Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Vídeňští filharmonikové Mou vlast ochudili, ale i ochutili

Zahajovací koncert letošního Pražského jara měl už dlouho předem punc mimořádné události. Kombinace Vídeňských filharmoniků a Daniela Barenboima, to tu ještě nebylo. Čekalo se tedy, co společně vnesou do Smetanovy Mé vlasti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T77e51r10e66z87a 90P90a59ř37i98l82o11v37á 3972618686

Dobrý den.

Letos jsem se poprvé zúčastnila zahajovacího koncertu Pražského jara přímo ve Smetanově síni. Vídeňská filharmonie s Danielem Barenboimem pro mě byla zárukou jedinečného zážitku. Musím však říct, že koncert mě zklamal. Od samého začátku (nepočítám do toho plačící dítě a opakovaný začátek harfového sóla na popud dirigenta) bylo provedení v šibeničním tempu. Po Vyšehradu a Vltavě jsem měla chuť odejít. Celkové tempo bylo až po Tábor nevkusně přemrštěné, dvojnásob to platí pro tempa jednotlivých pasáží - jako by dirigent chtěl posluchače přesvědčit o famózní technice filharmoniků, ale ta je všem dobře známá. Podání tak podle mě vneslo chaos nejen k posluchačům, ale i mezi jednotlivé hráče. Bylo možné si všimnout výrazných nesouher, např. mezi flétnami a trubkou ve Vyšehradu. A právě ze zmíněných důvodů byla Má vlast především ochuzena (nikoliv ochucena) o precizní přednes a procítění, které je pro Mou vlast typické, a pro které je tolik obdivována. Teprve až Tábor a Blaník přinesly zvuk, který je myšlence a asi i záměru Smetany hoden, a závěr koncertu tak neskončil katastrofou, ale pevným nekompromisním zvukem a rytmem.

Velice jsem čekala na kritiku paní Drápelové, která má značné zkušenosti a neostýchá se být tvrdá i k sebelepším interpretům. V případě Zahajovacího koncertu Pražského jara se však (možná pro jméno vídeňských filharmoniků a maestra Barenboima) drží dost při zdi.

Každé podání může být okořeněné jiným přístupem nebo vypichováním různých linek melodií, ale i tak by měl přednes respektovat v rámci mezí "ověřené" přístupy. Pokud se pan Barenboim nechal slyšet, že si nechal zaslat nahrávku s Rafaelem Kubelíkem, pak si ji zcela jistě nepustil. A přece dokáže i zahraniční orchestr se zahraničním dirigentem podat skvělý, až obdivuhodný výkon Vlasti. Z nedávné doby (2015) mi utkvěl Zahajovací koncert s hamburským orchestrem a dirigentem Hengelbrockem, a přitom i on pojal některá tempa nezvykle (pomaleji/rychleji).

0/0
16.5.2017 13:41

L15i77b51o23r 46T84a12j68o49v81s17k38ý 3238577618676

Pro mě byl koncert zklamání. Bylo to takové rakouské, načančané, císařské, jak zámek v Schönbrunnu. Mnoho efektů bylo jen pro efekt, aby více vynikla perfektní technika filharmoniků. Interpretačně bechybné, ale bez srdce.

Má vlast je prostě česká, ne nablýskané císařské pozlátko, ale čistá, upravená ženská, krev a mléko.

+1/0
15.5.2017 11:22

P14e85t45r 86H71a83m62r75s57k61ý 5822572535279

Moji milí,

provedením Mé vlasti na letošním Pražském jaru jsem byl velice zklamán. Nechápu, jak může někdo hovořit o světovém výkonu, když dle mého soudu chyběly základní věci a sice: špatné pochopení temp(přehnané Luhy a háje , zejména závěr, jednotlivé sekce se mezi sebou bily, Šárka v závěru připomínala spíše straussovskou selanku, místo divých zuřivých scén. Vltava, kterou spojuje víceméně jednotné tempo byla podivně rozkouskovaná a navíc byly na určitých místech přeforzírované dechové nástroje. V Blaníku, zejména v jeho závěru Barenboim nepochopil, co je hlavní linka a co je proti ní stoupající melodie. Vyšehrad byl velmi plochý, postrádal jsem větší melodickou šíři a větší vibrato vůbec, harfy mi přišly velmi plytké a málo mohutné. O špatném uchopení frází na mnoha místech cyklu netřeba psát.

Myslím, že je v případě tohoto klenotu nejvyšší čas vrátit se k tradičně českému pojetí, které pro mne vždy představovali Rafael Kubelík, Karel Ančerl, Václavové Talich a Neumann (nahrávka z roku 1972 nikoliv 80 je velice pěkná) , z cizinců měl zajímavé provedení G. Delogu v roce 1997 s orchestrem FOK, česky vnímal Vlast i Ch. Mackerras nebo Lovro von Matacić.

+1/0
14.5.2017 12:44

E34v59a 48K38a89p20l41a65n97o97v48a 4183821305238

Nemohu soudit, protože za nemravné ceny vstupenek si to jako seniorka nemohu dovolit. Doporučit tv nebo rozhlas je sice dobré, ale kdo jednou v životě byl přítomen, tomu to prostě nestačí. Chybí atmosféra. Ceny jsou pro bohaté a pro snoby.

0/0
14.5.2017 7:37

L51i30b43o33r 21M26a80c42h92a88l46e88k 1334285215948

Musi to znit jinak, protoze rakousky hudebnik, kdyz hraje Vltavu, tak mysli na Dunaj, kdyz hraje Blanik, mysli na Grossglocner, Z rakouskych luhu a haju, Schönbrun ... :)

0/−1
13.5.2017 22:50

P63a11v42l96í33n12a 28F75á95b34e55r15o85v64á 9376487779611

Včera jsem neviděla, mám ale nahráno a těším se, až se v klidu podívám. No a to dítě - no comment, co to bylo za debilní rodiče?

+1/0
13.5.2017 22:35

P43e11t96r 71P71ř14i17k77r16y44l 1118735513

Politická korektnost, kdy se musí říkám mainstreamové názory už se koukám dostala i do umění. Takže, otevřeně říkám, že Vídeňští filh. i s Pánem dirigentem, byli zvukově a stavebně plochý, nudní a fádní. Řemeslná Německa kvalita ale nic více. Zklamání

+3/−3
13.5.2017 20:59

J42i78ř85í 52H53o81r87á25k 7285283247562

Mně byl asi nejbližší monumentální, perfektně vystavěný Tábor a Blaník... Tam jsem nejméně postrádal větší kulatost tónu (hráli trochu "rovněji", více zvukově ploše) a určitou lyričnost. Jejich pojetí bylo ale respektuhodné - "Vídeňská" s Barenboimem jsou samozřejmě výborní - viz dlouhodobé renomé orchestru a jeho postavení mezi ostatními světovými tělesy.

0/0
13.5.2017 20:41

V25l90a35d36a 17D34o18l49e54z65a76l 6922666385

Záznam se točí dnes ;-) na ARTu určitě bude...

0/0
13.5.2017 20:24

J70o92s25e33f 22D40o94s60k13o72č16i77l 7839941943738

Ještě doplněk - usnul jsem před osmou a probudil se asi v polovině Vltavy, taky by se mi hodilo, kdybych se mohl podívat na zahajovací koncert ze záznamu.

0/0
13.5.2017 19:59

J28o82s77e57f 24D87o25s52k78o37č75i64l 7119871223198

Mně se naopak zdálo, že Vídeňáci Mou vlast hrají velmi líbezně a blízce českému pojetí, myslím jednotlivé motivky lidových písní, které stále zaznívají, tak, jako by to ani Germáni nebyli. Naproti tomu, když M.V. hráli Britové, tak ta topornost z toho koukala z snad každého taktu. Tyto skryté melodie jim asi nic neříkaly. Mínusy mi nevadí.

+2/0
13.5.2017 19:56

M58i85r52o26s32l12a94v 12S25u30c40h31y 5630109560340

Vídeňáci to zahráli po svém a dokázali, že jsou vynikajícím hudebním tělesem. Mám naposlouchné provedení od Neumanna, takže změny rytmu mi ne zcela seděly, neladily s příběhem na pozadí. Proto ale existují jiná tělesa a jiní dirigenti, aby se ta provedení lišila. Pokud ale mohu mít výtky, tak k ČT Art. Nazvučení bylo hóóódně ubohé, příčina přerušení po prvních zvucích harfy se k televiznímu divákovi vůbec nedostala. Hlavně ale některé nástroje nebyly slyšet, resp. vůbec nevynikly. Na toto nejsem u ČT zvyklý, a zvykat si nehodlám.

+1/0
13.5.2017 19:46

P54a58v91e58l 20P87e80t55ř15í10k 8796428136281

Stejný názor,co se sejmutí zvuku symfonického orchestru týče.Bohužel stejně to vnímám při kterémkoliv přenosu symf. hudby, kdy zvuk sníma ČT.

0/0
14.5.2017 10:22

P95e11t84r 92M67a35r19u52š56á94k 5803825541970

Dá se na to někde podívat v záznamu? V programu ČT art na iVysílání je v uvedené době bílé místo?

0/−1
13.5.2017 19:09

P66e84t30r 24M36a29r40u56š38á30k 5603485961700

Bez otazníku na konci, je to konstatování. :)

0/0
13.5.2017 19:09

J27i12ř24í 68H22o12r43á29k 7785163877972

Obávám se, že ne - pořad není v ivysílání dostupný, jedině pokud máte TV s možností zpětně si něco přehrát.

0/0
13.5.2017 19:36

P44e16t44r 62M39a15r35u57š47á24k 5593275751970

Výborně, děkuji za tip, takovou možnost mám! :-)

+1/0
13.5.2017 21:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.