Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Pařte jako v půl třetí ráno!“ Diváky by klasický Shakespeare překvapil

Poslední premiérou sezony je v Národním divadle moderně pojatý Sen čarovné noci v překladu Jiřího Joska s Ondřejem Pavelkou, Patrikem Děrgelem a Janou Bouškovou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66a63n 66J21e69l56í65n80e17k 1438712677986

Co panu režisérovi chudák Shakespera udělal?

Ale vážně: Umění je od slova "umět". Pokud někdo své řemeslo nezvládá, neumí, musí se předvádět, oslňovat, využívat kdeco a kdekoho.

Nic proti moderně, ale Puk na trampolíně není Shakespearův Puk, ale výmysl pana režiséra. Nechť sám napíše svoji hru a v ní se předvádí. Ale prznit klasiku? Proč?

+2/−1
16.6.2016 13:34

L86u15d66ě88k 84F45u50x89a 9786810494737

Máte sice Shakespeara za konzervativního klasika, ale on to ve skutečnosti byl revoluční autor.

Nic proti klasice, ale ten předchozí Puk hraný stařičkým panem Lukavským byl mnooooohem dál od předlohy;-)

0/0
17.6.2016 16:16

J83a17n 67J86e32l75í43n46e55k 1218602887126

Vážený pane Fuxo,

já se - bohužel - s panem Sh. neznal a moc mě to mrzí. Ale netuším, že by se označil za revolučního autora. Víte, to slovo revoluce je mi jaksi proti srsti.

Víc mě mrzí, že jsem neviděl pana Lukavského v roli Puka. Ale když on pan Lukavský byl opravdu "pan herec".

Ale netuším, o co vám jde.

0/0
17.6.2016 20:49

L35u10d73ě28k 58F38u24x59a 9906440174827

Odpusťte mi tedy to slovo. Ovšem Nesmrtelný bard byl skutečně mezníkem, bořil zaběhnutá klišé a dával divadlu nový tvar. Jistě, ten současný tvar jak jej známe dnes, ale on jistě NEBYL klasik, tím se stalo jeho dílo až dlouho poté, co zemřel, chápete?

Radovana Lukavského nijak nekritizuji, stejně jako vy jej mám za skvělého herce, ovšem dát mu roli Puka v jeho letech.........hm....to mi přijde dramaturgicky stejně nešťastné, jako kdyby hrála patnáctiletou Julii nějaká zralá čtyřicátnice, chápete?

Vážený pane Jelínku, zamyslete se prosím nad tím, že kdyby se nezkoušely nové formy, kdyby se tradičně lpělo nad vyzkoušenými formami, nevznikly by takové skvosty, jao např. ruské divadlo s jeho Čechovem atd. No řekněte, nebyla by to škoda?;-)

Je samozřejmě možné, že až to uvidím, dám vám za pravdu.....ale např. Špinarův Othelo mi přišel dobrý.

0/0
19.6.2016 4:51

M79i60l47o97š 75B83r84a71d94í71k 3576229307218

Pokud chce dělat moderní divadlo 21. století, tak proč nedělá nějakého současného autora. Zmodernizuje Shakespeare, aby přitáhl lidi. V podstatě nejde o umění, ale o kšeft. Je to jako Babička, kterou hrál Pecha, přitáhlo to lidi, ale bylo to spíše o předvádění se herců Divadla Bolka Polívky, než o Babičce od B. Němcové.

+2/−2
16.6.2016 13:26

B95á34r62a 61T75r53u77k85s59o45v76á 6702308533355

A co je na tom špatně? Kvalitní divadlo se nevytvoří tím, že se otrocky přenese pretext na scénu, to možná platilo pár desítek, či možná stovek let zpátky... Ano, rekonstrukce původních inscenací jsou jistě zajímavá věc, a jistě i mají svůj význam, ale pokud budete lpět jen na nich, pak nebude mít divadlo a umění celkově žádný vývoj a bude pouze stagnovat...

+2/0
16.6.2016 15:56

M23i91l72o59š 14B52r25a94d48í78k 3366759267168

Pokud chce někdo něco vytvořit musí sám. Ještě nikdo se neproslavil tím, že přetváří dílo někoho jiného. nejde o to hrát Shakespeara jako v době jeho vzniku, ale o to zachovat myšlenku autora a jeho koncepci a to se jim zde nepodařilo. Je to stejné jako přepisování knih J. Verna, které provádí pan Neff, nový překlad je v pořádku, ale přepisovat věc zcela od základu je pouze snaha vydělat na něčem už jednou dobře provedeném. A je to také stejné jako kdyby se někdo jiný než Smoljak se Svěrákem pokoušel psát hry o Járovi Cimrmanovy, nebude to ono, ale pouze snaha zbohatnout na něčem co vymyslel někdo jiný.

+1/0
16.6.2016 16:44

L62u51d60ě97k 46F42u88x96a 9386680634147

Pokud chce někdo tvořit, musí sám?:-) Týká se to i dramaturga a režiséra? Nebo se to vztahuje jen na autory? A víte jaká úskalí mívá autor, když režíruje vlastní dílo?

Ne! Nepřijímám vaše zjednodušení, pardon.

0/0
19.6.2016 4:54

M92i10l12o30š 14B62r40a46d81í78k 3846629257688

Pochopil jste to špatně. Pokud už autor nemůže sám usměrňovat dramaturga a režiséra pak by bylo vhodnější kdyby se drželi autorského pojetí. Pokud chtějí dělat moderní divadlo pro 21. století, tak by si měli vybírat moderní autory, kteří je můžou v jejich díle podpořit.

0/0
20.6.2016 8:50

L48u76d60ě79k 96F92u25x72a 9826210454267

Nechápu proč?

Autor nemá co usměrňovat. A vy nemáte a ani nemůžete mít tušení jak autor co myslel. Vysvětlete proč by nemohl být dávno mrtvý autor nebo jeho dílo inspirací pro moderní divadlo? Nelíbí se vám to? Fain, tak na to nechoďte. Ale nesnažte se prosím "zachraňovat" ostatní. Nemáte na to mandát;-)

0/0
21.6.2016 20:40

M82i56l29o85š 53B23r13a18d14í41k 3786299107658

Vadí mi pouze to, že si k tvoření moderního divadla nevybrali moderního autora. Jediné o co jim jde je honba za penězi a tu by jim nějaký moderní autor nezaručil, ale Shakespeare, právě proto, že z něj udělají moderní paskvil je zárukou naplnění kasy od senzacechtivých diváků.

0/−1
22.6.2016 8:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.