Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Salieri nebyl Mozartův vrah, dokazuje výstava ve vídeňském muzeu

Vídeňské muzeum Mozarthaus zahájilo kampaň, která má skoncovat s teorií, že Wolfganga Amadea Mozarta v roce 1791 otrávil ze zášti italský skladatel Antonio Salieri. Muzeum chce naopak připomenout, že Salieri ve skutečnosti mladého génia podporoval a nežárlil na něj. Výstava na toto téma začala v pátek 31. ledna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A77d37r46i69a65n 13B53e36r35a12n 4384884565403

> Žádná matka by neposlala svého syna na studia k údajnému traviči svého manžela.

Ale, ale. Naivní to představy o ženách.

+1/0
31.1.2014 22:11

S65l41a80v52o24m70í73r 69B98e47n47e36š 6442337410284

Pravda někdy bývá prostě šedivá. například Přemysl Otakar II. Učíme se o něm, jak byl zrazen českou šlechtou. Ve skutečnosti zahynul na své naprosté politické diletantství. Bez velké námahy mu spadla do klína polovina střední Evropy a on byl tak bohorovný, že si myslel, že bude zvolen císařem a ani se neobtěžoval na tu volbu se osobně dostavit. Když zvolen nebyl, zase neodhadl situaci. Rudolf začínal být neoblíbený a stačilo chvíli počkat a němečtí mocipáni by rádi využili Přemysla k tomu, aby se Rudolfa zbavili, leč Přemysl nechtěl počkat ten rok nebo dva, než se to Rudolfovi zhroutí pod rukama. Šel do toho po hlavě a prohrál. Potom už Rudolf na trůně seděl pevně, protože Přemyslovou smrtí zmizel mocný panovník, o kterého by se Rudolfovi nepřítelé mohli opřít.  Takže pravda je taková, že nejprve naprostá bohorovnost a nedostavení se na volbu do funkce, po které toužil, a potom naopak šel hlavou proti zdi.

Taková je realita, avšak romantická verze o zradě Miloty z Dědic vypadá v čítankách zajímavěji.

A s tím Mozartem je to také tak. Strohá pravda o ledvinové chorobě způsobené mimo jiné i alkoholismem zní příliš přízemně. Verze o zlém závistníku už vypadá zajímavěji.

+6/0
31.1.2014 22:10

P70a89v25e36l 40Z11a51t33l29o59u67k51a76l 7921369212387

Vy se tu dopouštíte ovšem jiného nešvaru při posuzování historie: po bitvě je každý generálem, nebo jak říkají američané: hindsight is 20/20. Přemysl nemohl vědět, že "stačí dva roky počkat a Rudolfovi se to sesype pod rukama" a že kurfiřti by pak TŘEBA volili jeho.

0/0
1.2.2014 15:45

I79v28a76n 59D31u20c10a98r 4183379974310

Forman uvažoval správně. Článek je elegantní slátaninou různorodých informací, propojených více či méně okatými oslími můstky.

Shaffer a Forman nepředstavili Sallieriho jako traviče (pisatelé článku předkládají vlastní autorskou licenci, resp. oslí můstek), nýbrž jen hluboce raněného hudebníka, který byl až do příchodu Mozarta u císařského dvora považován za vyjímečnou celebritu. Praotec zkresleného námětu Puškin měl nadání, ale postrádal internet, vzdělání tehdejších lidí nemělo dostatečnou zpětnou vazbu, často přejímali dogmata, polopravdy, svůj rozhled rozvíjeli na základě salónních klepů. To je však úplně jedno, umění nestojí na faktech (pokud umění nebude hodnotit Barbora Tachecí).

Trochu si to nadlehčím – pokud jsou dobové podobizny Antonia Sallieriho věrné, z řeči jeho těla (výrazu tváře) se nejednalo o žádného dobráka… úzké, pevně sevřené rty, pichlavý pohled, nerovnoměrně rozložené vrásky. Jeho předstíraný altruismus vůči Mozartovi byl zcela jistě obrannou reakcí, úskokem, způsobem konejšení silného a nebezpečného protihráče, se kterým nemohl soupeřit stejnou zbraní, což člověka v jeho postavení velmi zraňovalo, každého člověka se silným egem by profesní ponížení zraňovalo. Pokud někdo viděl film Dobrý Will Hunting, řeší se tam podobné téma mezi géniem z ulice a profesorem s vydřenými úspěchy v oblasti matematiky.

Sallieriho hudba je chvalitebná, že by i výtečná?, Mozartova geniální (mimo klasifikaci), to je velký rozdíl. Sallieri byl Ital, potomek ryze elitářské lidské sorty, vyšlechtěné, vzdělané, ale i prchlivé a velmi domýšlivé. Mrzí mne, že autoři článku předhazují Beethovena nebo Schuberta jako Sallieriho vděčné žáky, Sallieri měl své novice jistě rád, ovšem těmto dvěma nesahal ani po kolena. To by bylo fér dodat závěrem.

+2/−2
31.1.2014 21:24

J38a67n 30Z94e17n41k48l 5735307980645

Velmi výstižné, blahopřeji!

0/0
31.1.2014 22:17

I89v56a33n 63D13u32c92a16r 4213369974640

S pokorou děkuji.

0/0
31.1.2014 22:42

J15i63ř67í 48H79l25i36s32n72i52k11o89v91s47k56ý 9683601872471

Nejde o přemýšlení, ale o důkazy. Forman dle mého názoru bez důkazů pošpinil Salieriho. Pokud by uvedl, že film je do jisté míry fikcí, proč ne. Takhle ovládá názory mnoha lidí. A to není správné.

+1/0
31.1.2014 23:14

M18a79r63t86i12n 97K55o95p76e25c31k86ý 3948407139244

Za prvé - Forman nepošpinil nikoho, protože je to jen filmová adaptace Shafferovy divadelní hry. Za druhé - žádný film podle skutečných událostí není a nemůže být věrným obrazem skutečnosti. A čím je ta skutečnost vzdálenější, tím je nakládání s realitou volnější. Třeba v takovém Zamilovaném Shakespearoovi se fabuluje mnohem, mnohem více, ale podobných případů bychom určitě našli desítky. To už by nám mnohem více měly vadit například komunistické filmy o Janu Žižkovi a husitech, které z tlupy loupežníků, masových vrahů, znásilňovatelů a mimořádně krutých mučitelů dělají úplný opak. A miloučky romantický film Butch Cassidy a Sundance Kid je o dvojici pistolníků, kteří byli ve skutečnosti také především násilní lotři a vrazi. Amadeus je prostě film o závisti, lidské malosti a nespoutané umělecké svobodě. Být "pravdivější", bude asi o ničem.

0/0
1.2.2014 22:34

I40v49a92n 67D58u92c76a90r 4463559424700

Zamilovaný Shakespeare – trefil jste jeden z mých nejoblíbenějších filmů, potěšilo :)

Zamilovaný Shakespeare je však od začátku do konce deklamovaný, při takovém pojetí se nadsázka očekává celkem přirozeně, stejně jako v divadle, tenhle film lze vnímat jako zfilmované divadelní představení. Forman hraje v Amadeovi na vážnější strunu, lavíruje s nádechem formy místy až k dramatu, Forman je génius a umí vtáhnout do děje, odzbrojit a zmanipulovat i náročného diváka a proto je tak trochu i nebezpečný, dokáže vylekat strážce morálky jako pana Hlisnikovského.

Amadeus může být pravdivý, lidé se v exponovaných životních rolích chovají podle určitých pevných vzorců, ketré nejsou nepředvídatelné. Profesní ponížení na takové úrovni je téměř stoprocentně důvod ke vzniku nenávisti, i kdyby se tomu člověk urputně bránil, ono to neproběhlo někde v zákulisí mezi čtyřma očima, stalo se to před celým Rakouskem a světem.

0/0
2.2.2014 2:51

J65i74ř33í 55H32l87i88s83n51i75k64o49v33s28k58ý 9173511642151

Ješte doplnění - tvrdit podle portrétu, zda jde o dobráka či nikoliv, je nesmysl. Ano, jsou tam rysy introverta, člověka, který se prosazuje s poměrně silnou vitální vrstvou. Ale podle podobizny soudit člověka, to je opravdu silné kafe, ne-li úlet.

+1/0
31.1.2014 23:22

I59v88a32n 26D29u67c29a88r 4243129714500

http://cs.wikipedia.org/wiki/Fyziognomie

+1/−1
31.1.2014 23:54

A56l65o83i40s 12S90t75a63r17ý 3509289727632

Předpokládám, že ten odkaz sem dáváte, abyste potvrdil doplnění pana Hlisnikovského.

0/0
1.2.2014 0:46

I83v52a44n 39D43u69c49a80r 4493829814420

Můžete si hodit korunou, pane Starý:

* Panna: Samozřejmě, jsem sebekritický člověk.

* Orel: Nikoliv, jsem esoterik, což není věda ani náboženství, můj aktivovaný šestý smysl vnímá existenci, změny struktury a toky zvláštního druhu energie, která podmiňuje tvorbu bezprostředních událostí, je v ní otisknuta minulost všech událostí a umožňuje v přibližných rysech odhadovat vývoj budoucích událostí. Z tohoto důvodu pro mě není problém všímat si a přikládat význam detailům, které normální člověk vůbec nevnímá. Zajímalo mne, co si pan Hlisnikovský, resp. jakýkoliv další glosátor vytáhne z mého odkazu za variantu. Jsou tam dvě varianty – buďto jsem blb a pavědec, anebo navazuji a rozvíjím starověké praktiky.

Co vám padlo?

+1/−1
1.2.2014 1:43

M58i14c86h 13R98e74i81c78h 4350189832483

Větší snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Soudit někoho dle výrazu tváře ... Nedávno jsem hrál Sallieriho Requiem a musím uznat, že je geniální. Ne, tak jako Mozartovo (K. 626), ale vzhledem k tomu, že ho psal velmi dlouho před svou smrtí, v podstatě si ho napsal sám pro sebe na někdy, je prostě úžasné. A že Sallieri nesahá Schubertovi po kolena? Co jste to proboha studoval? 2. stupeň LŠU? ... Máte vůbec uši?

0/0
1.2.2014 11:02

I86v56a25n 74D10u97c18a69r 4583619444240

Mně připadá Salieriho Requiem jako dobré řemeslo, nic víc.

Takhle, Michale – já si nic neslibuji od rozhovoru s člověkem, který má při rozhovoru jointa v držce, ty to vidíš určitě jinak, ale já vím, že koukáte na svět s pozměněnou osobností, takovou poněkud méně kritickou i sebekritickou. A proto je jasné, že ti leccos bude připadat jako snůška nesmyslů, jako geniální, jako úžasné… pod vlivem THC si budeš dobře rozumět především s podobně upravenými lidmi, já kdovíjak sdílný nebudu, mám špatnou zkušenost. Neříkám ti nic ve zlém a je mi jasné, že to nepochopíš.

Nestudoval jsem nic, jsem solitér. Uši mám, stále absolutní, můžeme to někdy vyzkoušet s kytarama, ale nedělej to :)

0/−2
1.2.2014 14:13

I84v58a79n 42D31u68c17a82r 4123969524860

A promiň, fakt mi to nedá zkusit si s tebou trochu povídat… s lidmi, kteří napsali Yesterday, Air G, Ódu na radost nebo například Ave Maria, nemá Salieri sklutečně nic společného. Tedy jen podle mne, který jsem nic nestudoval, Michale :)

0/0
1.2.2014 14:37

M87a60r18t75i46n 93K37o75p67e95c52k85ý 3548737799504

Myslím, že objektivním zhodnocením kvality vážné hudby je po všech těch staletích to, jak často světové orchestry a dirigenti sahají po jednotlivých skladatelích, jak často je hrají. Nejen z tohoto důvodu je proti Schubertovi Salieri druhá liga a proti Mozartovi sotva třetí.

+1/0
1.2.2014 22:40

V68e56n87d16e92l87i56n87a 65K18e88l23l55e27r 9255426678806

krasne napsane! Zvlast analogie s Good Will Hunting je presna! Vyborny, diky moc!

+1/0
2.2.2014 2:41

I96v45a70n 74D65u58c62a81r 4263859404600

Jsem rád, že jste si zrovna tohoto detailu povšimla, děkuji :-)

0/0
2.2.2014 2:54

J41a87n 29L71i10b25i39c42h 9102608105773

Potom, co jsem o Mozartovi četl, tak to byl tak trochu cvok, vydělal si jmění, ale pořád žil jako chudák, neb naprosto neuměl udržet peníze a nechal se ovlivňovat lidmi, prostě byl jako děcko v i v dospělosti.

0/0
31.1.2014 21:13

O44t92a56k75a58r 20F71u16k31a 8601353281634

nevím proč se to řeší, forman není dokumentarista ani životopisec. ještě by se mohlo začít řešit, že hitler přeci nebyl zavražděn na premiéře nějakého filmu a tedy že tarantino si upravuje realitu...kdy se umělecké dílo má řídit realitou?

+2/−1
31.1.2014 20:13

M93a89r38e53k 21S71l69a56b14i76h10o92u82d27e98k 7138341792463

Kdyby se Amadeus držel přísně faktů, tak by byl nudný. Některé scény by se navíc nedaly natočit, třeba jen proto, že v 18.století hrály operní orchestry bez dirigenta v čele.

+1/0
31.1.2014 20:19

M45i91c39h72a12e85l33a 16S24e33l39i79n62g11e18r15o35v10á 5886886886391

Právě v Mozartově době (tak od jeho dětství) se poprvé začali objevovat dirigenti před orchestrem. Většinou šlo o skladatele nebo kapelníky, kteří zrovna nehráli. Taktovku ještě nemívali, řídili rukama a dost často srolovaným listem notového papíru.

0/0
3.2.2014 0:03

A31l40o26i55s 82S74t91a71r13ý 3959809887822

Já bych řekl, že se to řeší, protože v podstatě byla pošpiněna historická pověst skvělého a dobrého člověka, který si nic takového nezaslouží. Ale začal s tím Puškin, Forman to jen dotáhl k dokonalosti. Ten film je slavný a umělecky tak skvělý a úchvatný, že se nelze divit, že podstatě příběhu většina lidí věří. Tak nevidím nic špatného na tom, aby se v rámci nějaké výstavy poukázalo na to, jak to bylo doopravdy.

+5/0
31.1.2014 20:26

P71e63t26r 36A67n87d65r55e33j 8747953471917

Zase na druhou stranu nutno podotknout, že Salierimu udělal tento film i reklamu. Resp. v širší veřejnosti by nebylo toto jméno tak známo bez toho filmu. Ono nic není černé a nic není jen bílé.

+2/0
31.1.2014 21:10

P73a21v73e12l 45Z90a56t15l69o98u56k56a13l 7571239512307

"Řeší" se to zřejmě proto, že zatímco o Hitlerovi snad ještě i jakž takž mladá generace má povědomí, že se odpráskl na závěr války v bunkru, o Mozartovi a Salierim nebudou do shlédnutí Amadea (nebo nějaké popkulturní reference na něj, jako je třeba díl Simpsonových Toulky historií s Marge) vědět vůbec nic a tak se tahle verze zahnízdí v hlavách jako první - a první získané informace o čemkoli vždycky špatně nahrazují správnými.

+1/0
31.1.2014 20:43

O42t97a72k27a46r 51F18u73k31a 8101333831974

ale tomu rozumím, jen nechápu takové to naznačování, že Forman měl natočit tohle tak, tamto tak, protože to není pravda a může proto za to, že lidi mají pokřivené znalosti. připomíná mi to klasické "blame canada", děcka se to nenaučí ve škole, rodiče jim to taky neřeknou, nečtou, ale když se podívají na film v tv, tak hned máme viníka - může za to řežisér!

0/0
1.2.2014 12:55

P65e29t17r 89A11n79d97r10e60j 8897413761117

Salieri byl ve své době velmi uznávaným a dobře postaveným skladatelem, tedy až do smrti svého císařského mecenáše Josefa II. Jestliže on byl průměrným, tak bych rád byl rovněž průměrným: https://www.youtube.com/watch?v=pUJkROWNROU

Dost filmů a děl je poplatných své době a představám autorů. Já bych film Amadeus v žádném případě neodsuzoval. Pak bych musel odsoudit třeba i Shekespearova Richarda III, což nemíním. Ono není jednoduché porozumět dějinám a vytvořit tak zcela pravdivé dílo. Buďme tedy velkorysejší a více se vzdělávejme, aby nás podobné rozdíly nechávaly klidnými.

+4/0
31.1.2014 19:23

J64i69ř79í 64H40l51i13s12n41i97k74o73v36s69k65ý 9383231892331

Formana historická pravda nikdy moc nezajímala.

0/0
31.1.2014 19:08

J30a71r43o37s48l22a56v 43B53r30ü81m18m41e50r 7454863486

Nechápu, kde se bere ta teze, že V Amadeovi Salieri Mozarta otrávil, tam přece nic takového není.

+6/0
31.1.2014 18:41

P92a66v69e81l 79Z94a34t31l42o25u73k20a41l 7701469102177

Ve filmu Amadeus to přímo není (tam víceméně Salieri upracuje už nemocného Mozarta k smrti), ale v původním Puškinově libretu, k němuž složil operu Rimsky-Korsakov, Salieri skutečně Mozarta otráví. A z této opery film Amadeus vycházel ideově (i když ne způsobem zavraždění Mozarta).

+2/0
31.1.2014 19:05

J56a38r31o41s40l51a82v 18B59r81ü58m88m42e33r 7904813276

No v Amadeovi vraždu plánuje a připravuje, ale myslím, že z toho jasně vyplývá, že se Mozart sám upracoval , jak jej Requiem pohltilo. Sice to tak nebylo, ale je fakt, že Requiem je úžasné dílo.

+1/0
31.1.2014 19:09

J45a56r29o51s50l76a18v 16B15r95ü82m33m21e58r 7454183336

A také, že jej Salieri chtěl nakonec i zachránit... Alespoň IMHO.

+1/0
31.1.2014 19:10

K93a17r65e16l 61S24e85m72e29r23á75d 6418980910811

Ale každopádně je ve Formanově filmu silná závist a zášť Salieriho vůči Mozartovi a nenávist Mozartovy ženy k Salierimu.

0/0
31.1.2014 21:17

I24v35a88n 79D65u15c60a22r 4353359544100

Všiml jste si, že Stanzi, Mozartova manželka, Sallierimu podržela, aby získala přízeň pro svého manžela? Přímo ve scéně to nebylo. Tohle Formanovi samozřejmě nevěřím… vlastně věřím, a pěkně mě s tím štve :-)

0/−1
31.1.2014 21:50

P83a48v32e22l 79Z19a39t82l26o20u82k41a42l 7771309622427

Přiblblé konspirační teorie byly vždy přitažlivé, protože vnášejí pořádek do pro jednodušší mysl příliš složitého světa. Přinášejí účel, cíl, pochopitelnost. Konspirační teoretik je potřebuje, protože je pro něj přijatelnější a CHLÁCHOLIVĚJŠÍ představa, že všechny ty občas až nesmyslné a občas naprostou hloupostí do očí bijící věci dějí s nějakým (byť zločinným) záměrem a cílem v pozadí, než že prostě jen tak vyplynuly ze situace, nepochopení, hlouposti, náhody, štěstí.

+8/0
31.1.2014 14:54

A73n16t14o10n94í95n 33Č56í37ž67e87k 1558522804369

Chtěl jsem napsat něco podobného - někdy někdo něco vymyslí třeba jen jako román a lidé z toho pak udělají realitu. Úplně stejně je to s Davinciho kódem. Historicky je to totální nesmysl, ale spousta lidí je tomu schpona věřit. A mnoha lidem to ani člověk není schopen vymluvit. :-(

+1/0
31.1.2014 19:39

P68a85t88r80i90k 62D60o88b61i98a20s 9147517563472

Bača se psem nahání ovce. Všechny jdou se stádem, jen jedna stojí bokem. Přijde k ní druhá ovce a říká jí: „Proč tady tak stojíš?“ Druhá odpoví: „Já ti říkám, že ten pes spolupracuje s tím chlapem.“ První říká: „Ale prosímtě, to jsou zase ty tvoje konspirační teorie.“

+3/−1
31.1.2014 20:52

P86a84v97e78l 60Z28a50t10l88o52u97k65a52l 7511519372727

Na tenhle apokryf musí být nějaký mentálně masturbační kroužek konspiračních teoretiků zvlášť pyšný, moc pěkně si s ním vyhráli. Až na to, že popisuje přesný opak konspiračních teoretiků - tj. nezaujaté pozorování a hodnocení primárních zdrojů. Konspirační kroužky to dělají ovšem jinak - nejdřív je jim jasný výsledek a pak k němu přiřazují "fakta".

0/0
31.1.2014 21:20

M39a55r71e56k 88S49l71a78b23i26h51o11u84d91e81k 7988891792123

Amadeus je fiktivní příběh, ne historický dokument, který mimochodem pro propagaci Mozarta a jeho hudby udělal hrozně moc. Až bude výstava o robotice, předpokládám, že se tam nebude bojovat s předsudkem, že roboti se mažou šnapsem a kradou, na co přijdou jako Bender!

+5/0
31.1.2014 14:31

M57i73c30h18a28l 84Š98t37e91i96n18d47l20e70r 6470733945846

To vykládejte těm miliónům lidí, kteří věří Šifře mistra Leonarda. A přece jde o pozitivní záležitost, protože několikanásobně stoupl zájem mj. o jeho Poslední večeři :) ... Když už nic jiného, je to dobrá záminka pro zajímavou výstavu.

+5/−1
31.1.2014 14:39

A89l96o45i35s 98S46t11a98r98ý 3149599267662

Tedy samozřejmě netuším, zda Forman plánoval Amadea jako sci-fi komedii, ale oficiálně je zařazen v kategorii drama a životopisný film. Rozhodně se nelze divit, že většina lidí, kteří to viděli a o zpracovaném tématu mnoho nevěděli, uvěřili.

0/0
31.1.2014 19:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.