Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Oko nad Prahou neříká o Janu Kaplickém nic nového

Dokument Oko nad Prahou provází fáma o bezmála trezorovém filmu. Nesmysl. O "kauze chobotnice" neříká nic nového, a ještě méně o Janu Kaplickém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

slivlu

Reakce na text článku.

Oko nad Prahou:

Vážená paní Spáčilová. Dokumentární film Oko nad Prahou podle mě rozhodně nemá zaznamenávat životopisný ani psychologický rozbor tohoto jedinečného architekta, Jana Kaplického. Ve svém příspěvku uvádíte, že o samotném panu architektovi se toho moc nedovíme, přičemž to je "přece podstata dokumentárních filmů". Nemýlím-li se, dokument je filmový žánr, který rothodně není omezen pouze na osoby v něm se vyskytující. Viz přírodovědné či historické dokumentární filmy, etc... Pokud bychom chtěli vědět něco o Janu Kaplickém, pak by dokument mohl nést název "Život Jana Kaplického". Film Oko nad Prahou má přece zaznamenávat vývoj naší potenciální Národní knihovny. Není v něm patrná žádná hra na "dobré" či "zlé", jak uvádíte, ale mnohem více se tento dokument obdivuhodně snaží o objektivitu. Naopak je v něm jasně patrná zuřivá angažovanost našich politiků proti tomuto projektu a odvažuji se tvrdit, že tato angažovanost byla mnohem více osobní, než objektivní.

0/0
18.5.2010 23:43

prognostique

Na jméno Kaplický jsem už alergickej!

Ať si každej říká co chce, ale nebýt toho přitroublýho projektu chobotnice nebo blobu, jak tomu říkají, tak o Kaplickým nikdo z obyčejných normálních lidí ani nevěděl. Za to teď jsou ho noviny plný, až to se_e. Aby jste se z těch jeho staveb neudělali :-(

0/0
12.4.2010 9:15

pipe5

Soutěž, pravda, Kaplický etc.

Ještě k té soutěži: Ono nešlo jen o to podivné a skandální porušení pravidel samotnou porotou, ale také o to, že její složení a další zprávy dlouho před soutěží dávaly tušit, že vítěz je vlastně předem znám a soutěž je spíš taková formalita: http://www.archiweb.cz/news.php?type=4&action=show&id=918

Nemluvě o spoustě lží a polopravd, které o tom všem následně šířily a šíří, hlavně dílem p.Ježka a spřátelených či neinformovaných novinářů, případně okruhu "pravdolásky". Tento "dokument" k nim bohužel patří - a mýtus se posiluje.

Pokud jde o architektonickou kvalitu projektu, je tam více otázek než odpovědí - a kromě členů poroty, Davida Vávry a Pavla Bobka jsem příliš nadšení (s konkrétními a věcnými argumenty) mezi architekty nezaznamenal. Přínos a význam Jana Kaplického by neměl být zpochybňován, ovšem na tuto "soutěž" a vše související by možná bylo lépe zapomenout.

0/0
10.4.2010 23:00

Pepito-To

Re: Soutěž, pravda, Kaplický etc.

R^

0/0
11.4.2010 15:17

punčoška

Re: Soutěž, pravda, Kaplický etc.

málokdy se objeví faktický příspěvek - dík :-)

mně tedy naprosto udivuje, že si novináři byli líní vyhledat informace nebo snad dokonce že psali na objednávku

0/0
13.4.2010 23:02

Petr 31

Vážení "odborníci"

Musím konstatovat, že s velkým množstvím příspěvků nesouhlasím. V kině jsem nebyl, ale můj názor je , že BLOG měl být postaven. Důvodů je více. Dle názoru skutečných odborníků, které jsem četl , bylo technické řešení této stavby zcela unikátní. Neobstojí názor, že bylo v rozporu se zadáním, protože při zadaní parametrů soutěže nikdo nepočítal, že lze archív řešit tímto způsobem. Za druhé, důvodem proč nebyla politická vůle do této stavby jít, byla neochota p.Kaplického odhodit "desátek" z ceny stavby pro naší politickou elitu.Souhlasím s názorem, že nové věci budí ve většině z nás odmítání až odpor, ale u této stavby měla rozhodovat odborná obec. Neměla rozhodovat politická příslušnost, politici, laická veřejnost a zejména náš neomylný pan prezident. V naší zemi jsou utráceny nemalé prostředky za daleko horší akce. Vím o čem mluvím, protože žiji v Liberci (MS -???). [>-]

0/0
10.4.2010 21:00

Sub7

Re: Vážení "odborníci"

Překlep blob-blog ani nebudu komentovat, uklepnout se může každý. Ale označovat za skutečného odborníka toho, kdo je na straně chobotnice implikuje, že kdo s ní nesouhlasí automaticky není odborník. A to přece není pravda - mohu Vám ocitovat řadu špičkových odborníků, kteří nadšení pro chobotnici rozhodně nesdílí. Architektura není matematika, aby se všichni odborníci museli shodnout na jednom výsledku a jednom názoru. S čím však lze polemizovat určitě, to je věc dodržení pravidel soutěže. I ostatní přihlášení mohli mít svou představu, v níž jim vyhlášené zadání přistřihovalo křídla. Zadání a pravidla dodrželi a teď za to mají být znevýhodněni? Je přece možné vítěze nevyhlásit a uspořádat novou soutěž s pozměněným zadáním, pokud se ukáže, že zadání nebylo zrovna nejlépe formulováno. Ale účastníci musí mít rovné podmínky, ne že někdo získá neoprávněnou výhodu tím, že jemu extra bude nedodržení pravidel tolerováno.

0/0
10.4.2010 21:20

Kru.El

Re: Vážení "odborníci"

To záleží na tom, jestli bylo zadání chápáno jako ideál nebo jako povinnost. Klíčové slovo v tom má zadavatel a sepsaná pravidla soutěže. Nová soutěž by byla nutná, pokud by to odporovalo pravidlům. Pokud to bylo v souladu s pravidly a zadavatel problém neviděl, tak se ty 100% odpovídající návrhy znevýhodnily sami.

0/0
10.4.2010 23:27

Sub7

Re: Vážení "odborníci"

Nemusíte plýtvat kondicionály, vždyť si to můžete snadno dohledat, jaké ty podmínky byly.

0/0
10.4.2010 23:39

Kru.El

Re: Vážení "odborníci"

Zadavatel tvrdí, že to závazné podmínky nebyly, což bych považoval za určující. V žádném původním dokumentu jsem pak nějáké protitvrzení nenašel. Chápu to ale jako spor, proto ten kondicionál.

0/0
11.4.2010 0:01

punčoška

Re: Vážení "odborníci"

proboha najděte si to - standardní Soutěžní podmínky pro tuto soutěž obsahovaly samozřejmě i podmínku o povinnosti poroty vařadit ze soutěže návrhy,které nesplní závazné podmínky,

Ježek, Bílek a Jiřičná nestydatě lhali.

 ... něco by mělo být tady http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=49934884339&ref=mf

0/0
13.4.2010 23:07

Sub7

Re: Vážení "odborníci"

"Desátkem" myslíte úplatek za to, aby se pod koberec zametl fakt, že Národní knihovna neměla vůbec vyhlašovat soutěž na stavbu na pozemku, který jí nepatří? Nebo za to, že pražští radní pošlou k čertu udělení statutu památky UNESCO? Ano, neměla by rozhodovat politická příslušnost a politické sympatie - což však platí v první řadě pro pana Kaplického, který si myslel, že pravda a láska zvítězí i nad jasně danými pravidly vyhlášené veřejné architektonické soutěže.

0/0
10.4.2010 21:34

Janina7

Re: Vážení "odborníci"

Hezký!! Souhlasím.

0/0
10.4.2010 22:33

prolhani.novinari

Tak na to fakt nepujdu.

Mimochodem, je dobře, že Blob se nekonal. Kdyby dostal prostor každý "kreativec" tak máme do pěti let z Prahy Disneyland.

0/0
10.4.2010 14:03

Nenávistnej Ksindl

Re: Tak na to fakt nepujdu.

Za všechno mohla brutální lobby, kterou zajistila ta jeho bývalá matrace z Anglie. Šlo jim o stamilióny a podmáznout u nás pár výše postavených lidí je zaručená cesta (viz Pandury, Gripeny apod.). Ježek, exředitel Národní knihovny, je typický příklad úředníčka, co dostal možnost hauzírovat s miliardama a přišel tomu sakra na chuť - klika, že již byl odejit. Ale můžu vás ujistit, že by se to prostě nikdy nepostavilo. Šlo tu hlavně o politiku a mocenské hry. A hlavně, Klaus byl proti již od samého počátku, a Klaus je u nás něco jako polobůh :-)

0/0
10.4.2010 15:35

Sub7

slepé oko nad Prahou

O filmu diskutovat nemůžu a ani nemám potřebu se na něj dívat. Nicméně pokud jde o diskutované kvality Kaplického jako architekta, pak pro mě je snad nepříznačnější budova Selfridges. K dosažení zdánlivě elegantní křivky pláště budovy musely být popřeny základní konstrukční principy. Zaplatil to investor. Když to řeknu hodně natvrdo - můžu si vymyslet tvary třeba dámského přirození, uplácat hrmu z betonu a polepit to zvenku třeba pozlaceným plechem. To ze mě přece architekta neudělá. Architekt musí ctít jak účel budovy, tak kontext okolní zástavby, musí být šetrný vůči kapse investora a ne si za jeho peníze stavět vlastní pomníky. Architektura pochopitelně má být vizuálně zajímavá, ale to nesmí být samoúčelné. A co platí nejen pro architekty - musí ctít pravidla soutěže. V případě oka či chobotnice nad Prahou toto Kaplický jednoznačně porušil. Takže pokud se tak jmenuje film o něm, je to příznačné a pro mě o důvod víc, proč se na něj nedívat.

0/0
10.4.2010 12:27

polarna

Re: slepé oko nad Prahou

Souhlasím. Většina oponentů tvrdí, že vizionářsky architekt vidí dál...jako příklad se uvádi Eiffelova věž...taky se lidi proti ní bouřili...ale je určitě hodně staveb, kde se "vize" nepovedla. Film bych zkouknul snad jen v letadle...kdybych musel.

0/0
10.4.2010 15:23

f0rr35t

Re: slepé oko nad Prahou

R^ Souhlasím s každým slovem.

0/0
10.4.2010 15:26

Kirken

Re: slepé oko nad Prahou

Souhlas.R^

0/0
10.4.2010 15:35

Kru.El

Re: slepé oko nad Prahou

Já myslím, že architekt nemusí nic a pokud investor chce stavět hrmu betonu polepenou plechy, tak ji stavět může i kdyby mu nabízeli 100 elegantnějších návrhů.

0/0
10.4.2010 23:33

Sub7

Re: slepé oko nad Prahou

Až budete chtít něco postavit, nezapomeňte mi dát vědět.

0/0
10.4.2010 23:43

Bolkonski

Otevřu noviny - Špátová

pustím televizi - Špátová, kouknu se na Internet - Špátová.

0/0
10.4.2010 10:25

Nenávistnej Ksindl

Re: Otevřu noviny - Špátová

To jste již říkal pane. Něco dalšího máte na srdci?

0/0
10.4.2010 10:27

Téma

Re: Otevřu noviny - Špátová

nejste vy náhodou Špátová?

0/0
10.4.2010 12:37

Pepito-To

Re: Otevřu noviny - Špátová

;-D;-D;-DR^

0/0
11.4.2010 15:22

Ardan

Re: Otevřu noviny - Špátová

Nevím sice kdo jim dělá PR, ale dělá to dobře protože všechny masmédia jsou té kraviny plná.

0/0
10.4.2010 13:36

Nenávistnej Ksindl

Klika, že už zmizel v propadlišti dějin!

Kdo by se totiž na ten hnus na Letné měl pak každý den dívat. A já se ptám - jak by soutěž mohl vyhrát někdo, kdo prosím nemá odborné vzdělání v oblasti architektury? Ten chlap byl obyčejný hochštapler, co snil ulítlými malůvkami, emigrant, co zbaběle zdrhl z rodné země. A tohle klidně řeknu do očí jeho duchovi i jeho vdově, co mimochodem taktéž zradila tvarem svého "nového" jména zemi svého původu. TAKOVÉ ČECHY FAKT NEPOTŘEBUJEME, CO ZBABĚLE ZDRHNOU, ANEBO SE DOBROVOLNĚ POJMENUJÍ ANGLICKÝM PATVAREM, ABY VYPADALI SVĚTOVĚ!!! A že vůbec místo mladýho kluka šla do postele s tím dědkem, to taky nechápu :-( no, taky to dopadlo, jak muselo. Tvářil se, že tu bude do sta let, a nakone exnul, jako nikdo druhej. Papa, šéfíku! Chybět národu fakt nebudete.

0/0
10.4.2010 10:21

Bolkonski

Otevřu noviny - Špátová

pustím televizi - Špátová, kouknu se na Internet - Špátová.

0/0
10.4.2010 10:13

dirty perla

jen nevím,

proč je v záhlaví toho filmu nápis "tragický příběh muže...", pokud dobře vím, tak pan Kaplický byl velmi úspěšný architekt, i bohatý, uznávaný, no a to že mu nevyšla stavba v Praze, tak zas tak nic tragického není. A že zemřel "na ulici", - to se holt někdy stává, umírají lidé daleko mladší, ať už v autech, letadlech nebo co já vím-pod koly aut. Takže podtitul "tragický" má zřejmě pouze lákat diváky do kin.

0/0
10.4.2010 9:29

Nenávistnej Ksindl

Re: jen nevím,

Bohatý? Uznávaný? Úspěšný? Nespadl jste z jahody? Ten chlap byl loser největší...

0/0
10.4.2010 10:22

dirty perla

Re: jen nevím,

Hele, mně je to jedno, jen vím, že pár jeho staveb po světě stojí, v Americe, Austrálii. Jinak je mi to vcelku fuk, takyx píšu, nevím, proč se to jmenuje "tragický". No a bohatý- na zdejší poměry se dá říct, že ano.

0/0
10.4.2010 10:24

Nenávistnej Ksindl

Re: jen nevím,

Za těmi stavbami stojí jeho partnerka, kterou mimochodem opustil kvůli té mladé ženě. Akorát aby jejich studio mělo správný PR, tak ona z něj udělala hvězdu a sama stála stranou, ač byla autorkou všeho, co kdy udělal. Byl to jen směšný malíř.

0/0
10.4.2010 10:26

dirty perla

Re: jen nevím,

jo- tak to s tou partnerkou to vím- jen jsem nevěděl do "jaké míry"  to vlastně vymýšlela ona.. A ty jeho malby fakticky nejsou žádným dílem, to je fakt;-D

0/0
10.4.2010 11:47

Nenávistnej Ksindl

Re: jen nevím,

Stačí se jen zamyslet, jak věci fungují, jak funguje PR, marketing, prodejní strategie. Vždy je dobrý projekt zaštít domnělou "osobností", která mu přidá nádech něčeho exkluzivního. Marketing bych povinně vyučoval české vohnouty ve škole, aby pochopili podstatu jevů kolem sebe...

0/0
10.4.2010 11:59

dirty perla

Re: jen nevím,

Jasně, opravdu jsem se Kaplickým nikdy nezabýval, zřejmě byl jen nafouknutou bublinou, tudíž točit film o něm je zbytečné..

  Ale pochopitelně když "odbočím", tak například Salvador Dalí, ač byl výborný malíř, tak především už tehdejší perfektní PR ho "udělala". Podobných "Dalíú" bylo sice víc, ale měli smůlu. Ale i takový René Magritte, přestože byl výborný malíř a surrealista, uznání došel až v 60.letech. To byl Dalí v té době už dávno světově slavný a milionář.

0/0
10.4.2010 12:45

Nenávistnej Ksindl

Re: jen nevím,

To byla samozřejmě zase lobby "paní Elišky", která z něj zřejmě teče ještě dneska, a jiný fanatik na to zase dal peníze. Nicméně, je vidět, že Vám to ekonomicky myslí. Z moderní doby je dobře znám případ VHS versus Betamax, kdy zvítězilo technicky horší řečení kvůli lepšímu PR. A ještě z novější doby Bluray vs. HD DVD. Jsou-li produkty na podobné úrovni, rozhodují temné vazby. Tak to zkrátka funguje. Nicméně, je vidno, že Vám to ekonomicky myslí.

0/0
10.4.2010 15:43

jamcan

Re: jen nevím,

vy jste si dobre vybral nick, ze? nenavisti je ve Vas fakt dost....

Nevim, jak si osobujete pravo mluvit za narod, ja jsem taky Ceska a mne Kaplicky chybi a chybet bude. Chtelo by trosku pokory, tolerance a ve Vasem pripade i zapracovat na sede kure mozkove, pokud nejaka zbyla, kretene,

0/0
10.4.2010 13:22

Nenávistnej Ksindl

Re: jen nevím,

Narozdíl od Tebe alespoň nepoužívám sprostá slova. Ber můj názor jako prostě jiný, ale legitimní. Máme přece demokracii, ale loserky jako Ty umějí jen urážet lidi s jinými názory. Jak jsem řekl, "staré" Kaplické řeknu klidně do očí, co jsem napsal.

0/0
10.4.2010 15:40

Janina7

Jan se stal architektem v 65 letech

Někde psali, že Kaplický se stal architektem až po návratu do ČR v 65 letech. Před tím  v Anglii byl celý život pouze malířem. Pravda je, kreslit uměl moc pěkně, ale architekt??, to fakt nevím :-(.  Celá jeho poslední etapa v Praze byla velká blamáž!

0/0
10.4.2010 9:15

Hulmiho Ukolen

Re: Jan se stal architektem v 65 letech

V ČR si architekt říká i absolvent stavební průmyslovky. Troufnu si říct, že dílo Jana Kaplického znám mnohem lépe než Vy. Je fakt, že vizionář se musí spokojit s tím, že z většiny jeho projektů zbudou jen obrázky a nikdy se nedočkají realizace. Snad proto ta metafora s malířem. Za svůj život ale Kaplický realizoval několik vysoce ceněných staveb, které se dají stěží srovnat s tvorbou jeho kolegů u nás. Osobně mám radši jeho high-tech studie z mládí než všechna ta ocucaná a rozteklá cukrlátka. Každopádně umění a architektura jsou tématem pro odbornou veřejnost a ne pro politiky, kteří jen hrabou body... V tom je ten příběh opravdu tragický.

0/0
10.4.2010 9:51

Janina7

Re: Jan se stal architektem v 65 letech

No docela by mne zajímalo, kolik jich bylo. Nepočítám ty, co postavila/o jeho žena/její studio. Visionář a architekt, to jsou dvě různé věci. Julius Verne byl taky visionář, ale za architektka se sám nepovažoval.

0/0
10.4.2010 12:07

kyselik

filmy o architektech

Bohuzel, dokument jsem nevidela. Praci pana Kaplickeho mam rada, a rada bych se o ni dozvedela vice prostrednictvim filmu. Skoda, ze to nevyslo s timle dokumentem. Jako ceska zijici v zahranici mi casto pripada, ze si myslime, ze vsechno umime nejlepe. To, ze muzeme budovat na skvele filmarske tradici i soucasnych uspesich nezarucuje uspesnost kazdeho filmu. Architekt se sice politice nevyhne a svadi boj v urcite urovni pri kazde vetsi zakazce.

Podivala bych se napr. na 'Sketches' o Franku Gehrym od Sydneyho Pollacka, nebo 'A Strong Clear Vision' o architektce Maye Lin od reziserky Freidy Lee Mock. Urcite se najdou i jine. I film o Louis Kahnovi 'My Architect' ujde, prestoze je hodne osobni - rezirovany jeho synem.

0/0
10.4.2010 9:01

Yen

Re: filmy o architektech

Když ona má Olinka po tatínkovi jen jméno, talent ji minul. Jenže to jméno a maminka ji otevírají dveře ke grantovým komisím a sponzorům. Kdyby byl Špáta jaderný fyzik, nikoho by nenapadlo, že bude dítě stejně talentované jako on. Viděl jsem od ní Fenomén Gott a bylo to na úrovni přihlašovací práce na FAMU - nesmyslná kamera, nevyužitá prostředí, nezvládnutá expozice minimálně ve 4 případech. Nemá základní řemeslo a dělá umění.

0/0
10.4.2010 9:15

eizoeizo

Re: filmy o architektech

A asi ani talent. Na FAMU ji přes rodičovskou tlačenku nevzali. Byl by to jen její problém, kdybychom se na tomhle veledíle finančně nepodíleli my všichni - viz logo České televize v titulcích, neustálá reklama na film v hlavním vysílacím čase atd... Kdo tohle protlačil?;-€

0/0
10.4.2010 9:29

satio

Re: filmy o architektech

Tím výčtem nepovedeností jste mě pobavil. Chtěl byste mluvit jako filmař, ale lezou z vás jen plky, které se mají tvářit odborně: "nesmyslná kamera, nevyužitá prostředí...:)"

Takhle nikdo, kdo skutečně točí filmy opravdu nemluví.

 A kolik  skutečných "přihlašovacích prací na FAMU" jste v životě viděl?

:)

0/0
10.4.2010 10:11

Yen

Re: filmy o architektech

Tohle přežiju. Nesmyslná kamera = Gottův monolog na trávníku 35 pěkně zblízka. Na portrét to není a na "výtvarné zkreslení" taky ne. Podle Vašeho vyjadřování soudím, že Vy filmař budete. Točíte na mobil nebo jste si již opatřil kamerku-krasohled?

0/0
10.4.2010 15:24

satio

Re: filmy o architektech

opět jste mě pobavil. "na trávníku 35 pěkně zblízka". tipuju vás na filmového fandu - amatéra, který by chtěl moc točit, ale nedaří se. Trefa?

0/0
10.4.2010 19:02

enpassant

Re: filmy o architektech

Jsem amatér fotograf, jako kluk jsem i točil, ale jen tak, aby věc byla zachycena, takže žádný pokus o umění. Přesto mohu směle tvrdit, že na záběru osoby proti světlu, třeba před oknem, není nic vidět a ani extra náladu to nepřináší. Pokud se to v dokumentu objeví jednou, prosím, ale pokud zpovídanou osobu neuvidíte nikdy, pak výhrada amatéra nemusí být automaticky blbost. Pozn. dokument Oko jsem neviděl a nevím, jestli v něm byla tato navýsost umělecká kompozice použita, jenom reaguji na prázdný argument amaterismem.

0/0
10.4.2010 21:13

Yen

Re: filmy o architektech

Ne, profi fotograf, 15 let s filmaři. Věř nevěř. A ambice točit nemám, vystačím si s fotkama.

0/0
10.4.2010 21:38

Yen

Re: filmy o architektech

Abychom to ukončili - mrkněte na dokument Láska, kterou opouštím, pak si pusťte alespoň jeden Špátův dokument a hned potom mrkněte na dílo jeho dcery. Bez maminčina prstu v konečníku by mohla dělat tak prodavačku. Howg.

0/0
10.4.2010 21:41







Najdete na iDNES.cz