Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ruce pryč od syna, kečupový Gibsone!

Z obav ze sledu otázek a i proto, abych tento problém vyřešil jednou provždy, zašel jsem se podívat na film Mela Gibsona Umučení Krista. Dokonce jsem jej zhlédl v zahraničí (v zemi, kde mu alespoň přisoudili označení "nevhodné pro mládež") a ještě dříve, než snímek uvedli v Itálii, píše Umberto Eco.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Fluffy

Nuda
Film
Komentar pana Eca
0/0
9.5.2004 14:15

monstrum

Pravda
Ve skutečnosti Ježíš na kříži nezemřel. Žil dlouhá léta v Indii. Celé je to vycucané z prstu.
0/0
9.5.2004 14:05

Semper Dubitat

Makarón se bouří
Až poté, co umlkly nářky orthodoxních židů, že M. Gibson ve svém filmu znázorňuje Ježíše jako mesiáše, a to už je tedy opravdu antisemitismus, ozval se příslušník národa, jenž si může stěžovat oprávněně, Ital Umberto Eco. Každý si vzpomene na ty nechutné tváře latinsky hovořících opilých sadistických žoldáků, trýznících Krista až k smrti. Kdo by nebyl dotčen? Navíc není vůbec jisté, že se jeruzalémská posádka skládala z etnických Římanů: s mnohem větší pravděpodobností to mohli být Syřané či Egypťané, kteří rozhodně neopovrhovali Israelity méně, než dnešní Arabové, a využili vítané příležitosti ztýrat obřezance. Rovněž italská výslovnost latinských slov („intellidžere“, „čelum“, „ečče“) je pro Ježíšovu dobu nemilým nedopatřením… Tudy však Ecovy námitky nevedly. Místo toho vypadlo z intelektuála světového věhlasu právě jen to, co má v hlavě zadřeno každý Beppe z té nejzapadlejší kalábrijské vesničky, když se má vyjádřit o Americe. Tak i Eco nahlíží film prismatem tří základních axiomů: a) roduvěrný Ital hamburgery nepozře, b) kečup je dílo ďáblovo, c) Američané jsou barbaři. Ecovo zaujetí „kulinářskou“ terminologií rychlého stravování je opravdu obsedantní: narážky na hamburger, mleté maso a na kečup se střídají jak na kolotoči. Gibsonův film je tedy jen pokračováním globální macdonaldisace jinými prostředky. O protiamerickém zaujetí svědčí i přirovnání k dalším úpadkovým dílům zaoceánské filmografie: Pulp Fiction a Tom a Jerry, chybí už jen South (či snad Ken?) Park. Jakoby chtěl hrdý Ital říci: jen my máme morální právo točit filmy na biblická themata! Eco tak srovnal krok s pozůstalými po sovětské filmové škole, jež nelibě nesla Spielbergův Schindlerův seznam, dozajista popíchnuta jeho závěrečnou scénou: nejlepší válečné filmy přeci točíme my! Eco má beze sporu právo protestovat ve jménu dotčené národní hrdosti, měl by tak ale činit vkusně: poznámky o „kečupovém“ Gibsonovi se tomu ovšem vymykají stejně, jako bych já uzavřel, že je Ecův text následkem požití v
0/0
2.5.2004 14:23

old fashioned Vince

Bravo...
Pan Eco zhodnotil tu Gibsonovu McDonald-patlaninu naprosto dokonale --- kečupová LDSA-culture, phuck off
0/0
2.5.2004 11:02

iuos

hmm
umbertovi asi vyjde brzo nová knížka
0/0
30.4.2004 14:37

amelie22

smůla
chci jen vzkázat všem zdejším mudrlantům, že svou "velikostí" nesahají Umbertu ani po kotníky
0/0
30.4.2004 14:07

Kleki Petra

Re:
A z čehopak usuzuješ, miláčku, že mezi zde přítomnými se nenachází nikdo významný? Navíc, co když sem přispívá i Leninvěčněživý?
0/0
30.4.2004 14:09

Fluffy

Re:
Dikybohu. Vice takovych jako on vazne nepotrebujeme.  
0/0
9.5.2004 14:52

GhorX

.
No, nevím. Pan Kritik (velké K je záměr) by nejspíš měl slést ze svého piedestalu, nazvaného "MÉ DÍLO" a zamířit svůj pohled níže. Na mně ten film zapůsobil dobře - ačkoliv použitá aramejština mi velmi silně připomínala hebrejštinu, narychlo naučenou silně motivovanými jinak anglicky hovořícími herci (překvapivě). Ten film vypráví a oslovuje. Není antisemitský, není ani obecně "anti-"; prostě jen věrně popisuje utrpení člověka, v jehož smrt a život uvěřilo mnoho set milionů lidí.
0/0
30.4.2004 13:50

Kleki Petra

Re:
Mě ta odsuzující stanoviska připomínají dobu, kdy se v českém filmu smělo objevit jen jedno nahé ženské ňadro. Každý věděl, že obvyklý počet jsou dvě, každý by si s chutí to druhé taky prohlédl, ale nějaký mudrc usoudil, že budeme předstírat, že nic takového prostě neexistuje. První otázka tedy zní: odporuje film obecně přijímané míře vkusu? odpověď zní - pro někoho ano, pro někoho ne. Druhá otázka pak: Jde film přes rámec věrného zobrazení skutečného utrpení odsouzence ve Starověku? Odpověď zní: Absolutně nikoli.
0/0
30.4.2004 13:55

briza

Re:
Jenze Eco mluvi o necem jinem - o tom, ze ty kecupove sceny jsou z Gibsonovy strany nikoliv prostredkem ale soucasti cile (financniho).
0/0
30.4.2004 14:13

Kleki Petra

Re:
Ano, a to je právě ta věc subjektivně vnímané míry. Mě to tak nepřipadá. A chci  jen pro naprosté objasnění věci uvést, že Umberta si pro jeho skvělou práci opravdu vážím. Ale to mi nebrání, abych si z něj nemohl utahovat a tvářit se, že z něj i na toaletě padají výhradně kusy zlata.  
0/0
30.4.2004 14:16

GhorX

Re:
A pan Eco si před zveřejněním svého názoru snad vyžádal účetnictví pana Gibsona ? Ony "kečupové scény" mi silně připoměli ekvivalentní scény z českého filmu "Kladivo na čarodějnice". Myslíte si, že pan Otakar Vávra vytvořil tento film ze záměrem na něm vydělat ?
0/0
30.4.2004 14:17

briza

Re:
Ale ale. Kdo nechce chapat nepochopi. Tech krvavych scen ve Vavrove filmu tolik neni (vybavuji se mi 3). Naopak rada veci je tam spise v naznaku a ta hruza, kterou ten film na divaka pusobi je delana prave temi naznaky. Prave Kladivo na carodejnice je podle mne film kde ty krvave sceny jsou prostredkem nikoliv prvoplanovym kalkulem. Navic to je v nasem konextu hodne alegoricky film. Kupodivu i komunisti pochopili paralelu s procesy z 50 let kdy lide obvinuji sami sebe a zadaji pro sebe smrt. Vavra mel docela problem to obhajit.
0/0
30.4.2004 14:33

Kleki Petra

Re:
... navíc ta krev v černobílém provedení nevypadá tak odpudivě.
0/0
30.4.2004 14:40

GhorX

Re:
Hovořil jsem o scénách, nikoliv o celku. Vávrův film podle mého názoru perfektně přiblížil reálie - naproti tomu Gibsonův film perfektně ztvárnil příběh. Nicméně respektuji Váš názor, nejsem Bůh, abych Věděl. Jen si vyhrazuji právo mít jiný.
0/0
30.4.2004 14:41

astro

Re:
Á pán je expertem i na starověk! Evidentně ti nedoteklo, kam kritika filmu míří. Mimochodem, zkus se podívat třeba na Poslední pokušení Jeříše Krista, film který nabízí něco nového na toto téma.
0/0
30.4.2004 14:25

briza

Re:
Presne. Tenhle film taky vrele doporucuji.
0/0
30.4.2004 14:36

Kleki Petra

Re:
No, pokud to bylo na mne, ten starý dobrý kus, o kterém mluvíš, jsem viděl mnohokrát a mám ho pochopitelně i nahraný. A co jako? Jestli ti jde o to, zda toho vím dost o starověku, pak ano, vím toho asi víc, než průměrný příslušník naší populace. Pokud mne chceš testovat ze znalostí na úrovni věroučné, i tam nejsem zcela nepolíben (mimochodem, když chceš něco s jiným pohledem, přečti si "Clověk, který se stal bohem".). Ale o to tady snad nejde, ne? A jestli ti jen vadí jiný názor, tak to už je úplně tvůj problém.
0/0
30.4.2004 14:39

GhorX

Re:
...a pokud to bylo na mně, tak z hlediska dnešních vědomostí o starověku je tento film naprosto špatně. O tom tady ale přece nikdo nemluvil.
0/0
30.4.2004 14:44

Bonzi

Nu...
... co řekne nebo napíše Umberto, je pro mě svaté, ale moc mi nejde do hlavy, proč si stěžuje na tolik krve v Umučení Ježíše, když sám ve svém románu Jméno Růže nechává chudáky mnichy topit v kádi prasečí krve...
0/0
30.4.2004 13:39

Kleki Petra

Re:
Jenže to jsou přece hřešící lidé. Gibsona by tam asi taky nejradši viděl. Ale ježíšek je přece BŮH!!! Takové rouhání, předvést na plátně, jak v té době asi vypadalo bičování, když v bibli se nic takového podrobně nepopisuje!
0/0
30.4.2004 13:43

Franta7

Re:
Já myslim že to v té době bylo ještě drsnější. To my všichni co jsme odkojený mýdlovými opery, humanismem a demokracíí si ani nedokážeme představit.
0/0
30.4.2004 13:51

alpon

Re:
Co je to " mydlovy oper"?
0/0
2.5.2004 6:11

Kanadan

Re:
 Mydlove opery jsou ty nekoncne serialy ktere jsou videt na americke televisi ve denni dobu.Mydlove se nazivaji proto,ze tam jsou reklamy cisticich prostredku.
0/0
9.5.2004 14:38

Bonzi

:-)
Tak já si to o Ježíškovi náhodou taky myslím, ale podle mě to v té době prostě tak bylo - krutý jak prase (teď už nenarážím na tu prasečí krev :-))). Nebyl jsem tam, ale tipuju :-))) Tak proč se kvůli tomu takhle rozepisovat, že? ;)
0/0
30.4.2004 13:52

briza

Re:
Pokud vim tak se v tom romanu zadny mnich v kadi s krvi neutopil.
0/0
30.4.2004 14:10

vurstik

Re:
mas pravdu v romanu ne,a le ve fimlovem zpracovani ano...nicmene to uz nebyl zamer Umerta Eca...
0/0
30.4.2004 14:23

briza

Re:
Ono to filmove zpracovani vubec radu veci zjednodusilo aby si divaci nemuseli prilis lamat hlavu premyslenim a dockali se happyendu.
0/0
30.4.2004 14:38

Bonzi

Dobrá
Ale v knize bylo zase o dvě vraždy víc než ve filmu...
0/0
1.5.2004 0:46

Chorchoj

Gibsonovi
se naplnil ucel: "masomlynek" se dobre prodava a navic o nem pise Umberto Eco.
0/0
30.4.2004 13:37

Kleki Petra

Šmarjá !!!
A já hňup myslel, že ti špatní jsou Klaus a imperialisti! Díky Umberto, díky za tvůj nestranný, objektivní a světonázorově nerozostřený pohled, ukázal mi cestu.
0/0
30.4.2004 13:20

rybitvi

Nesouhlas
Na tento film mám odlišný názor než renomovaný spisovatel,leč respektuji ho. Vždyť názor je jako prdelní díra,každej má nějakou. I Umberto Eco
0/0
30.4.2004 13:19

svincik

Re:
ano, každý máme nějaký názor, ale možná bys mohl napsat konkrétně CO SI O FILMU MYSLÍŠ, jinak ten tvůj příspěvek nemá moc velkou cenu pro ostatní čtenáře... PS: mě osobně se článek líbí (možná proto, že mám Eca už hodně dlouho rád)
0/0
30.4.2004 13:35

alex150

Re:
Jsem členem skupiny "ostatní čtenáři". Prosil bych příště mluvit pouze za sebe a za ty, kteří ti k  tomu dali plnou moc.... 
0/0
30.4.2004 13:46

Kleki Petra

Re:
Mě osobně se Eco nelíbí. Jednak je starý a jednak nejsem homosexuál.
0/0
30.4.2004 13:47

Franta7

Re:
Mě se ten film docela líbil. Jestli si nějaký pánbíčkář myslil že se v té době s lidma někdo páral tak je na omylu. Já myslim že ve skutečnosti to bylo ještě drsnější, ale to si nikdo kdo je odkojenej dobou humanismu, televize a demokracie neni schopen představit.
0/0
30.4.2004 13:47

Semper Dubitat

Re:
Franto, mám drobnou opravu: Všem "pánbíčkářům", (jak Ty píšeš), které znám, se film líbil, až na jednoho. Tudy dělící čára nevede.
0/0
2.5.2004 14:25

josemb

...
Cože? Článek od Umberta Eca? Já myslel, že se na IDNESU objevují jen texty od Boženy Skočdopolové, Aloisie Vonáskové a Franty Vyskoče, který se týkají našich celebrit....hm hm....
0/0
30.4.2004 12:56

Mr_Q

Re:
Je svátek, když vstupujeme do tej EU :))))).
0/0
30.4.2004 13:18







Najdete na iDNES.cz