Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Vídeňští filharmonikové Mou vlast ochudili, ale i ochutili

Zahajovací koncert letošního Pražského jara měl už dlouho předem punc mimořádné události. Kombinace Vídeňských filharmoniků a Daniela Barenboima, to tu ještě nebylo. Čekalo se tedy, co společně vnesou do Smetanovy Mé vlasti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T19e76r47e61z43a 39P49a79ř66i93l28o36v23á 3172878736

Dobrý den.

Letos jsem se poprvé zúčastnila zahajovacího koncertu Pražského jara přímo ve Smetanově síni. Vídeňská filharmonie s Danielem Barenboimem pro mě byla zárukou jedinečného zážitku. Musím však říct, že koncert mě zklamal. Od samého začátku (nepočítám do toho plačící dítě a opakovaný začátek harfového sóla na popud dirigenta) bylo provedení v šibeničním tempu. Po Vyšehradu a Vltavě jsem měla chuť odejít. Celkové tempo bylo až po Tábor nevkusně přemrštěné, dvojnásob to platí pro tempa jednotlivých pasáží - jako by dirigent chtěl posluchače přesvědčit o famózní technice filharmoniků, ale ta je všem dobře známá. Podání tak podle mě vneslo chaos nejen k posluchačům, ale i mezi jednotlivé hráče. Bylo možné si všimnout výrazných nesouher, např. mezi flétnami a trubkou ve Vyšehradu. A právě ze zmíněných důvodů byla Má vlast především ochuzena (nikoliv ochucena) o precizní přednes a procítění, které je pro Mou vlast typické, a pro které je tolik obdivována. Teprve až Tábor a Blaník přinesly zvuk, který je myšlence a asi i záměru Smetany hoden, a závěr koncertu tak neskončil katastrofou, ale pevným nekompromisním zvukem a rytmem.

Velice jsem čekala na kritiku paní Drápelové, která má značné zkušenosti a neostýchá se být tvrdá i k sebelepším interpretům. V případě Zahajovacího koncertu Pražského jara se však (možná pro jméno vídeňských filharmoniků a maestra Barenboima) drží dost při zdi.

Každé podání může být okořeněné jiným přístupem nebo vypichováním různých linek melodií, ale i tak by měl přednes respektovat v rámci mezí "ověřené" přístupy. Pokud se pan Barenboim nechal slyšet, že si nechal zaslat nahrávku s Rafaelem Kubelíkem, pak si ji zcela jistě nepustil. A přece dokáže i zahraniční orchestr se zahraničním dirigentem podat skvělý, až obdivuhodný výkon Vlasti. Z nedávné doby (2015) mi utkvěl Zahajovací koncert s hamburským orchestrem a dirigentem Hengelbrockem, a přitom i on pojal některá tempa nezvykle (pomaleji/rychleji).

0/0
16.5.2017 13:41

L39i92b96o98r 12T24a85j83o27v43s39k17ý 3858327768636

Pro mě byl koncert zklamání. Bylo to takové rakouské, načančané, císařské, jak zámek v Schönbrunnu. Mnoho efektů bylo jen pro efekt, aby více vynikla perfektní technika filharmoniků. Interpretačně bechybné, ale bez srdce.

Má vlast je prostě česká, ne nablýskané císařské pozlátko, ale čistá, upravená ženská, krev a mléko.

+1/0
15.5.2017 11:22

P44e23t29r 78H78a57m48r34s44k19ý 5962692185279

Moji milí,

provedením Mé vlasti na letošním Pražském jaru jsem byl velice zklamán. Nechápu, jak může někdo hovořit o světovém výkonu, když dle mého soudu chyběly základní věci a sice: špatné pochopení temp(přehnané Luhy a háje , zejména závěr, jednotlivé sekce se mezi sebou bily, Šárka v závěru připomínala spíše straussovskou selanku, místo divých zuřivých scén. Vltava, kterou spojuje víceméně jednotné tempo byla podivně rozkouskovaná a navíc byly na určitých místech přeforzírované dechové nástroje. V Blaníku, zejména v jeho závěru Barenboim nepochopil, co je hlavní linka a co je proti ní stoupající melodie. Vyšehrad byl velmi plochý, postrádal jsem větší melodickou šíři a větší vibrato vůbec, harfy mi přišly velmi plytké a málo mohutné. O špatném uchopení frází na mnoha místech cyklu netřeba psát.

Myslím, že je v případě tohoto klenotu nejvyšší čas vrátit se k tradičně českému pojetí, které pro mne vždy představovali Rafael Kubelík, Karel Ančerl, Václavové Talich a Neumann (nahrávka z roku 1972 nikoliv 80 je velice pěkná) , z cizinců měl zajímavé provedení G. Delogu v roce 1997 s orchestrem FOK, česky vnímal Vlast i Ch. Mackerras nebo Lovro von Matacić.

+1/0
14.5.2017 12:44

E74v57a 29K65a93p67l35a70n29o94v89a 4623431105108

Nemohu soudit, protože za nemravné ceny vstupenek si to jako seniorka nemohu dovolit. Doporučit tv nebo rozhlas je sice dobré, ale kdo jednou v životě byl přítomen, tomu to prostě nestačí. Chybí atmosféra. Ceny jsou pro bohaté a pro snoby.

0/0
14.5.2017 7:37

L42i92b44o26r 64M90a98c86h19a93l81e53k 1714635915268

Musi to znit jinak, protoze rakousky hudebnik, kdyz hraje Vltavu, tak mysli na Dunaj, kdyz hraje Blanik, mysli na Grossglocner, Z rakouskych luhu a haju, Schönbrun ... :)

0/−1
13.5.2017 22:50

P26a74v10l68í80n87a 30F37á19b38e72r93o34v87á 9266247489331

Včera jsem neviděla, mám ale nahráno a těším se, až se v klidu podívám. No a to dítě - no comment, co to bylo za debilní rodiče?

+1/0
13.5.2017 22:35

P12e25t61r 52P53ř35i74k70r19y71l 1228235623

Politická korektnost, kdy se musí říkám mainstreamové názory už se koukám dostala i do umění. Takže, otevřeně říkám, že Vídeňští filh. i s Pánem dirigentem, byli zvukově a stavebně plochý, nudní a fádní. Řemeslná Německa kvalita ale nic více. Zklamání

+3/−3
13.5.2017 20:59

J17i36ř78í 73H87o43r41á28k 7545723177172

Mně byl asi nejbližší monumentální, perfektně vystavěný Tábor a Blaník... Tam jsem nejméně postrádal větší kulatost tónu (hráli trochu "rovněji", více zvukově ploše) a určitou lyričnost. Jejich pojetí bylo ale respektuhodné - "Vídeňská" s Barenboimem jsou samozřejmě výborní - viz dlouhodobé renomé orchestru a jeho postavení mezi ostatními světovými tělesy.

0/0
13.5.2017 20:41

V35l28a15d61a 30D77o67l15e48z61a75l 6632726305

Záznam se točí dnes ;-) na ARTu určitě bude...

0/0
13.5.2017 20:24

J73o92s20e77f 57D24o94s75k65o67č55i24l 7379791173158

Ještě doplněk - usnul jsem před osmou a probudil se asi v polovině Vltavy, taky by se mi hodilo, kdybych se mohl podívat na zahajovací koncert ze záznamu.

0/0
13.5.2017 19:59

J54o45s28e17f 69D18o88s92k54o18č23i54l 7599241103668

Mně se naopak zdálo, že Vídeňáci Mou vlast hrají velmi líbezně a blízce českému pojetí, myslím jednotlivé motivky lidových písní, které stále zaznívají, tak, jako by to ani Germáni nebyli. Naproti tomu, když M.V. hráli Britové, tak ta topornost z toho koukala z snad každého taktu. Tyto skryté melodie jim asi nic neříkaly. Mínusy mi nevadí.

+2/0
13.5.2017 19:56

M68i47r18o75s24l91a22v 59S61u46c16h15y 5490869960430

Vídeňáci to zahráli po svém a dokázali, že jsou vynikajícím hudebním tělesem. Mám naposlouchné provedení od Neumanna, takže změny rytmu mi ne zcela seděly, neladily s příběhem na pozadí. Proto ale existují jiná tělesa a jiní dirigenti, aby se ta provedení lišila. Pokud ale mohu mít výtky, tak k ČT Art. Nazvučení bylo hóóódně ubohé, příčina přerušení po prvních zvucích harfy se k televiznímu divákovi vůbec nedostala. Hlavně ale některé nástroje nebyly slyšet, resp. vůbec nevynikly. Na toto nejsem u ČT zvyklý, a zvykat si nehodlám.

+1/0
13.5.2017 19:46

P14a33v18e37l 12P66e33t11ř87í64k 8696858616201

Stejný názor,co se sejmutí zvuku symfonického orchestru týče.Bohužel stejně to vnímám při kterémkoliv přenosu symf. hudby, kdy zvuk sníma ČT.

0/0
14.5.2017 10:22

P17e40t23r 70M21a69r95u80š37á62k 5333675541320

Dá se na to někde podívat v záznamu? V programu ČT art na iVysílání je v uvedené době bílé místo?

0/−1
13.5.2017 19:09

P12e83t53r 67M20a79r50u35š15á72k 5633115231170

Bez otazníku na konci, je to konstatování. :)

0/0
13.5.2017 19:09

J87i59ř31í 35H97o50r38á74k 7915783747372

Obávám se, že ne - pořad není v ivysílání dostupný, jedině pokud máte TV s možností zpětně si něco přehrát.

0/0
13.5.2017 19:36

P46e32t95r 55M14a44r21u11š98á14k 5213125741800

Výborně, děkuji za tip, takovou možnost mám! :-)

+1/0
13.5.2017 21:09







Najdete na iDNES.cz