Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Vídeňští filharmonikové Mou vlast ochudili, ale i ochutili

Zahajovací koncert letošního Pražského jara měl už dlouho předem punc mimořádné události. Kombinace Vídeňských filharmoniků a Daniela Barenboima, to tu ještě nebylo. Čekalo se tedy, co společně vnesou do Smetanovy Mé vlasti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T38e66r77e82z29a 46P21a57ř64i18l70o97v14á 3682898256

Dobrý den.

Letos jsem se poprvé zúčastnila zahajovacího koncertu Pražského jara přímo ve Smetanově síni. Vídeňská filharmonie s Danielem Barenboimem pro mě byla zárukou jedinečného zážitku. Musím však říct, že koncert mě zklamal. Od samého začátku (nepočítám do toho plačící dítě a opakovaný začátek harfového sóla na popud dirigenta) bylo provedení v šibeničním tempu. Po Vyšehradu a Vltavě jsem měla chuť odejít. Celkové tempo bylo až po Tábor nevkusně přemrštěné, dvojnásob to platí pro tempa jednotlivých pasáží - jako by dirigent chtěl posluchače přesvědčit o famózní technice filharmoniků, ale ta je všem dobře známá. Podání tak podle mě vneslo chaos nejen k posluchačům, ale i mezi jednotlivé hráče. Bylo možné si všimnout výrazných nesouher, např. mezi flétnami a trubkou ve Vyšehradu. A právě ze zmíněných důvodů byla Má vlast především ochuzena (nikoliv ochucena) o precizní přednes a procítění, které je pro Mou vlast typické, a pro které je tolik obdivována. Teprve až Tábor a Blaník přinesly zvuk, který je myšlence a asi i záměru Smetany hoden, a závěr koncertu tak neskončil katastrofou, ale pevným nekompromisním zvukem a rytmem.

Velice jsem čekala na kritiku paní Drápelové, která má značné zkušenosti a neostýchá se být tvrdá i k sebelepším interpretům. V případě Zahajovacího koncertu Pražského jara se však (možná pro jméno vídeňských filharmoniků a maestra Barenboima) drží dost při zdi.

Každé podání může být okořeněné jiným přístupem nebo vypichováním různých linek melodií, ale i tak by měl přednes respektovat v rámci mezí "ověřené" přístupy. Pokud se pan Barenboim nechal slyšet, že si nechal zaslat nahrávku s Rafaelem Kubelíkem, pak si ji zcela jistě nepustil. A přece dokáže i zahraniční orchestr se zahraničním dirigentem podat skvělý, až obdivuhodný výkon Vlasti. Z nedávné doby (2015) mi utkvěl Zahajovací koncert s hamburským orchestrem a dirigentem Hengelbrockem, a přitom i on pojal některá tempa nezvykle (pomaleji/rychleji).

0/0
16.5.2017 13:41

L10i17b67o31r 40T84a29j43o85v66s91k35ý 3698897368636

Pro mě byl koncert zklamání. Bylo to takové rakouské, načančané, císařské, jak zámek v Schönbrunnu. Mnoho efektů bylo jen pro efekt, aby více vynikla perfektní technika filharmoniků. Interpretačně bechybné, ale bez srdce.

Má vlast je prostě česká, ne nablýskané císařské pozlátko, ale čistá, upravená ženská, krev a mléko.

+1/0
15.5.2017 11:22

P85e64t91r 26H31a17m55r14s48k48ý 5972862395149

Moji milí,

provedením Mé vlasti na letošním Pražském jaru jsem byl velice zklamán. Nechápu, jak může někdo hovořit o světovém výkonu, když dle mého soudu chyběly základní věci a sice: špatné pochopení temp(přehnané Luhy a háje , zejména závěr, jednotlivé sekce se mezi sebou bily, Šárka v závěru připomínala spíše straussovskou selanku, místo divých zuřivých scén. Vltava, kterou spojuje víceméně jednotné tempo byla podivně rozkouskovaná a navíc byly na určitých místech přeforzírované dechové nástroje. V Blaníku, zejména v jeho závěru Barenboim nepochopil, co je hlavní linka a co je proti ní stoupající melodie. Vyšehrad byl velmi plochý, postrádal jsem větší melodickou šíři a větší vibrato vůbec, harfy mi přišly velmi plytké a málo mohutné. O špatném uchopení frází na mnoha místech cyklu netřeba psát.

Myslím, že je v případě tohoto klenotu nejvyšší čas vrátit se k tradičně českému pojetí, které pro mne vždy představovali Rafael Kubelík, Karel Ančerl, Václavové Talich a Neumann (nahrávka z roku 1972 nikoliv 80 je velice pěkná) , z cizinců měl zajímavé provedení G. Delogu v roce 1997 s orchestrem FOK, česky vnímal Vlast i Ch. Mackerras nebo Lovro von Matacić.

+1/0
14.5.2017 12:44

E58v21a 78K26a94p28l77a28n70o45v46a 4973101125348

Nemohu soudit, protože za nemravné ceny vstupenek si to jako seniorka nemohu dovolit. Doporučit tv nebo rozhlas je sice dobré, ale kdo jednou v životě byl přítomen, tomu to prostě nestačí. Chybí atmosféra. Ceny jsou pro bohaté a pro snoby.

0/0
14.5.2017 7:37

L90i71b81o11r 17M76a15c13h60a17l89e46k 1234835795798

Musi to znit jinak, protoze rakousky hudebnik, kdyz hraje Vltavu, tak mysli na Dunaj, kdyz hraje Blanik, mysli na Grossglocner, Z rakouskych luhu a haju, Schönbrun ... :)

0/−1
13.5.2017 22:50

P87a78v62l31í26n41a 25F83á68b68e73r47o12v46á 9206667499471

Včera jsem neviděla, mám ale nahráno a těším se, až se v klidu podívám. No a to dítě - no comment, co to bylo za debilní rodiče?

+1/0
13.5.2017 22:35

P94e62t48r 41P69ř56i13k12r21y91l 1668695373

Politická korektnost, kdy se musí říkám mainstreamové názory už se koukám dostala i do umění. Takže, otevřeně říkám, že Vídeňští filh. i s Pánem dirigentem, byli zvukově a stavebně plochý, nudní a fádní. Řemeslná Německa kvalita ale nic více. Zklamání

+3/−3
13.5.2017 20:59

J34i31ř62í 27H29o17r46á21k 7195593837752

Mně byl asi nejbližší monumentální, perfektně vystavěný Tábor a Blaník... Tam jsem nejméně postrádal větší kulatost tónu (hráli trochu "rovněji", více zvukově ploše) a určitou lyričnost. Jejich pojetí bylo ale respektuhodné - "Vídeňská" s Barenboimem jsou samozřejmě výborní - viz dlouhodobé renomé orchestru a jeho postavení mezi ostatními světovými tělesy.

0/0
13.5.2017 20:41

V61l30a43d90a 43D51o43l76e73z23a40l 6562916255

Záznam se točí dnes ;-) na ARTu určitě bude...

0/0
13.5.2017 20:24

J23o89s56e83f 21D81o57s76k16o77č74i21l 7879141313288

Ještě doplněk - usnul jsem před osmou a probudil se asi v polovině Vltavy, taky by se mi hodilo, kdybych se mohl podívat na zahajovací koncert ze záznamu.

0/0
13.5.2017 19:59

J86o26s36e31f 19D72o37s50k89o57č75i36l 7849901543888

Mně se naopak zdálo, že Vídeňáci Mou vlast hrají velmi líbezně a blízce českému pojetí, myslím jednotlivé motivky lidových písní, které stále zaznívají, tak, jako by to ani Germáni nebyli. Naproti tomu, když M.V. hráli Britové, tak ta topornost z toho koukala z snad každého taktu. Tyto skryté melodie jim asi nic neříkaly. Mínusy mi nevadí.

+2/0
13.5.2017 19:56

M14i88r60o53s95l95a69v 37S90u49c48h85y 5240369730670

Vídeňáci to zahráli po svém a dokázali, že jsou vynikajícím hudebním tělesem. Mám naposlouchné provedení od Neumanna, takže změny rytmu mi ne zcela seděly, neladily s příběhem na pozadí. Proto ale existují jiná tělesa a jiní dirigenti, aby se ta provedení lišila. Pokud ale mohu mít výtky, tak k ČT Art. Nazvučení bylo hóóódně ubohé, příčina přerušení po prvních zvucích harfy se k televiznímu divákovi vůbec nedostala. Hlavně ale některé nástroje nebyly slyšet, resp. vůbec nevynikly. Na toto nejsem u ČT zvyklý, a zvykat si nehodlám.

+1/0
13.5.2017 19:46

P65a84v19e18l 38P15e98t86ř67í46k 8216838416661

Stejný názor,co se sejmutí zvuku symfonického orchestru týče.Bohužel stejně to vnímám při kterémkoliv přenosu symf. hudby, kdy zvuk sníma ČT.

0/0
14.5.2017 10:22

P40e51t88r 29M42a24r26u38š35á72k 5403355491440

Dá se na to někde podívat v záznamu? V programu ČT art na iVysílání je v uvedené době bílé místo?

0/−1
13.5.2017 19:09

P96e82t69r 50M75a10r23u25š57á32k 5803945781130

Bez otazníku na konci, je to konstatování. :)

0/0
13.5.2017 19:09

J85i78ř42í 17H66o93r78á10k 7945363957912

Obávám se, že ne - pořad není v ivysílání dostupný, jedině pokud máte TV s možností zpětně si něco přehrát.

0/0
13.5.2017 19:36

P24e18t17r 67M43a42r51u29š89á98k 5643795691520

Výborně, děkuji za tip, takovou možnost mám! :-)

+1/0
13.5.2017 21:09







Najdete na iDNES.cz