Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Držitelkou Nobelovy ceny za literaturu je Světlana Alexijevičová

Pro totalitní režimy nepohodlná osobnost, ukrajinsko-běloruská spisovatelka a investigativní novinářka Světlana Alexijevičová se stala ve čtvrtek držitelkou Nobelovy ceny za literaturu v roce 2015. Její dílo Doba z druhé ruky – Konec rudého člověka vyšlo letos v češtině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P32e72t57r 11O73l68i45v80a 1476129643562

Opět politická volba.

0/0
12.10.2015 16:06

D38a79v64i66d 35C73e96l42i88n14a 9233507935976

Smutné je, že v dnešní době se cena za literaturu dává jen těm, co píšou politiku.

+1/0
9.10.2015 14:35
Foto

P92a98v31e83l 58P78o24k18o64r59n29ý 2236314250302

Její Modlitbu za Černobyl jsem četl  dávno, asi již v roce 2002, když vyšla v českém vydání. Když čtete, jak se postiženým báli příbuzní poskytnout nocleh, a když ho poskytli, tak ložní prádlo pečlivě vyprášili a vyprali, báli se, že radioaktivní prach jim zůstane v postelích a způsobí jim také rakovinu. V popisu na https://www.kosmas.cz/knihy/104334/modlitba-za-cernobyl/ se píše, že kniha není horor  a že není pro slabé povahy. Opravdu není. A to asi platí i pro její další knihy. Její knihy popisují to, co vše hrůzného na lidi komunismus navalil,  a na to bychom neměli zapomenout, třeba i na ty, co se u nás nenarodili kvůli radioaktivnímu spadu z Černobylu, ale opravdu to není čtení pro slabé povahy,

0/−1
9.10.2015 14:02

P77e34t52r 22O79l64i59v39a 1556539433422

A za Fukušimu podle vás mohli asi taky komunisti, že?

0/0
12.10.2015 16:09

S98l47a28v58o17m16í74r 75B45e58n63e52š 6842417300244

Trojice lidí, u nichž naprosto nechápu, proč Nobelovu cenu za literaturu nedostala:

Lev Nikolajevič Tolstoj (zemřel v roce 1910, takže se dožil devíti udělení, ale on sám ji nedostal)

Karel Čapek

Margaret Michell

+1/0
8.10.2015 23:07

S15l46a22v51o81m21í21r 79B70e38n24e43š 6432697740394

Oprava: Mitchell

0/0
8.10.2015 23:08

J25a45r24o69s45l10a22v 16M55o48u84č28k69a 3987367478439

Vždy jsem si nositelů NP vážil, když to dostal Seifert, byl jsem šťastný jak blecha. Vážil jsem si i toho, že on nebyl nijak "disidentní". Jeho děkovnou řeč, kterou při přebírání četla jeho dcera, protože jeho samotného komouši nepustili, jsem měl doma přepsanou na psacím stroji (takový ten domácí samizdat, přepisovali jsme i knížky, třeba 1984 od Orwella - to jsem ještě nevěděl, že ho budu prožívat o 30 let později v přímém přenosu).

Bohužel se z NP stala politická cena, tak doufám, že knihy paní Alexijevičové stojí za to, že to nedostala za odpor k moci, protože to je špatný parametr, jak vidíme dennodenně, zejména, když se ten odpor k moci tak dobře vyplácí. A v USD.

+7/0
8.10.2015 16:42

M33i19l40a91n 60B87í36l47e87k 5784919411

Seifert že nebyl nijak "disidentní"? Šmankote, málo lidí leželo komunistům tak v žaludku jako on. Rok 1929 a protest proti bolševizaci KSČ, II. sjezd spisovatelů a odvážné Seiferovo vystoupení, podpis Charty 77 atd. atd.

+1/−1
8.10.2015 18:02

J41a75r83o33s37l49a27v 59M78o15u34č16k94a 3437367928199

Možná jsem to nevyjádřil úplně srozumitelně. Ano Chartu podepsal dokonce jako jeden z prvních, ale jinak se v disidentských organizacích nijak neangažoval, dokonce jsem evidoval jeho výhrady k jejich činnosti. Rozhodně nepatřil mezi ty šíbry typu Havel, Ruml, Dienstbier atd,

0/0
9.10.2015 21:04

M70i11l76a98n 98B45í64l98e32k 5844369431

Seifert byl hlavně už starší pán...A žádné zásadní výhrady samozřejmě neměl, případně jen takové připomínky, které vyplývaly z povahy disidentství - tedy společenství, v němž vedle sebe koexistavali bývalí komunisti, trockisti, katolíci, liberálové atd.

0/0
10.10.2015 8:23
Foto

P97a22v43e23l 24P17o18k44o45r71n86ý 2296834650282

Tak si můžeme udělat svou cenu. Komu byste jí dal? A nemyslím to nijak ironicky, jen zvědavě.

0/0
8.10.2015 19:19

J84a33r95o26s60l43a38v 26M76o25u41č42k39a 3287347148639

v posledních 5ti letech mnou opravdu silně zatřásla kniha Laskavé bohyně od mladého židovského autora Jonathana Litella. Pohled na holokaust očima esesáka. Brrrr...

Českou literaturu v současnosti moc nesleduji, podobně jako české filmy. Příliš mnoho zklamání....

0/0
9.10.2015 21:11
Foto

P90a25v79e92l 89P91o79k35o27r57n72ý 2986244560242

O knížce jsem četl, ale knížku celou ne, dík za tip, mají ji u nás v knihovně, zítra si jí půjčím.  A z českých je u mě nyní jednoznačně Vlastimil Vondruška a jeho 20 historických detektivek, a dokonce třeba jeho Husitská epopej není úplně oddychová, ale na Nobelovu cenu to není.

0/0
12.10.2015 12:57

P43e27t79r 74N36o67v74o10t68n94y 4659975812744

Pokud někdo podepsal Chartu 77, tak  nebyl disident ?  Bláboly a samé bláboly

když se to spojí s fobií proti USA a USD, tak je to směšné a trapné. 

. Bez patentů USA a vývoje USA bys ani tu připomínku nenapsal a mobilem nezavolal . To ale  rusofilové nepřiznají.;-D

0/0
8.10.2015 23:28

J77i25n21d67ř32i38c67h 84O34b93š40i25l 4900432849640

Nobelova cena je evidentně tendenční hnůj. Díky Sartre, díky i Saroyane (za Pulitzera). Pane Seiferte, Vy jste si ji zasloužil, ona si nezasluhuje Vás.

+6/−1
8.10.2015 16:27

J26a62r68o26s97l22a48v 58M76o94u25č24k21a 3967337938979

Ode mně + za toho Seiferta.

0/0
8.10.2015 16:50

R60a49d42i60m 41S90l27á55d58e91k 3841432203769

Četl někdo z vás uštěkaných štváčů tu knížku? Nebo jen jako obvykle všechno víte všechno znáte a HLAVNĚ všem se to snažíte nacpat ;-D;-D;-D

+7/−5
8.10.2015 15:23

J41i25ř13í 77M13a39k64o75ň 2655768614890

Já myslel, že alespoň v Nobelových cenách je to bez politiky. Kdyby psala o USA, dostala by houby. ;-(

+6/−5
8.10.2015 14:18

L37a23d52i72s36l70a46v 27H40i92n51n13e84r 1714505705498

Takhle naivní?

0/−2
8.10.2015 14:33

J29a62r24o66s28l83a98v 17M29o30u64č42k83a 3827647988519

Dřív to tak nebylo, například Seifert byl apolitický, on odmítal propůjčovat své jméno komunistům, ale taky disidentům.

Bohužel se to poněkud zvrhlo. Minimálně u NP za mír, že jo. Obama a EU jsou mírotvůrci jak cyp. Řekněte to v Libyi, tak nebudou chápat.

Jestli NP za literaturu zůstala apolitická pochybuji, ale to ještě nevylučuje, že paní Alexijevičová píše vynikající literaturu. Já ji nečetl.

+2/0
8.10.2015 16:50

M63i13l12a84n 65B24í96l91e46k 5474729981

Seifert rozhodně nebyl apolitický...A udělení Nobelovy ceny bylo tehdy vnímáno nejen jako literární ocenění;-)

+2/0
8.10.2015 18:07

J92a41r87o93s36l46a23v 46M32o18u39č53k65a 3177497808849

rozhodně byl bez jakýchkoli politických ambicí, to, že zaujímal nějaký občanský postoj, který navíc zveřejňoval velmi zřídka z něj vyloženou politickou postavu nedělalo. Komunisty více než jeho kritické názory, které uměli národu znepřístupnit, dráždilo to, že se mu neměli jak dostat na kobylku. Nic, čím by ho mohli vydírat.

0/0
9.10.2015 21:23

M55i20l85a14n 43B18í47l67e64k 5634489271

Jestliže se ozýváte proti totalitnímu režimu, pak váš postoj je (ačkoli jste bez mocenských ambicí) navýsost politický. A znovu připomínám Seifertovo zásadní vystoupení na II. sjezdu spisovatelů.

0/0
10.10.2015 8:28

P73e80t45r 35V17a36c88h76o47v57e46c 6500613281544

Město "Gothenburg" je v Česku téměř výhradně uváděno jako "Göteborg" (švédský název).

+3/0
8.10.2015 14:01

J73o58s29e57f 73H25á17j89e37k 6868940599332

...tak já si od ní teda něco přečtu, abych vůbec věděl, než tu začnu plkat...:-)

+3/0
8.10.2015 13:58

P50a36v70e82l 74H29ř58e36b92í28č57e80k 1595140461963

Já jsem to jméno slyšel dnes ráno v rozhlase poprvé, můj favorit byl Murakami, kterého znám, troufám si říct, velmi dobře. Jsem člověk zvědavý a knihu si přečtu, abych si udělal názor. Předsudky netrpím! Svůj názor si nejraději vytvářím sám znalostí díla.  

Jaroslav Saifert byl taky československým režimem neuctívaný spisovatel a jestli mu Nobelovu cenu udělili za jeho politické postoje spíše než za literaturu je problém Nobelovy komise, pro mne to byl a stále výborný básník! 

Ale určitě to je zviditelnění pro paní Alexijevičovou!

+1/0
8.10.2015 13:41

J73á45c52h24y62m 72H18o45m15o73l11a 1662894182482

Na to jakého ze sebe děláte vzdělance byste se měl naučit správně psát jméno našeho jediného nositele Nobelovy ceny za literaturu... S poslední větou Vašeho příspěvku nicméně souhlasím.

0/0
8.10.2015 15:40
Foto

R22i75c65h35a20r85d 63N75e41u69g27e80b40a70u75e23r 6208699916622

Tak zase nic. Snad příští rok.

0/0
8.10.2015 13:39

M50i51r44o69s76l27a35v 76D11ě27d 2911456837782

Zase někdo, kdo byl vybrán podle národnosti ( politika ).

+6/−3
8.10.2015 13:34

J45a14n 93S77l36á21m19a 5684202533441

takovym

0/0
8.10.2015 13:33

L91a77d73i39s59l90a95v 96K54o96l69a41č95k58o91v59s86k74ý 5233771809951

Nobelova cena by měla být za exaktní vědy. Tohle je neuvěřitelně subjektivní věc. Umění nepotřebuje ceny, ale pouze ocenění čtenářů.

+6/−5
8.10.2015 13:33

F60r35a70n29t42i43š80e53k 81B40y89s34t84ř49i61c46k50ý 7362947477393

"Alfred Nobel ve své závěti rozhodl, že jeho majetek bude vložen do fondu, z něhož bude každoročně udělována cena za významné vědecké objevy, literární tvorbu a zásluhy o mír ve světě." (wiki). Tím to hasne... Žádné "by měla" (to by už nebyla NC).

+4/0
8.10.2015 13:50

M81i74r72o97s29l43a60v 32B93á95r75t63a 8944270480677

S tím se opravdu nedá nic dělat. Ale posuzovat kvalitu nějakého literárního díla (třeba i podle překladů různé úrovně) je podle mého nemožné, takže zbývají jen hlediska krajně subjektivní nebo politická. A cena za mír? To už je úplná fraška - dostal ji i Obama.

+1/0
8.10.2015 14:34

M40i57l61a26n 11B25í39l50e70k 5724529971

I v exaktních vědách přece rozhodují lidi (různě ovlivnitelní), což historie udělování (i v těchto oborech) s různými dohady a nevraživostmi potvrzuje...

A ohledně "ocenění čtenářů" - díky různým cenám se občas aspoň dostane i na kvalitní autory...

+1/0
8.10.2015 14:16

M49i33r86o81s42l66a77v 59B97á31r22t10a 8294300860437

Ano, ani u exaktních věd udělení nobelovky není zcela bez zákulisních vlivů, zejména v případě, že ty oceňované objevy zase nejsou tak moc průlomové, ale je prostě potřeba někoho vybrat. A také se na objevech podílejí i větší týmy, ale nobelovku mohou dostat v jednom roce v daném oboru jen tři lidi. Ale myslím si, že to je relativně mnohem čistší než v případě nobelovky za mír, literaturu nebo ekonomii.

0/0
8.10.2015 14:43

M24i70l88a31n 22B78í20l77e42k 5314379661

Já bych nebyl na tu literaturu tak přísný. Posuzovat umění obecně je velice ošidné, ale právě proto tu je vedle prodejnosti a "bulvární" proslulosti (různé ty odstíny šedi a šifry Leonardů:-)) i nástroj, jak připomenout autory, kteří vesměs takové známosti nedobudou (ať už výběrem témat, hloubkou zpracování, myšlenkovou náročností) - a to jsou právě různé ceny, ankety (nejen Nobelovka)...

0/0
8.10.2015 15:11

J45a32n 36S56l89á62m82a 5694192923301

Jak rekl Zianon Pazniak, je to autorka, jejiz styl je typicky takovim tim sovetskym pocitem beznadejne situace a prehlidkou sebevrazedneho masochismu. Nevim, jestli predelana komsomolka, soudruzka a nyni relativisticka a pesimisticka placka a "jemna kriticka" Lukasenka je tim nejlepsim, co mohli pani akademici vybrat.

+2/0
8.10.2015 13:32

O38n49d87ř69e19j 45B61e95z79r 9371948357102

Mluvte, až si od ní něco opravdu sám přečtete...

+1/−1
8.10.2015 13:49

J82a31n 84S69l23á18m48a 5214382213241

Pravdou je, ze jsem jen prosel sekundarni zdroje, ktere ji navic nebyly prilis nakloneny - viz jeji kritika Lukasenka ve stylu cimrmanovske "ostre petice", co jste cetl, Doba z druhé ruky – Konec rudého člověka, nebo neco jineho? Jak byste tedy popsal jeji styl Vy. Diky za odpoved.

0/0
8.10.2015 13:59

F75r93a64n20t66i47š27e34k 30B49y59s81t34ř19i11c42k80ý 7342567387493

Jak se pozná hlupák? Podle národnosti oceněného pozná, že ocenění je fraška (politika), a jeho dílo ho proto už ho dál nezajímá...

+12/−4
8.10.2015 13:23

O95n36d72ř67e76j 22B56e11z53r 9191108377732

Vidíme to stejně, díky za přesně zformulovanou definici blba. Už se nemusím otravovat s dalšími reakcemi...

0/−1
8.10.2015 13:52

R92a24d79i51m 39S42l20á70d15e59k 3321482603609

uklikl jsem se na mínus a přitom absolutně souhlasím :-(

0/−1
8.10.2015 15:27

D22a75v67i85d 80C81e73l78i66n90a 9513887345696

Už jen to, že dosud byla prakticky neznámá, ukazuje, že tu cenu nedostala za nějaké umění, ale čistě z politických důvodů.

+1/0
9.10.2015 14:39

M33i75l40a59n 53B60í25l85e61k 5384949241

Prakticky neznámá u nás, její knihy ale měly značný ohlas už od konce 80. let, nakonec mezi kandidáty na Nobelovku se objevovala už od roku 2012.

0/0
9.10.2015 16:32

P28e78t89r 75O50l28i26v60a 1446349853322

Pro hloupého každý hloupý.

0/0
12.10.2015 16:15
Foto

A28l55e98š 23K56a87b10e49l17a 1493475388290

To jméno slyším poprvé, ale vzhledem k národnosti je patrné, proč cenu dostala. Ani nemám moc chuť si od ní něco přečíst.

+5/−9
8.10.2015 13:17

J72á94c10h45y35m 24H39o90m66o63l94a 1882894502322

A za chvilu Nobelovka za mír a budeme si moci notovat: Arafat i Angela, oba jsou jak Mandela... :-)

+3/−2
8.10.2015 13:15

M72i73r35o97s89l17a40v 97B60á11r38t72a 8384540160777

Vždy jsem zastával názor, že nobelovky za literaturu, za ekonomii a za mír by měly být zrušeny, protože to je jen politikaření - na rozdíl od nobelovek za fyziku, chemii a lékařství.

+17/−7
8.10.2015 13:07

T41o61m56á77š 33H26a25n18á20č55e41k 6615904140341

Založte si vlastní cenu. Tedy jestli máte kapitál jako Nobel, který určil, za co se má cena udělovat. ;-)

+1/0
8.10.2015 15:31

M66i47r77o76s43l23a48v 47B21á41r95t48a 8434950510107

Já bych přidal "nobelovku" za matematiku, protože matematika inspirovala nejeden fyzikální objev zejména v teroretické fyzice. "Nobelovku" za ekonomii si Nobel také neurčil. Ceny za pokroky v matematice se sice udělují, ale prostě nejsou tak respektovány jako nobelovka. Ale posuzovat bezprostřední význam některýcvh matematických studií v dané době je asi hodně obtížné.

0/0
8.10.2015 15:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.