Diskuse k článku

Zemřel režisér Juraj Herz, autor Spalovače mrtvol či Petrolejových lamp

Ve věku 83 let zemřel v neděli filmový režisér Juraj Herz, známý autor snímků s přídechem hororu i specifického humoru. Jeho dílo se řadí k československé nové vlně, mezi jeho nejznámější filmy patří filmová adaptace románu Ladislava Fukse Spalovač mrtvol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24i39n69d73ř80i32c33h 71H81r46a10d46e70c93k78ý 6665529502662

“Co kdybych tě drahá oběsil?"

0/0
10.4.2018 14:38

J45o79s63e57f 43M38e70r64u89n55k22a 6682720383687

Musím jednoznačně podpořit názor p. Hrdličky. Pokud měl film ukázat na krutost Čechů vůči Němcům krátce po válce, měl se inspirovat jinými událostmi. A že jich bylo dost, takže i námětů by bylo dost. I když bych byl také raději, kdyby se začalo rokem 1938. Jenže tento film je totálně lživý, to je historicky doložitelné. Klidně i napíšu, že to vypadá, že s filmaři spolupracoval sám velký malý kulhavý Goebels. Přece není normální jen tak někoho, který navíc později trpěl v komunistickém kriminálu, bezdůvodně a lživě označit jako vraha. Někde jsem četl, že za tento film měl p. Herz dostat cenu Emanuela Moravce. To je myslím dost přehnané, ale pokud tento názor psal člověk, u kterého se události týkají přímo někoho z jeho předků či příbuzných, tak ho naprosto chápu. Já pana režiséra nechci obviňovat z ničeho, kdo je bez viny, ať hodí kamenem. Nevím proč to bylo takto natočeno a navíc je pravda, že byl jeden z nejlepších našich režisérů. Ale nic to nemění na faktu, že film je snad ten nejvíce lživý, co jsem kdy viděl, na úrovni Babic-Plánic z majora Zemana. A stejně jako tehdy ten major Zeman - film je udělaný dobře, tak tomu dost lidí věří, běžný divák přece nebude po každém filmu pátrat v knihách, jak to bylo. Někdy je fikce neškodná, např. ve filmu Nepřítel před branami, někdy je to ovšem daleko horší......

+1/0
10.4.2018 7:09

V93o33k65o86u77n 90V27l87a83d98i50m70i51r 8752238799608

Juraj Herz, to byl pan Herec a pan Reziser.

Kez by se tomuto narodu postestilo par dalsich takovychto imigrantu.

0/−1
9.4.2018 21:54
Foto

M69a82r35t59i65n 94B40r13a26u42n 2774587231729

No vidíte, a já celou dobu žil v přesvědčení, že to byl emigrant, a on to byl imigrant.

+1/0
10.4.2018 1:07

I70v77a75n69a 23M78á74l59k49o57v94á 4648162712860

Odpočívejte v pokoji a brzy pošlete náhradu.

0/0
9.4.2018 20:12

J93o50s19e93f 52M85e46r78u13n98k92a 6622700453227

Nejprve upřímnou soustrast - a jistě, byl to velký režisér, machr. Ale nechápu ty mínusy u kritiky Habermannova mlýna. Já nevím, jestli šlo o nějakou politickou objednávku či ne. Ale jisté je - film je výborný a navíc působí jako věrohodný. A bohužel, možná právě proto tolik mínusů kritikům. Ale je to opravdu, opakuji opravdu totální historický paskvil - s já mám dojem, že se i naši historikové svého času ozvali. Historicky je film na úrovni těch nejvíc propagandistických dílů majora Zemana. Jasně - každý film je fikce a chápu, že je lepší lynčování hlavního hrdiny přivázaného ke kolu mlýna než pravda - tj. pana Habermanna zastřelil jakýsi opilec, který s ním prohrál v kartách. Ale to co je fakt ne fikce, ale lež, a to lež opravdu na přes držku, je to, že ve filmu je vrahem člověk ( no, změnili jedno písmenko v příjmení, fakt borci ), který s tím jednak neměl vůbec nic společného, a navíc seděl přes 10 let v komunistickém kriminálu. A tomu skutečnému vrahovi se pochopitelně nestalo téměř nic. A Vám - mínusáčci, kteří o tom nevíte vůbec nic, máte jen IQ tykve - Vám by se líbilo, kdyby z Vašeho táty či dědy páni filmaři udělali úplně bezdůvodně a lživě vraha, navíc, pokud by seděl v komunistickém kriminálu ?

A to není vše. Co ten farář ? Ten tam nebyl, ten umíral v koncentráku. Sokoli cvičili s náckama ? No, asi ne. Starosta v Sudetech byl Čech - no, asi ne. Popravy kvůli zastřelení německé spojky ? Ne - kvůli podpoře partyzánů a navíc jich nebylo 9 ale tuším 23.

+7/−1
9.4.2018 11:29

D67a73v21i37d 72H94y81š62p43l15e10r 2293343407935

Klasici odcházejí.

0/0
9.4.2018 10:37

J58a32k52u18b 74F32e82i16f37a36r 7909749766759

S panem Režisérem jsem kdysi seděl u jednoho stolu v restauraci. Velmi příjemný a milý pán, který si na nic nehrál a normálě si povídal o běžných věcech. Čest jeho památce. RIP.

+4/0
9.4.2018 10:04

J60i18n39d47ř81i82š83k37a 43B76u15r41g16e14r93o32v60á 3165844538755

PAN režisér! Panna a netvor. Co dodat? S hudbou Petra Hapky nesmrtelné dílo!!!

+2/0
9.4.2018 10:02

P49a53v94e22l 38H60e46w84l45i97t 5287153115353

Pamatuju si, jak mi skoro vynadal, když jsem ho před lety v Lucerně oslovil slovem Mistře - navíc to byl velký milovník černého humoru. Takže Mis... tedy Pane Herzi, dneska si dám věneček, nebo rakvičku. Jen jedno, nevečeřel bych.

+7/0
9.4.2018 9:54

M74i62l47o51š 55B65r25a54d47í75k 3676289887828

Dobří režiséři odchází na věčnost a dobrých filmů ubývá. Místo kultury se prosazuje komerce.

+4/0
9.4.2018 9:39

K76a29r16e30l 10N35o16v22á26k 4189306450987

tomu prvnímu: ano, tomu druhému konstatování: ne,.....život jde dál:-)

0/0
9.4.2018 10:01

J90a44n 58V10e40r80n38e40r 8843187593286

"...abyste neřekli, že sem škot - tady je malá záloha."

+4/0
9.4.2018 9:15

J37a30n 12V77e36r93n49e77r 8683647393766

Změnte laskavě ten titulek. Autorem Spalovače je jistě Fuks a ne Herz.

+1/0
9.4.2018 9:12

I27v78a93n 22H58o54l26a15s 5567747798957

Scénář napsali společně (v reálu bych předpokládal, že ho Herz napsal a Fuks po přípomínkování autorizoval).

0/0
9.4.2018 9:17

J46a45n 86V88e58r96n68e68r 8863927793326

Já vím, ale v kontextu autorství (tak jak plyne v titulku) jde samozřejmě o knihu

0/0
9.4.2018 9:20
Foto

M38a85r32t68i52n 75B43r61a67u41n 2304457671799

Jde samozřejmě o film. Tento článek není o knize. Je o filmu a jeho autorem byl pan Herz

0/0
10.4.2018 1:09

L85e67n12a 13P53á57t34k64o42v49á 8141903794109

Panna a netvor je nejlepší. Kam se hrabe Disney

+12/0
9.4.2018 8:26

J94a51n 83K46r55á65t36k35ý 9852730393

Mohl si odpustit Habermannův mlýn. Byl to jeho poslední film, kterým se nepochybně chtěl zavděčit Němcům, ke kterým v roce 1987 odešel.

Spalovač mrtvol a Petrolejové lampy jsou veledíla!

+8/−12
9.4.2018 8:25

J22i23ř21í 63S26t10r28a19s71s39e65r 4654433448557

Mohl jste si to odpustit...

+10/−1
9.4.2018 8:38

J67a94r45d27a 77W72o74l47f 8195837936734

Vždyť řekl jen svůj názor. Já mám Herze moc rád, ale Habermannův mlýn také pokaždé vidět nemusím. Ostatně víte o nějakém německém poválečném filmu, kde si sypou popel na hlavu jak třeba stříleli lidi za heidrychiády? Já o žádném nevím.

+2/−1
9.4.2018 8:47

M78a41r53k10é93t72a 89D40v45o69ř48á42č30k94o28v50á 2448393171488

Někdy je lepší si nechat svůj názor pro sebe

+2/−1
9.4.2018 8:56

J90a87r69d89a 18W17o11l63f 8745137376694

Někdy jistě, ovšem toto je veřejná diskuze. Nijak pana Herze nedehonestuje. Pouze vyjádřil názor na film který se mu nelíbí.

+7/0
9.4.2018 9:13

M51a30r86k64é71t44a 92D75v13o98ř84á28č62k24o31v58á 2318403181128

pan Herz se chtěl nepochybně zavděčit němcům? To je názor na film?

+2/−2
9.4.2018 9:26

J44i12ř85í 18S50t45r91a92s18s25e37r 4174983968217

Ne jemu se nelíbí námět ..nikoli film...

+2/0
9.4.2018 9:30

J43a40r55d15a 50W62o13l48f 8155697166754

Souhlasím, mě se námět také nelíbí.

0/0
9.4.2018 12:40

J85i57ř78í 32S65t10r91a67s65s22e45r 4294793518837

Tak on Juraj Herz především hájil lidskost. Také děkoval těm Němcům co jemu a jeho rodině za války pomohli. Jestli máte pocit, že vinu nepřiznali, tak v rovině umělecké zkuste Naší otcové ...a jinak se dovzdělejte v oblasti odškodňování hodně programů BRD po válce...

+2/0
9.4.2018 9:29

J60a75r91d85a 31W51o80l90f 8135267886554

Ne děkuji, dovzdělávat se ohledně němců poválečných dobrodějů nehodlám. Mě bohatě stačí co o nich vím od rodičů, to mi úplně stačí.

0/−2
9.4.2018 12:39

K97a95r95e26l 11J74a58n43d23a 5852586361246

Komu není rady...

0/0
9.4.2018 14:17

J41a41r98d96a 20W74o63l66f 8125377566294

:-P Já nepotřebuji aby mi nikdo radil. V němci vlastněné kolbence nepracuji a tak na ně mohu mít svůj názor jaký chci.

0/0
10.4.2018 12:15
Foto

M48a64r94t94i54n 62B42r20a12u95n 2704487201709

Co takhle například Die Brücke? Anebo Stalingrad? Pravda, nejsou to filmy o Heydrichiádě, ale mají daleko větší hodnotu, protože nezabírají jen jednu, pro válku vcelku nevýznamnou epizodu, ale zabývají se celou dobou,

0/0
10.4.2018 1:14

Š69á46r37k97a 11M49a76t53y88á51š82o79v38á 1611325522709

prošel koncentrákem, nepodezírám ho z toho,že by jim poklonkoval...prostě dokázal odpustit nebo se na to díval jinak,právě kvůli tomu lágru...

+2/0
9.4.2018 9:42

J48i76n77d46ř78i63c87h 60H52r48d34l27i70č91k88a 4366504379354

Odpustit někomu neznamená dělat krvelačné bestie z někoho jiného....

0/0
9.4.2018 9:43

J67i10ř87í 79S74t58r22a21s24s26e10r 4204663418577

Nepochopil....

0/0
9.4.2018 9:48

J93i70n73d90ř16i57c76h 54H61r24d58l82i96č62k56a 4396104369634

Tak jo, teď to jasně vidím...

0/0
9.4.2018 9:58

M52a81r68k11é29t33a 66D48v71o60ř42á81č92k69o76v30á 2248443431788

Vy si myslíte, že mezi čechy nebyly krvelačné bestie? Nebo si myslíte, že by bylo lepší o nich netočit filmy?

+3/0
9.4.2018 10:17

J58i23n48d72ř30i90c60h 58H64r84d25l72i55č24k58a 4876914519494

Dobré by třeba bylo točit filmy vycházející ze skutečnosti a nikoliv dělat z individuální vraždy masový sadistický lynč.

+2/0
9.4.2018 10:24

M33a67r85k26é22t78a 31D87v16o76ř48á21č94k30o77v50á 2138193481208

To, co si z filmu vezmete je čistě na vás. Ale že se místy v pohraničí lynčovalo, je historický fakt. V poválečné době naopak češi nebyli takoví beránci, jak si mnoho z nás myslí.

Ale stejně tak jako se někteří němci z historie poučili a někteří v ní vidí křivdu, také češi to tak mají. Jenže češi byli na straně vítězných mocností, takže mají právo psát historii

+1/−2
9.4.2018 10:52

J67i73n12d62ř55i86c86h 67H44r81d83l77i73č20k75a 4926424119684

Jestliže film odkazuje k reálnému základu, aby se zvýšila jeho autentičnost, tak by se měla respektovat daná základní fakta. A nikoliv dělat skoro ze všech zobrazovaných Čechů lumpy, zatímco na německé straně je vyloženě negativní akorát jeden přivandrovalý esesák.

A s tou poválečnou dobou jste mě rozesmála, i když smutně. Dnes se často pěstuje druhý extrém než za komunismu, role Čechů a Němců se obracejí.

+2/0
9.4.2018 10:59

M50a41r84k82é20t52a 88D94v94o14ř20á48č49k81o82v75á 2318143391388

Abych řekla pravdu, nechce se mi o tomto diskutovat, zvláště u článku o smrti člověka, který měl s nacisty svých zkušeností dost. A pokud jsem vás rozesmála, vypovídá to o vás dost. Pěkný den.

0/0
9.4.2018 11:31

J35i21n86d16ř31i97c73h 11H29r36d45l49i44č68k16a 4356844629584

Trapné rýpnutí jste si neodpustila, takže vaše ohledy na pietu vážně neberu. Ale při této příležitosti se konflikt vážně nehodí, úlet s Habermannovým mlýnem nemůže zakrýt jiná, opravdu skvělá díla pana Herze, jeho celkový vklad zůstane s jistotou pozitivní.

0/0
9.4.2018 12:20

J72a60n 90V81e57r94n42e12r 8933977873706

ano, zejména RG byly z těch událostí tak vypatlané, že jim bylo jedno, jestli Němec nebo Čech

0/0
9.4.2018 13:39

J62i13n74d56ř62i35c62h 84H46r51d69l67i59č64k74a 4796424569974

Jenže v tom filmu nešlo o RG. Tam se líčilo, jak se Habermann k českým sousedům a zaměstnancům choval slušně a ti ho, jak jen měli možnost, kvůli nízkým pohnutkam sadisticky umucili. Že to vůbec neodpovídá skutečnosti, je kupodivu některým jedno.

0/0
10.4.2018 5:20

J22a72n 40V78e47r53n62e91r 8733287143746

ano, bylo to insipirováno skutečnými událostmi, ale volně převedeno

0/0
10.4.2018 7:48

J22i57n73d41ř73i86c15h 80H71r98d26l16i13č91k40a 4266824259984

"volně převedeno" to není špatné pojmenování toho, co se skutečností film udělal:-/. Orwell by měl radost.

0/0
10.4.2018 10:29

S55t94a85n25i40s83l64a31v 93K70r61e43j79c70a39r 6217936273904

Nu, nevím, zda byli na straně vítězných mocností. Češi stejně jako poláci zůstali sami bez garance pomoci jež jim jiní slibovali . Milionová armáda odhodlaných čechů bránit své území, vyprchalo a až na malý odpor na severovýchodě Čech jsme se přizpůsobyli situaci. Poláci se aktivně postavili na Westerplate a bojovali. měli smůlu podobnou jako ČSR ale i dohodou evropských agresorů Hitler a Stalin se o Polsko podělili. Hrdinní čechoslováci bojovali na straně Británie (zásluhy a úspěch jim byl přiznáván až po polácích) a vznik Československého pluku v Buzuluku byl náhodným vítězstvím nad Stalinem. Otázka partizánského odboje na Československém území je také dost problematická, nadřazenost a nelogičnost sovětského velení v regionech je i dnes zahaleno tajemstvím a jen obtížně se k faktům člověk dostane. Pravdou je i to, že protektorátní čeští četníci byli mnohdy aktivnějšími než němečtí.

0/0
9.4.2018 16:11

J86i73n61d83ř97i94c65h 36H85r16d36l79i75č73k72a 4186884969274

Hlavne poslední věta by se měla nějak doložit.

0/0
10.4.2018 5:21

J88a75r51d92a 43H29a38l29t55m76a90r 3970223359946

Nedávno běžel v telce jeho film Spalovač mrtvol - rád jsem se podíval - pan Hrušínský byl excelentní

+11/0
9.4.2018 8:24

A50l47f71r95e89d 58R13u96d58y94s 3238942865

"Já se vám divím; vy s vaši hlavou...copak to máte zapotřebí převlikat se za araba ? Kouknou; voni se svou vizáží si mohou střihnout klidně švédskýho ministerskýho předsedu- ale copak já si můžu vybírat ?" Pan Herz byl skvělý režisér i herec a jeho pohádky sou fakt ultra strašidelné... ale uměl i komedie... jeden nejosobitějšich režisérů. Sbohem..

+10/0
9.4.2018 8:21

Z70d71e80n41ě93k 14Š51v48e92j39d42a 4549785499884

Je mi z toho smutno. Velký režisér a moudrý člověk. Měl jsem výsadu být s ním při natáčení pohádky Císařovi nové šaty. Vždy jsem si říkal, že je to nepovedená pohádka, a proč nepoužil záběry, které jsme točily a které vysvětlovaly některé situace, než jsem se teprve loni dověděl, že po natáčení byla při požáru zničena třetina natočeného materiálu! Nesekl s tím a věren své zarputilosti to dokázal sestříhat na koukatelnou pohádku. Mimochodem, většina záběrů se točila max. na třikrát! Prostě herci věděli co mají hrát, on věděl kde má stát kamera a jak snímat, vše se jen jednou vyzkoušelo a potom akce - hotovo berem :-).... Bude nám chybět!

+2/0
9.4.2018 8:21

Najdete na iDNES.cz