligenci nebo vzdelani, ale spokojenosti se sebou. Kdo je nespokojeny, vylepsuje a da se to na nem velice rychle poznat, a to beru za poznavaci znameni zajimavych lidi.

0 0
možnosti
PM

Ať si pro mne ta mne každý žvaní tak, jak mu zobák narost, ale když chci v Praze v lékárně zubní kartáček a paní za pultem se mi zeptá "A akú chcetě kefu?", tak bych jí nejraději řekl něco vulgárního.

0 0
možnosti
KV

Varování pro Moraváky: Následující text je psán obecnou Češtinou, tzv "pražáčtinou," pokračování ve čtení by vám mohlo způsobit prasktnutí žilky na čele, nebo epileptický záchvat.

Pani je trochu namyšlená, ale má v něčem pravdu.

Sice s ní uplně nesouhlasim s těma Slovákama, vždycky jsem radši, když Slovák mluví Slovensky, než když se snaží mluvit pačeštinou, navíc s přízvukem, ale jinak 100% souhlas s těma politikama a moderátorama.

Například ten Novotný je fakt děsnej, neni mu vubec rozumět. Ona podle mě nemluvila ani tak o spisovnosti nebo nespisovnosti, ale spíš o tý kultivovanosti a výslovnosti. Spousta lidí poliká konce nebo mumlaj, vidim to kolem sebe denně, někdy se musim třeba 4x zeptat aby mi to zopakoval než mu konečně rozumim.

Jsem původem Pražák, netajim se tim, stejně to poznáte z toho jak píšu nespisovně, teď bydlim už docela dlouho na vesnici (asi 30 km od Prahy) a lidi tady strašně mumlaj a hučej a fakt je někdy problém jim rozumět.

U těch moderátorů jim (hlavně těm z regionálního zpravodajství) fakt nikdo nedává tu zpětnou vazbu, například taková Iva Kubanková, jinak pěkná ženská, mluví srozumitelně, ale v každý větě řiká "gvůli" a podobný patvary, sakra, proč jí to někdo neřekne že má v televizi mluvit spisovně? To samý s těm reportážema kdy reportéř řiká "nabourané auta" a podobně a jsou to furt stejný lidi a furt to řikaj, proč jim to někdo neřekne?

Kolikrát jste slyšeli že by reportér nebo moravátor z Čech řekl omylem BEJT? Stane se to, ale většinou se opravěj, tak proč musíme tolerovat gvůli, zme, nabourané auta a podobně? Nic proti Moravštině, ale proč mi to tolerovat musíme a jak někdo řekne v dabingu bejt, tak se z toho můžou zbláznit?

Na netu píšu většinou nespisovně, je to vidět na první pohled že tak píšu schválně, maturitu z češtiny mam, když budu chtít, tak zvládnu něco napsat spisovně a i stylisticky přijatelně, tak proč na mě neustále moraváci útočej že tohle a tohle jsem napsal špatně? O co jim vlastně jde? Sami spisovně neuměj.

1 0
možnosti
KV

Moderátor, ne moravátor, něco jsem tam umazával a takhle to dopadlo, bohužel tady neni možná editace. :-)

0 0
možnosti
PR

Radši si poslechnu 10 slovenských hereček, než jednoho Mádla popřípadě jiného przniče, který "y" vyslovuje "ej" a podobně uši-rvoucí výtvory.

0 1
možnosti
KV

A že reportéři z Moravy v televizi běžně řikaj "nabourané auta" a podobně, to vám nevadí? Češi aspoň věděj že mluvěj nespisovně a uvědomujou si to, spousta Moraváků o sobě tvrdí, že mluvěj spisovně, protože ve skutečnosti vubec nemaj ponětí jak spisovná Čeština vypadá, takhle vznikl ten mýtus o tom že moraváci mluvěj spisovně.

Jak často slyšíte od reportéra z Čech že by řekl v reportáži omylem bejt nebo zelenej? Samozřejmě, stane se to, ale většinou se opravěj, reportéři z Moravy ale řikaj nabourané auta a takhle skloňujou trvale aniž by se opravili a asi je za to nikdo ani netrestá. To samý s tim zme, gvůli a podobně.

Fakt mi netvrďte že tam u vás mluvíte spisovně, je to nesmysl.

V čem je lepší říct (navíc v televizi v reportáži) "Gvůli sněhové kalamitě zme viděli nabourané auta," oproti tomu říct "pražácky" Kvůli sněhový kalamitě sme viděli nabouraný auta?" Spisovně neni ani jedno.

Nechápu proč maj furt potřebu Moraváci řešit obecnou Češtinu z Čech, to tam nemáte nic lepšího na práci? Každej prostě ňák mluví podle toho kde se narodil, chodim snad po diskuzích a nadávam Moravákům že píšou zelené auta když sám píšu nespisovně? K čemu by to bylo. Udělat si z toho srandu, to jo, ale myslet to vážně? To je už fakt na Bohnice.

Podstatný je jestli dokážete něco spisovně fakt napsat když to bude potřeba. To jak mluvíte nebo píšete někde na netu jinak nevypovídá o tom jestli ovládáte spisovnou Češtinu. Pokud teda nepíšete "by jsme" nebo si nepletete mě/mně, to už pak o něčem vypovídá.

K tématu článku, rozhodně slyšim radši Slovenštinu, než Slováky co se snažej mluvit Česky.

3 2
možnosti
MO

Milá paní poradkyně, to nespisovné "hejkání" pražců vám nevadí? Spisovně mluvícím lidem více, než zazní hezká Slovenština. Čecháčtina je něčím odpotným, milá paní hlasová poradkyně.

1 0
možnosti
KV

Spisovně nikdo nemluví. Rozdíl mezi "pražáčtinou" a moravštinou je jenom ten, že Pražák si to uvědomuje že mluví nespisovně, zatimco Moravák klidně řekne "zelené auta" v reportáži v televizi a divný mu to nijak nepřipadá. Já pak napíšu někde na netu v diskuzi bejt nebo zelenej a hned na mě Moraváci útočej, je to fakt směšný.

Nikdy v žádnejch pravidlejch internetu neni psáno, že tady máme psát spisovně, takže bych prosil Moraváky, aby se trochu uklidnili a zametli si nejdřiv na svym "zme, gvůli, zelené auta" dvorečku. :-)

3 0
možnosti
KG

Myslim, ze keby bola cestina od slovenciny natolko odlisna, ako ine su jazyky od nasich jazykov, tak uplne prirodzene by sa obe strany v tom druhom state snazili hovorit recou toho druheho (alebo anglictinou, ked by ju neovladali).

A nebolo by to tak cudne.

Je vsak prirodzene, ze ked vieme, ze si vzajomne velmi dobre rozumieme, tak kazdy ostaneme pri tom jazyku, ktory nam ide najlepsie (a najlepsie sa nam v nom vyjadruje a premysla).

A myslim, ze vzhladom na odlisne prizvuky, mame obe strany tendenciu sklzat po par vetach k tomu, ze "lepime" rodny prizvuk na tu druhu rec, ak sa ju aj snazime pouzivat.

Co naozaj obom stranam trha usi.

Lebo konkretne pri nasich dvoch jazykoch je to akoby ten clovek skusal hovorit rodnou recou a mal pri tom recovu vadu.

Strasne to znie umelo a silene. (Neznasam ani vo filmoch, ked postavu hra Slovak a "hovori" cesky, alebo naopak. Bud nech ma ten prizvuk dokonale vypilovany, alebo nech ho predabuju, ak je to nutne.)

Takze kym u takeho Anglicana, ci Francuza je mile pocut kostrbate pokusy o slovencinu, ci cestinu, u Cecha, ci Slovaka je to skor dusevne mucenie.

Mam rodinu v Cechach a vlastne nikdy mi neprislo na um sa zamyslat, preco na Slovensku neskusia hovorit slovensky (ani som sa nestretla s tym, ze by im to hocikto u nas vytkol). A myslim, ze ani oni nikdy neriesili, preco ja u nich hovorim spokojne cely cas len slovensky. Aj so vsetkymi susedmi, v obchode a vlastne vsade.

3 0
možnosti
PR

Díky za super příspěvek. A nemusíte mít obavy. V ČR kromě této paní nikomu Slovenčina nevadí.

1 0
možnosti
  • Nejčtenější

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

13. dubna 2024  9:22

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil...

Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní

15. dubna 2024  21:44

Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře se orientujete ve filmech a rolích Rudolfa Hrušínského?

13. dubna 2024  10:30

Stačil mu jeden pohled a vyjádřil všechno, co si jeho postava v danou chvíli myslí. Rudolf...

Plačící Palestinka objímající svou mrtvou neteř je snímkem roku

18. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  12:09

Fotografií roku se podle prestižní soutěže World Press Photo stal snímek zachycující Palestinku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vystupovat v Praze je často za trest. Lidé jsou tam zpovykaní, říká brněnský komik

16. dubna 2024

Premium Říká, že je cholerik a je snadné ho vytočit. Umí si však vystřelit sám se sebe a je přesvědčený, že...

Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swift vydala nové album

19. dubna 2024

Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swift...

Knihou roku je Hella. Cenu čtenářů má Moravec, v humoru uspěla Macháčková

18. dubna 2024,  aktualizováno  21:39

Knižní svátek Magnesia Litera v pondělí večer vyvrcholil předáváním cen. Knihou roku se stal román...

Čtení jsem nenáviděla. Autorka dětské fantasy o boji s dyslexií i námětech knih

18. dubna 2024

Premium Říká, že dobré náměty se válejí na ulici. Že se jenom stačí rozhlížet kolem sebe a nechat příběhy,...

Smrtelné hříchy pěvkyně Kožené. Česká filharmonie odtajnila sezonu

18. dubna 2024  17:30

Semjon Byčkov zahájí na podzim sedmou sezonu na pozici šéfdirigenta České filharmonie. Na postu...