Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Tosca v Národním se propadla do pekla. A dobře jí tak

Buď se smát, nebo spát. Nic lepšího se při sledování nové inscenace Pucciniho opery Tosca v Národním divadle nedá dělat. Jinak ji totiž nelze přežít.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D71a86v13i72d 51H23o94m34o55l23a 4902412689633

Nemohu říct, že by mě pojetí nepřekvapilo. Vstupenky jsem kupoval jako dárek a v první fázi si ani nevšiml, že jde o premiéru a nečetl jsem ani režijní záměr.

S recenzí dost nekoresponduje asi 10 minut trvající potlesk na závěr míšený s frenetickými pokřiky některých diváků.

Za sebe musím říct, že alegorie na totalitu by asi více slušela něčemu jinému, než tomuto komornímu příběhu, který takto nepůsobí úplně věrohodně a logicky, zvlášť když v roce 1923 v se kulisách Mussoliniho fašismu zpívá o vítězství Bonaparteho a Volteriánech...

Pokud jde o zpěv a hudbu, neviděl bych to tak příkře, jak recenzent. Pokud jde o výpravu, asi to stálo dost peněz, protože řemeslně a technicky to vypadalo dobře, ale pravdou je, že k příběhu z roku 1800 to prostě působilo nepatřičně.

Souhlasím s tím, že jestliže režisér musí svůj záměr obšírně vysvětlovat, asi není něco úplně dobře...

+4/0
31.1.2017 13:21

I43v73a53n29a 35M29á83l74k65o90v56á 6909463624974

??? hele byli jste tam vůbec...bylo narváno...mladých víc jak starších...jojo pojetí děsivé, ale pokud jste si přečetli předem nebo viděli v TV upoutávku, věděli jste všichni o "zvláštním" načasování...takže zase tady diskuse "z vody"...

0/0
30.1.2017 14:19
Foto

A79n81d30r33e69a 98Š42r86e44t63r18o69v86á 7181715330818

No, do pekla se propada asi cela operni scena Narodniho divadla. Po posledni zkusenosti s Kouzelnou fletnou jsem se rozhodla, ze uz to byla posledni kapka a uz jim nedam sanci.

+1/0
30.1.2017 13:46

A59l53e65š 24P48ů36č35e30k 5209794490508

Tak ta recenze je naprostá blbost. Nové pojetí Toscy bylo zajímavé a alegorie na totalitní režimy naprosto aktuální. Je opravdu smutné, že v hledišti režisérův záměr nepochopili cca tři lidé (z nichž všichni vypadali jako typičtí představitelé ODS z Topolánkovi éry, což mnohé vysvětluje) a kritička, která by udělala lépe, kdyby se vrátila ke smetáku a nevyjadřovala se k věcem, kterým absolutně nerozumí a jako žena pravděpodobně ani rozumět nemůže. V

+1/−4
30.1.2017 10:42

J74i71ř40í 74V10l85a24d57i53m33í98r 34M13a65t21ý62s94e11k 6248210341419

A vy, jak se zdá, příliš nerozumíte gramatice. :-D

+1/−1
30.1.2017 12:03

O51t20t36o 77H68a11l80í82ř 9943377118226

Vy jste na tom představení nějak zaangažován? Vaše reakce je první pozitivní, kterou na toto představení vidím či slyším. Myslíte, že je opravdu nutné do klasického historického příběhu cpát prvky totalitních systémů? Pro mne znechucující. Ale podle toho, jak s chutí urážíte ty, kteří s vámi nesouhlasí, budete zřejmě jediný opravdový "znalec toho pravého umění".

+1/0
31.1.2017 13:01

A43l77e93š 21P42ů83č72e98k 5779934420138

1. osobně dávám taky přednost klasickému pojetí, ale to neznamená, že budu automaticky odsuzovat pokus o dodání nového kontextu. 2. Výkony představitelů byly na poměry české operní scény nadstandardní. 3. Recenze vyznívá, jako by celé představení byl propadák, což rozhodně nebyl.

+1/0
2.2.2017 10:54

E29v46a 21K23a94p78l37a38n23o95v12a 4383921275898

V posledních létech je skoro risk jít za velice drahé vstupné do ND. Ještě tak na scéně Smetanova divadla to ujde. Nekřesťansky drahé vstupné vůbec neodpovídá tomu, co diváka čeká. Již několik let raději chodím na Vinohrady, pod Palmovku, do MDP a dalších menších divadel. Tam se ještě ctí autor toho kterého kusu a nedělají se nesmyslné experimenty.

+1/−1
30.1.2017 9:02

P85e56t41r 88J31a39r91ý 3334367897945

Smetanovo divadlo je prosím kde?

0/0
30.1.2017 9:46

O32n30d78ř31e21j 15Š98i22m81e89k 5723522687978

Neznate Statni Operu? UTFG

0/0
31.1.2017 8:20

P35e71t28r 26J86a17r64ý 3114947507685

Státní operu znám. Ale ta je jaksi v rekonstrukci...

0/0
31.1.2017 13:21

L85a69d16a 22N34o23v90a44k 4722663327

to musí být parádní masakr..., ještě že nemám kvůli diskuzím na iDnes čas na kultůru....;-D

+2/−1
29.1.2017 21:16

J38i10ř23í 21N64e50u57m90e60i83s22t72e43r 2322375313411

A nechtěl byste si udělat cas na něco jiného? Kupříkladu, kdybyste pěstoval včely, diskuzím by to prospělo.

0/0
29.1.2017 23:16

L48a35d46a 59N71o18v86a90k 4182773187

pěstuje se obilí.., včely se chovají..., navíc nevim jestli by bylo pro diskuze přínosné, kdybych příspěvky psal v průběhu anafylaktického šoku...

+2/0
30.1.2017 1:09

J32i50ř23í 68N84e23u16m77e68i95s55t79e87r 2312175463581

Ujc samozřejmě považuje oba výrazy za správné. Dokonce, považte, i pěstování krav.

0/0
30.1.2017 8:12

L47a73d72a 97N76o40v71a64k 4792413307

Ujc už neni co bejval...

+1/0
30.1.2017 14:02

L32u14k87á24š 37M88á16l46e77k 8436144475757

Á, máme tu další pokus snahy být jen a jen "pozitivní, třeba jako paní Spáčilová.

Buď se bude stále hrát stejná a stejně pojatá klasika ...anebo je okamžitě nutné zkritizovat cokoliv, co by jí přidalo cokoliv novějšího.

Představení a pojetí mělo úspěch , soudě závěrečného několikrát opakovaného aplausu a vyvolávání,

což paní kritička pozapomněla zhodnotit. Kdyby to byl propadák, asi to po včerejším představení vypadalo trochu jinak.

Čas a více recenzí a názorů ukáže, zdali další vyprodáné reprízy diváky táhnou. Zatím je během jara vyprodáno a představení vypsána do října.

Tak zkuste být v další recenzi ne tak upjatá.

+1/−14
29.1.2017 19:10

V57á43c19l41a88v 86P21o96u44s88t24k76a 3150531522

V ND je v podstatě všechno vyprodané. Kvůli zájezdům.

+7/0
29.1.2017 20:34
Foto

A19n91d45r79e35a 91Š50r78e88t19r11o53v27á 7681695110148

Moc neni, na operu a na cinohru neni problem vstupenky sehnat, a to i na docela dobra mista. Nejvetsi problem je paradoxne s baletem, je nejdrazsi a nejvyprodanejsi.

0/0
30.1.2017 13:47

V64e41r18o88n29i74k29a 89V26o53l27h60e44j15n44o52v36á 9210852923349

Premiérové publikum je něco úplně jiného než publikum běžných repríz. I když třeba Orf byl poloprázdný už na první repríze (a upřímně, ani se nedivím, taky na to víckrát nepůjdu - ty dvě jednoaktovky dohromady jsou příšerně dlouhé a zvlášť ke konci nuda, nuda, otrava).

+2/0
30.1.2017 1:57

O58t66t55o 88H90a72l28í85ř 9163427138796

Nezlobte se, ale opakovaný aplaus slyším prakticky na každém představení, které jsem navštívil, ať už bylo vynikající, průměrné či podprůměrné - podle toho se nedá moc hodnotit. Reprízy bývají dost často vyprodané či z většiny prodané předem, takže pověst a úspěch představení se pozná až za delší dobu.

0/0
31.1.2017 13:23

L34u56k40á33š 62M91á47l28e28k 8899851154366

OK, beru. Reprízy jsou vypsány již až na podzim, lze tedy za půl roku porovnat. Na představení jsem byl a nesouhlasím s názorem kritika, že představení patří do pekla.

0/0
1.2.2017 11:50

J61a96n 25K60v92a20p13i55l 3252737679889

Asi se svým názorem zde propadnu, ale považuji Národní divadlo za historickou scénu, která byla vybudována za spoluúčasti a pomoci sbírek v 19. století. Měla by zachovávat své historické poslání, uvádět převážně klasická díla našich i světových

umělců. A přenechávat takovou zmiňovanou inscenaci menším experimentálním scénám, více finančně závislých na návštěvnosti a úrovni.

+22/−1
29.1.2017 17:55

S12l22á41v26e19k 91F96o86l36t81ý22n 7958333174312

no ale tosca je přeci klasika od světového umělce... no a kde jinde by měli zkoušet nová provedení než plně dotovaném divadle, kde asi nemusí hlídat každou korunu za vstupného. právě Váš přístup dovedl ND k průměrnosti a synonymu pro atrakci venkovských zajezdů. jo občas se něco nepovede, ale kdo nic nového nezkusí, nic nezíská. konečně smetana a spol. ve své době také nebyli "klasiky"

+1/−1
30.1.2017 0:02

V98e87r96o95n69i39k38a 96V61o25l40h90e68j44n90o31v43á 9970172523109

Jenže Tosca je snad prokletá - ta minulá v ND byla taky absolutně příšerná. Ostatně v poslední době se v ND dalo koukat jen na pár oper, které režíroval Heřman, a to je vše, a to většinou byly inscenace, které se hrály pětkrát, šestkrát a dost, a byly tak od začátku plánované. A repertoárové opery zapláčou - třeba na současnou Kouzelnou flétnu a Giovanniho snad fakt můžou chodit akorát turisti - kdo to viděl jednou, už ten šok nezopakuje.

+3/0
30.1.2017 1:52
Foto

A50n41d91r17e73a 18Š12r54e74t26r72o95v24á 7431255860758

Moje rec, Kouzelna fletna, to je neco tak neuveritelneho, ze nebyt te bozske Mozartovy hudby, tak opoustim lozi s prvnim zablikanim svetel (ti, kdo videli, budou vedet, na co narazim).

0/0
30.1.2017 13:49

P15e73t71r 31B72r80o28ž 8692624876284

Bohužel, Národní divadlo je aktuálně jedno z nejhorších divadel. Blbá představení, poloprázdné sály. Rv

+8/−2
29.1.2017 17:22

O39n22d55ř91e25j 23Š35i78m93e51k 5933232657118

Je to skoda a bude dle vseho hur...

0/0
29.1.2017 17:29

Z47b81y25n13ě92k 39J27a59n21d35a 7363332395871

Poloprázdné sály?

+4/0
29.1.2017 18:39

P52e72t77r 60B62r20o38ž 8612894926114

Ano. Doby, kdy bylo Národní a Stavovské vyprodané, jsou dávno pryč. Teď je často den před představením polovina míst v přízemí volná. Zkuste týden před představením sehnat dobré lístky na Vinohrady, do Dlouhé... vlastně skoro do každého divadla.

+1/0
30.1.2017 8:47

Z71b48y11n31ě73k 67J90a55n28d78a 7513112195501

No koukám že bych zašel ve středu na Carmen, ale že bych se v tom opuštěným sále bál, to teda nevypadá...

Asi koukáme na jině Národní divadlo.

+1/0
30.1.2017 8:51

M62a91r15e82k 67K48a51l45i73n26a 3839224415338

Recenze je podivná. evidentně recenzent nepochopil režisérovo pojetí, ten sám ho v jiných novinách vysvětloval takto: "Tosca v mém podání je především alegorií, kde se na pozadí osobních tragédií promítá tragická bezvýchodnost doby. Děj je apelem na hrůzy totalitních režimů, jejichž zlo se koncentruje do osudu nebohé Toscy... Zde právě tato na sebe ve své monumentální tragičnosti vezme toto nevýslovné zlo a i za cenu vlastní zkázy s ním na plecích zvolí raději propad do pekelných hlubin, aby osvobodila navěky lidstvo od bezvýchodného utrpení nejrůznějších totalitních režimů... Tosca takto pojatá je hrdinkou lidstva i své doby...". Takže recenzent tento režisérův náhled na Toscu nezná...

+1/−21
29.1.2017 17:12

S71i10m75o42n24a 81J28e71m35e13l92k55o84v32á 3294464894800

Režisér, který musí dovysvětlovávat svoje záměry, protože z díla nejsou patné, je hoden akorát tak lítosti. V lepším případě.

+32/0
29.1.2017 17:18

M71a77r94e70k 86K26a25l75i26n59a 3179774585728

To chápu, ale že se recenzent divil, proč ti příslušníci různých tajných policí, proč se nakonec propadla do Země a vzedmul se prach, atd.. Tak jsem si jen vybavil tento rozhovor s režisérem, kde o tom mluvil...

+1/−1
29.1.2017 17:26

V90e58r41o45n60i79k74a 16V56o16l16h82e62j30n57o70v72á 9950312223349

Ale diváka nezajímá, co kde režisér vysvětluje. Představení má mluvit samo za sebe, a pokud to nedělá, je špatný ten režisér a jeho koncepce.

+6/0
30.1.2017 1:53

O25t17t94o 83H25a35l45í33ř 9553797768716

Vzala jste mi slova, která jsem chtěl napsat. Tak vám dám aspoň plus;-)

0/0
31.1.2017 13:28

O57n94d15ř56e23j 88Š83i73m88e24k 5733232267528

Souhlasim s pani Jemelkovou. Zamer rezisera musi byt divakovi jasny v prubehu, a nebo na konci, predstaveni. Divak nema hledat zpetne umysly rezisera, aby pochopil, co mu vlastne chtel rict. Divak je ten, pro koho se predstaveni dela, ne pro rezisera. Pokud je dilo zamotane, "zaumelkovane" a nesrozumitelne, je to chybou rezisera. Je to jeho velke selhani...

+15/0
29.1.2017 17:27

M29a54r13e34k 90K70a62l88i75n33a 3949224155988

Otázkou je, zda každé nepochopení je chybou na režisérově vysílači, nebo něčím přijímači...

0/−4
29.1.2017 17:47

V97á44c98l21a11v 36P49o40u73s95t83k81a 3560981182

Tady je to zcela zjevné.

+2/0
29.1.2017 18:14

M71i86r50o79s89l43a74v 69S65u13c53h75y 5450899150570

Tak už to bývá, že režisér něco zamýšlel a recenzent nepochopil. A co divák? Také tápe, nebo se režisérovi hluboce klaní? Dílo, které potřebuje vysvětlivky od svého tvůrce asi nepromlouvá tím správným způsobem. Pojmout Toscu v rozporu s hudbou a textem je snad odvážné a inovativní, u mě se ale neshledává s pochopením. (Naposledy jsem Toscu viděl v režii Jana Buriana v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v minimalistických kulisách, bez pěveckých hvězd, zato s výkony, se kterými jsem mohl být zcela spokojený.)

+3/0
29.1.2017 18:17

V78á89c72l72a62v 74P43o49u30s68t47k97a 3140261282

V národním jsem zažil málo přestavení, ze kterých by diváci odcházeli... Tohle je jedno z nich. Dlužno dodat, že zlatá kaplička je továrna na peníze a diváci svezení autobusy z celé republiky si to tam odchrápou i kdyby sledovali sebevětší zázrak. Do národního se na krásu dávno nechodí.

+3/−1
29.1.2017 18:58

L82u22k18á84š 88M29á51l48e95k 8546674635307

Unikli mi včera ty davy, které někam odcházeli. Kde jste seděl?

0/−2
29.1.2017 19:14

V94á77c70l49a10v 32P31o17u23s58t87k13a 3490511752

O odcházejících davech jsem nenapsal ani písmeno, ostatně ani o tom, že bych tam včera byl. Strukturu běžných návštěvníků ND ovšem docela dobře znám, většinou si to tam ti zájezďáci s chutí odspí.

0/0
29.1.2017 20:37
Foto

D73a25v91i57d 57H28o63m55o92l50a 4192132209363

Napsal jste, že je to jedno z představení, z nichž diváci odcházeli....

0/0
31.1.2017 13:50

L51a76d83a 13N92o48v96a46k 4402833547

jak jako unikli davi, které odcházeli....?;-D

+1/0
29.1.2017 21:22

M38a25r43t69i42n 21K73o37p93e90c77k89ý 3228697789854

Uf! Už jen uvedená slova režiséra by mne dostatečně varovala, abych se představení vyhnul širokým obloukem. ;-D

0/0
30.1.2017 9:10

K73a60r23e57l 55F46a13j29t 5198892651183

jak to říkal ten Filipovský v "básníkách" ;-)

0/0
30.1.2017 9:17

O67n30d44ř10e57j 86Š24i16m89e27k 5973592407228

Narodni... Byli jsme na Aide a take uspavala a nakonec jsme o prestavce odesli... Toscu urcite vynechame. Nechapu, kdo tam ted voli jednotliva predstaveni... Aida se treba do Narodniho nevejde, na ni je proste male. Ucinkujici znudeni, fungujici tak nejak automaticky bez vyrazu, nadseni... Proste to odehrat/odzpivat a cau divaku. Je to skoda... Je to preci Narodni divadlo!

+4/0
29.1.2017 17:04

M96a66r71e89k 19K52a79l89i50n10a 3369644445478

Protože je problém ve velikosti kulis v měřítku k pódiu... Vše bylo příliš ohromné a skutečně to tam bylo naplácané jedno na druhém... Scénograf by měl pracovat v měřítku pódia...

0/0
29.1.2017 17:13

O58n34d12ř21e75j 73K78r17y75š70t10o94f 6703291

JJ taková Aida v Miláně -inscenace kdy vjede na jeviště koňské spřežení - je o něčem jiném - srovnávat ND- to je jako srovnávat divizní tým a První ligu - snaha co uvidíme bude asi tak vše.

0/0
29.1.2017 17:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.