Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Film, kde legendy posloužily komunismu

Drsným průvodcem padesátými léty je znovuobjevený film Únos z roku 1952 od režisérských legend Jána Kadára a Elmara Klose. Zapsali se do historie oskarovým Obchodem na korze. "Únos, to je jiné těsto, při němž divákovi naskakuje husí kůže," tvrdí filmový historik Pavel Taussig.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Morol

Dodatek k únosu Dakot
Ještě dodávám: od strýce vím, že je hnal k "zahnutí" do Mnichova jen prostý strach o vlastní život. V té době totiž už několik desítek kamarádů západních pilotů sedělo v base. Báli se, že to potká i je. Kluci to byli inteligentní, stíhači, a tušili, že by také mohli skončit smrtí. Nebo desetiletými žaláři.
Tam nešlo naprosto o únos z politických či podobných důvodů. To byl prostě útěk před vězněním, či něčím ještě horším. A letadlo byla v té době pro ně jediná možná cesta za svobodou.
A že následně opravdu byli západní letci stíháni, vězněni a že mnoho jich skončilo i svůj život v base, to je pravdivá historie. A tato smutná skutečnost ospravedlňuje ten úlet - dnes Vítek žije. S velkou pravděpodobností by už nebyl, neuletět...
Oni denně až třikrát startovali nad Německo, proti Němcům - diví se někdo, že když jim za to pak doma šlo o život, že utekli ?  
0/0
29.7.2005 20:11

Morol

Zájemcům o fakta a detaily
Copilot Dakoty z Brna je můj strýc. Dnes žije v USA, teta ulétla s ním. Byl stíhač na Spitfire u 312-té RAF, npr. Vít Angetter,válku přežil.Už jsem dost stár,píšu si a volám s ním celou dobu.Mám i fotky.Koho zajímají skutečnosti na palubě těch Dakot, jejich postupy při úletu a fakta,ozvěte se.Nic nekomentuji, jen podám zajímavé informace.Jako pensista mám dosti času odpovídat. Skutečnost je zajímavá, protože některé detaily jsou trošku jiné, než se psalo, a některé zcela neznámé veřejnosti.
šnek
0/0
22.7.2005 19:06

Michalll

Hodnotový systém komediantů
dodnes manipulujících skrze media veřejnost se nezměnil. Jen snad je to chytřejší, opatrnější, i opice se učí....
Dotyčné však omlouvá holokaust, který byl příliš blízko nich, chuť přežít může lidskou bytost nalomit či zlomit.
máme však prezidenta komunistického prognostika...., manželsku předsedy vlády v pyramidální sektě ...je to tedy ještě  pro mnohé spíše budoucnost, obsah toho filmu, zatím jen dětské vraždy atd...
michal, libčeves, t. 603771186
0/0
23.9.2004 16:21

zbynek._s

Varianty
Který z těch slavných dokumentaristů byl lustrát a jaké vyrianty?Stejně jako u soudních znalců v nynější ČR :
1.Lustrát prodejný
2. Lustrát neprodejný
3. Prodejný nelustrát
4. Nelustrát neprodejný
 
0/0
23.9.2004 15:28

VK68

Tajemstvi filmovych hvezd.
Nevim, zda tento muj prispevek projde komercni censurou, protoze by se mohlo zdat, ze delam reklamu. Po pravde receno - delam, ne sice pro nejake penize, ale proto, ze je to velmi dobra kniha, casto se dotykajici zde debatovaneho nametu.Jedna se knihu, kterou mne nedavno poslal znamy, takze nevim kde se da koupit nebo objednat. Nicmene je to velmi zajimave cteni, zvlaste pro trochu drive narozene. Kniha se jmenuje " Tajemstvi filmovych hvezd" a napsal ji Ondrej Suchy ( bratr Jiriho Sucheho). Hezke cteni. Ahoj.
0/0
23.9.2004 15:16

bombai

jenže v těch Dakotách byli i úplně cizí lidi...
a nesetřelili je jen proto, že se těch pár pilotů, co to měli udělat, zkrátka "schválně" netrefilo. Věděli, kdo tam sedí (děti atd) a také je za to pak zavřeli. To se ovšem už nenatočilo, a za to nikdy metál nedostanou.
0/0
23.9.2004 14:51

bombai

No co, normálka...
ve filmové encyklopedii je pod tím uvedeno - "silně tendenční a schématické politické drama"- což je určitě fakt. takových bylo natočeno... Takový Olympic napsal Stoupá k nebi letadlo...jeden zlý a krutý pasažér revolver má... a nikdo se nepozastavuje. Nehledě na to, že unést letadlo je sviňárna v každém režimu a z jakýchkoliv pohnutek a nechápu, proč se vysmívat lidem, kteří se chtěli z Německa vrátit domů. také to letadlo mohlo spadnou, a byla by to katastrofa, co by připravila o život spoustu lidí. Když unesli vlak, tak se také polovina cestuijících vrátila. Co je na tom špatného.
0/0
23.9.2004 14:43

DrMax

Zeman? Únos?
Daleko větším nebezpečím, pokud se o nějakém mluví, než major Zeman nebo tenhle Únos, je třeba podbízivý Anděl na horách. To byly časy, kdy podniky dávaly rekreaci zadarmo, kdy se soudruzi z celé republiky sjeli v Tatrách a tužili družbu, tu hutník z Ostravy, tu dělník z Kladna, tu revizor z Prahy. Všechno bylo zadarmo, to byly krásné časy... A dnes už nejsou, je nutné něco pro svůj komfort taky udělat... Přpadně nakrást, ovšem to už je zase jiná kapitola...  
0/0
23.9.2004 13:00

ulukomorja

Re: Zeman? Únos?
Tomu, hochu, uz stejne nikdo neveri. Chces-li popsat diteti hruzy komunismu, rekni mu, ze pred rokem 1989 tady "nebyli ani mobilni telefony". To staci aby proklal i vlastniho dedecka (at tvrdi "jsem nekomunista", treba kolaboroval jinak). A cim vetsi rozruch kolem "hrozby komunisticke propagandy", tim je to vic k smichu. Osobne si tady dost bavim.
0/0
23.9.2004 14:13

6329

Re: Re: Zeman? Únos?
A v které zemi měl před rokem 89 každý mobila???
0/0
23.9.2004 14:56

ulukomorja

Re: Re: Re: Zeman? Únos?
Dite, kteremu to reknes, tobe tuto otazku nepolozi. Jen si ulozi do pameti dalsi "fakta o zlocinech komunismu". Na tento sajt pisou vetsinou prave takove deti.
0/0
24.9.2004 2:02

OldFaker

Hm....
...tak ten film jsem viděl několikrát, částečně proto, že tam představitel bodrého Slezana vykřikne při pohledu z okénka : " Jezusku, Hoščalkovice...!!! " a naproti Hošťálkovicím jsem vyrůstal. Částečně proto, že ten film byl o letadlech a částečně proto, že imperialističtí pohůnci byli odhaleni a ukázala se jejich morálka! Což mě, jak pionýra naplňovalo uspokojením.... O případu samém vím prakticky vše, co se dalo zjistit a to ze strany těch pilotů, tak ze strany protivzdušné obrany. Při rozhovorech se žijícími jsem projevil nelibost nad únosy obecně, ale je pravda, že ta situace byla úplně jiná, než při " běžném " únosu. O PVO mluvit nebudu, její úloha tehdy byla spíše trapná a spíše pasivní.... Než k filmu samému - všechny výtky na adresu tohoto filmujsou pravdivé ale mají větší, či menší sílu: Vyčítat hercům, že hráli, je blbost, nikdo nevyčítá pekařům, že pekli Gotttwaldovi chleba... Jen dnes z nich dělají media " osobnosti", takže kdejaký pologramota dává rozhovory na témata, o kterých nic neví, a národ jej poslouchá, místo aby poslouchal odborníky... No a pak má Klause za ekonoma až presidenta a Grosse za politika... Takže žádná změna v propagandě....
0/0
23.9.2004 11:21

xxxll

OldFakerovi
Fakere, jak můžes srovnávat pekaře a herce? Ani se nebudu snažit ti vysvětlovat rozdíl, protože když jsi to nepochopil doposud.... 
0/0
24.9.2004 8:49

babacek

Re: Hm....
Máte naprostou pravdu.Já si pamatuji,že tento film byl zařazen jako povinný školní film pro vyšší ročníky.
0/0
22.7.2005 20:20

Sarka-3

jsme světoví
ví se o nás, jen my nic nevíme. viz http://imdb.com/title/tt0045280/. Mimochodem, spousta lidí miluje Wericha s jeho duchaplnými citáty typu "Když už člověk je, měl by koukat... ". Mně se však chce zvracet, vzpomenu-li si na jeho Císařův pekař a Pekařův císař s oslavou společného vlastnictví, jak se tam zpívá "když všichni všechno dáme dohromady, tak všichni budeme mít.." . Já si tam vždy doplním "veliké hoowno" . Tyto filmy nejsou o nic méně propagandistické a vysílají se stále a opakovaně. Čímpak to ? Ať žije novodobá cenzura ! Jen naivkové se mohou domnívat, že žádná není.
0/0
23.9.2004 10:32

DrMax

Re: jsme světoví
Nutno dodat, že tahle Werichova doba temna trvala nějakých pět let, tebou zmíněný citát pochází z doby o něco málo pozdější a že sám Werich později nejenže pochopil, ale i přiznal, že jak se mýlil. Ostatně jeho prohlášení "jsem nekomunista", které pronesl veřejně, mluví za mnohé...
0/0
23.9.2004 12:50

DrMax

Re: jsme světoví
A ještě k tomu citátu, který se tobě možná duchaplný nezdá a vysmíváš se mu. On je hodně zprofanovaný,  ale za to ten citát sám o sobě nemůže. A že je zatraceně pravdivý, na to možná přijdeš i ty.
A Císařův pekař? Nádherná legenda, kterou V+W zvěčnili už v roce 1930 hrou Golem (nebo 1931?). Z té pak Werich s Brdečkou vycházeli, když vymýšleli Císařova pekaře a až do toho opravdu nechutného závěru vyšperkovaného kolektivizační písničkou, se jedná o překrásný film. Tím koncem hodně pokažený.
0/0
23.9.2004 12:54

jirijin

Re: Re: jsme světoví
to bysme se koukli i na husity a.t.d...
0/0
23.9.2004 15:17

bombai

Re: jsme světoví...Werich určitě
to málokdo ví, ale Jan Werich si v šedesátých letech zahrál ve filmu s Anthony Quinnem a Vernou Lisi. Byl to velmi pěkný protiválečný film, francouzsko italská koprodukce, jmenoval se 25tá hodina a hrál tam - světe div se - sadistického a krutého velitele internačního tábora. A nebyla to žádná čurda, v titulkiách byl uvedený jako pátý. A vyčátá mu to snad někdo? (www.imdb.com)
0/0
23.9.2004 14:48

DrMax

Re: Re: jsme světoví...Werich určitě
Věru tak.
0/0
24.9.2004 9:34

xaeris

Cenzor Disent
Fašistické a komunistické metody si osvojuje nová elita, která bude chtít rozhodovat, co se smí a nesmí vidět.A Taussig se s tím sveze, protože kdo byl u českého filmu, tak ty by mu mohl podle něj ty "zapomenutá" díla, vyjmenovat nazpaměť.Co třeba taková traktoristka Fróna?Od čeho je tu ČT 2, než aby vysílala především o české historii???A komedianty neodsuzuiji, každý komediant zpívá píseň toho,koho jí chleba, to je podstata jeho bytí,.A proto bez uzardění ve stejném Národním divadlo ti samí podepisovali Antichartu a pak pro změnu  lezli do zadku Havlovi.To mi spíš vadí havel, že se nachal od nich tak opěvovat, jako novodobý Nabob.A hercům, našim zasloužilým i národním, je lepší totiž nevěřit ani pozdrav...............  
0/0
23.9.2004 7:55

DrMax

Re: Cenzor Disent
No. Po nás nikdo nechtěl, abychom antichartu podepsali. Taky proto tam náš podpis není, že? Soudce ať dělá ten, kdo byl vyzván a nepodpsal...  Byls to i ty?
0/0
23.9.2004 13:02

ulukomorja

Re: Re: Cenzor Disent
Nebyl jsem vyzvan. Bylo oznameno, ze lezi na stole v mistnosti c. ... to uz nevzpomenu. Sel jsem a podepsal. Priznat (ba prohlasit) to na tomto sajtu je vetsi odvaha, nez si vymyslet legendy o rodinach ze samich "odpurcu rezimu".
0/0
23.9.2004 14:23

DrMax

Re: Re: Re: Cenzor Disent
Měl jsem správně říct, soudce ať dělá ten, kdo byl vyzván (nebo mu bylo oznámeno) a nepodepsal, nebo podepsal. Ale zkrátka tu situaci zažil. Já to nebyl a soudím, že mnoho z těch, kteří dnes velkohubě odsuzují každého signatáře, taky ne.
0/0
24.9.2004 9:38

xaeris

Re: Re: Cenzor Disent
Ale proč soudce?Je snad proboha rozdíl, pokud se namočí normální občan, který tím chrání svoji rodinu a nemá na vybranou, a rozdíl, pokud to někdo dělá před celým národem a v Národním divadle, aby za pár let to samé v tomtéž Národním a zase veřejně, popřel.........
0/0
24.9.2004 9:20

DrMax

Re: Re: Re: Cenzor Disent
Normální občan chrání rodinu... Normální občan nikoho nezajímal, proto normálního občana do Národního nikdo nezval... Proč by lačné kamery měly s nímat tváře normálního občana? Tam musely být známé tváře, proto tam byli herci. A ti měli na vybranou? Ti neměli rodiny, narozdíl od, jak ty říkáš, normálních občanů? To jsem blázen...
0/0
24.9.2004 9:33

xaeris

Re: Re: Re: Re: Cenzor Disent
Proby č k sakru neměli mít herci rodiny?Ale mě se nelíbí, že lezli do zadku Havlovi, v tom samém Národním, kde souhlasili s Antichartou, k takovému cirkusu je snad nikdo nenutil.Ale jestli nechápeš rozdíl mezi prominentem a běžným občanem, pak není o čem........
0/0
24.9.2004 12:47

DrMax

Re: Re: Re: Re: Re: Cenzor Disent
Těch, kteří podepsali Antichartu a pak, jak ty říkáš, lezli Havlovi n tom samém Národním do zadku (pokud myslíš to loučení, tak to bylo skutečně zběsilé), je menšina. Pochopitelně menšina poněkud k zblití. Ale o tom řeč nevedu. Jen zdůrazňuju, že nesoudím nikoho, kdo podepsal či nepodepsal Antichartu, a je jedno, jestli to byl pekař, nebo herec, jak už tady kdosi napsal. Neboli obyčejný občan, nebo herec, jak jsi napsal ty. Nesoudím, protože sám jsem to nezažil a nevím, jak bych se zachoval. A mít výhodu neposkvrnění jen proto, že jsem se narodil později a tohle nebetpečí mě minulo, a pak té výhody zneužívat tím, že kážu a soudím, to je zvraceníhodná zvyklost mnohých.
0/0
25.9.2004 10:18

Spolsky

Na rozdíl od pana Fikejze
si nemyslím, že v dané souvislosti šlo jmenovaným hercům o krk, spíš jen o koryta. U bolševických zaprodanců typu Pešek či Deyl mne to nepřekvapuje, u Hrušínského ano, to bych do něj neřekl. Film jsem neviděl, ale rád bych, myslím, že ČT by měla tyto dokumenty doby uvádět spíš než pozdější pamflety typu Major Zeman.
0/0
23.9.2004 2:15

Volten

Film kde legendy posloužily komunismu
 
Není nic hloupějšího nežli posuzovat minulost  očima dneška a vyvozovat z toho nějaké závěry.Jen hlupák si může osobovat právo soudit věci a skutky  k nimž nemá žádné  podklady.Domnívám se že současná doba nám přináší plno podnětů  k důležitějším  událostem Mě daleko více  působí starost o ohrožování  naší těžce nabývané demokracie  Jak jsem se dočetl v mediiích  ministerský předseda  vyhrožuje že prý  své názory a požadavky prosadí i silou.Ptám se,roste nám nový diktátor? Nebo je to jen hlupák zpitý  nenadále  získanou mocí?Prosazení  nenormálního zvýšení platů represivních orgánů  na úkor ostatních potřebných  státních zaměstnanců  ve mě vzbuzuje vzpomínky  na stejný postup nedávných  diktátorů ovládajicích  nás v minulém století Byl bych proto opatrný v posuzování minulosti a neusínal bych klidně nad současným stavem  politické   situace.           
stavem.
0/0
22.9.2004 22:48

DrMax

Re: Film kde legendy posloužily komunismu
Prvním dvěma větám radostně tleskám.
0/0
23.9.2004 13:04

Fikos

Fakta o únosu
byly to piloti 311.bombadovací perutě ,povedlo se jim do těch Dakot naložit kompletně všechny rodiné příslušníky a proto to tak ty komouše nas..lo :o)) než se soudruzy u protivzdušné probrali tak ty 3 Dakoty proletěli celou republikou do NSR
0/0
22.9.2004 21:57

oticek

Re: Fakta o únosu
A odvezly Ti i učebnici češtiny.Nasekat ve třech řádcích tolik hrubek, na to musí být hlava
0/0
23.9.2004 7:06

Kenkaku

Re: Re: Fakta o únosu
zase chytrák co dokáže komentovat jen pravopis místo obsahu... :-(((((
0/0
23.9.2004 7:16

pražák_schweiz

Re: Re: Re: Fakta o únosu
Ale ostuda česky mluvícího to je! I když s příspěvkem lze souhlasit.
Ostatně - náš národ si poněkud často zvykl jiné mentorovat, kritisovat a odsuzovat - ač mnohý z nás by také "sítem čistoty" těžko prošel!
Pro srovnání - němečtí herci Rühmann, Albers, Hürbirger a dal39 to4ili rovn26 "podpůrné" filmy pro nacismus, avšak po válce je nikdo nedal do "katolické" klatby a byli až do smrti veškerou civilisací, nejen Němci, vysoce oceňováni a váženi.
A my Češi jsme zvyklí stále "oddělovat plevel od zrní", ač často sami "zapleveleni"!
0/0
23.9.2004 9:35

pražák_schweiz

Re: Re: Re: Re: Fakta o únosu
Oprava: Hörbirger - další - točili rovněž
0/0
23.9.2004 9:39

Modráček

Vysílat!
Mělo by se to vysílat, tak jako všechno, o co je zájem. Dobře si vzpomínám na hysterii okolo Majora Zemana. Kde vůbec ti novopečení cenzoři berou tu drzost, chtít zakázat vysílat jakýkoliv film? I zde samozřejmě platí pár výjimek, jako je pornografie apod., ale pokud jde o filmy, ať už bůhvíjak ideologicky zaměřené, nikdo nemá právo mluvit do toho druhému a omezovat ho v možnosti film shlédnout. To už tady jednou bylo a zdá se, že se to chamradi typu Rumla náramně zalíbilo. Každý člověk by měl být soudný a sám zhodnotit, zda se jedná propagandu, nebo ne. Dobrá tedy, dal bych u těchto filmů doporučení od 18 let, aby byla zaručena 100% objektivita.
0/0
22.9.2004 18:39

pavel64

Re: Vysílat!
Pokud máš namysli Rumla juniora, tak se nediv. Třeba tam má svoji roli i jeho otec. Ne že by tam hrál, ale třeba napsal ten článek do Rudého Práva.
0/0
22.9.2004 19:48

_Ufon_

Tak zase diskuze o
h οvne, mate to nekdo uz ripnuty?
0/0
22.9.2004 18:24

ulukomorja

O legendach a dnesnich agendach
A-je-je! V takove slusne rodince pod kobereckem se nahle objevilo h*vinko. Uschlo starim, svedci jen o tom, ze bylo, ale toho smradu kolem! Tatinek znepokojen, maminka breci, ditka maji vytrestene oci. A babicka potichu zamkla zachod, aby deti nahodou nezacali porovnavat to stare a to nove...
0/0
22.9.2004 17:00

VK68

Psal se rok 1952.
Film jsem videl a dobre si ho pamatuji. Na tehdejsi dobu to byl paradni film. Mne bylo 17 a protoze se nam libila "zapadacka moda" - uzke nohavice, " madarky" boty atd, byli jsme oznacovani za "potapky". VSICHNI jsme vedeli, ze to je propaganda, tak to se prehlizelo s prehledem, vedelo se na co se divat a co pustit druhym uchem ven. Byal tam ale jinak  paradni muzika (K. Vlach) na tehdejsi dobu, ktera se normalne neslysela. To tam reziser " propasoval" aby ukazal jak " zkazenou" hudbu na zapade poslouchaji. Nezapomente, ze to byla doba, kdy uklizec a pridavac od zedniku delali reditele. S takovymi hovady to jinak neslo, nez jim kyvnout a delat si podle sveho. Jakakoliv rozumna argumentace a vecna debata neprichazely v uvahu. Bylo to jako kdyz na Vas nekdo miri nabitym revolverem a nuti Vas rici, ze trava na ktere stojite je bila. Kdyz budete tvrdit, ze je zelena tak Vas zastreli, kdyz kyvnete ze je bila, tak naboj zustane v hlavni, Vy zustanete na zivu a co hlavniho - ta trava zustane zelena !! Hrdinske reci o tom co se melo od tech kteri to neprozili je prazdne tlachani. Ahoj
0/0
22.9.2004 16:57

eskaes

Re: Psal se rok 1952.
dobře napsáno!
0/0
22.9.2004 19:59

Kenkaku

Re: Psal se rok 1952.
hezký komentář...
0/0
23.9.2004 7:18

Swooppy

Re: Psal se rok 1952.
...velmi dobrý komentář který nesoudí ale jen popisuje...skvělé:)
0/0
23.9.2004 8:00

xxxll

Re: Re: Psal se rok 1952.
Nesouhlasím. Můj otec nechtěl podepsat t.z. zedníkovi, že je tráva bílá, když je zelená, nebyl zastřelen ale šel do basy. A já a bratr jsme nesměli studovat.
0/0
24.9.2004 9:02

Kloss

O filmu se ví,
nevím, proč píšete, že ne. Akorát nemáme možnost ho vidět. Takových filmů je více, co jsou schované. Pokud potřebuje pan Taussig poradit, pošlu seznam. Aby nemusel zbytečně hledat a ztrácet čas. Šel by najisto. Stejné svinstvo, jako dělal bolševik - držet filmy v trezoru (pardon, archívech...). PUSŤTE TO v televizi!
0/0
22.9.2004 16:52

chroustík

Můj názor
Do normální distribuce asi těžko, to si vezmou tak akorát filmové kluby. Ale doporučil bych pro ČT 2 udělat dejme tomu tématický cyklus takovýchto sr..ek, aby zejména mladí diváci si mohli udělat obrázek, čím nás dříve v kinech a televizi krmili. Mně tenkrát bylo -2 roků, takže jsem ho neviděl, ale jiné zrůdnosti ano, například Tanková brigáda, Práče, Dny zrady, Sokolovo, Osvobození Prahy atd., atd. Vždy povinně se školou.
0/0
22.9.2004 16:12

_m-

Re: Můj názor
Z tebou jmenovaných filmů jsem viděla asi jenom Práče, a to mi jako nějaká politická zrůdnost nepřipadalo. a povinně se školou - Uloupená hranice - se mi opravdu líbíl (a teď mi to můžete nandat). Madla
0/0
23.9.2004 8:01

Jiricek7

Re: Můj názor
Každá doba nese nějaké filmy.Dnes nás krmí televize kravákama z USA a vy myslíte,že je to dobré?
0/0
23.9.2004 10:10

oldfashioned Vince

stačilo by
pospravovat si server, mistři, místo vymějšlení cenzury a filtrů na nekonformní názory... Hnus
0/0
22.9.2004 14:37







Najdete na iDNES.cz