Diskuze
Země zpívá a Češi si poklepávají do rytmu
Děkujeme za pochopení.
Roman Sejkot
TRPKÝ JELEN MARIAN HIRSCH
Jsem fotograf, fotografuji balet, díky PKB P.Šmoka a dalším choreografům 8 let, a proto se považuji za částečně zasvěceného pozorovatele pražské taneční scény. Bližší informace o mně naleznete na http://www.art.cz, http://www.wwg.cz a http://www.radostfx.cz. Články o tanci málokdy vyvolávají revoluční nálady, ale teď to takovou malou revoltu připomíná. Zcela však zaniká v řevu kolem Davidova srdce na Hradě. Smůla pro Trpkého Jelena, štěstí pro Petra Zusku. Dovolím si v této chvíli malou předpověď. Diskuse, připomínající efekt valící se sněhové koule, P.Zusku posílí. Proč? P.Zuska je rytíř s odkrytým hledím pohybující se ve světlech jeviště. Trpký Jelen je zbabělý anonym plivající z bezpečné tmy hlediště. Čí je Trpký Jelen poskok? V.Harapese? Proč ten není v Římě? Nebo někoho jiného, kdo by chtěl místo P.Zusky? Jisté je jen jedno. S jeho pánem ho pojí upřímná a nefalšovaná nenávist k P.Zuskovi. Ale pozor na ženy! To mohla napsat i Trpká Laň. Zklamaná, sama, jo, jo, joj ... A duchem mladá! Vzhledem k tomu, že první dva kusy pochválila... Vážení, ona ta kritika první premiéry baletu Národního divadla pod vedením P.Zusky není špatná a dokonce bych řekl, že Trpký Jelen má baletní soubor ND rád. Má rád Čechomor,má rád moderní choreografie, jen ten Petr Zuska mu tam nevoní. Trpký Jelen je znalý psavec se švihem v ruce. Záměrně zamlčuje některé informace,např. 2 ceny Thálie za nejlepší taneční výkony roku /93,97/ a ze sebe tak dělá člověka "málo informovaného". A co třeba to 1.místo v mezinárodní choreografické soutěži Prix Dom Perignon 1999? Pro Trpkého Jelena Petr Zuska bohužel asi navždy zůstane snaživým amatérem, stejně jako třeba Iva Janžurová. Proč? Oba sice absolvovali AMU, ale nikdo z nich konzervatoř. Petr Zuska si dovolil přeskočit profesory na konzervatoři. Jaká drzost, že? A ještě se úspěšně živí v zahraničí, že? Jaká závist? Možná, že Trpký Jelen pochází z této obory. Kdybych tuto taneční peripetii měl ilustrovat na mém oboru, Trpký Jelen by nařknul ze snaživého amatérismu Josefa Koudelku i Jana Saudka. Ani jeden z nich nevystudoval střední, natož pak vysokou školu fotografickou a oba dva jsou nejslavnější čeští žijící světoví fotografové. Slavnější,než jakýkoliv žijící český malíř. Ale zpět k našemu Trpkému Jelenovi. Také jsem se o něm snažil něco zjistit, např. kdy se poprvé setkal s P.Zuskou, ale ani nejlepší vyhledavač světa, http://www.google.com, není všemocný, anonyma neodhalí. Předpokládám, že Trpký Jelen není uspěšná americká malířka, ani český novinář píšící o autech. Pozn. pro T.J.: Zkuste tam někdy zadat jméno Petr Zuska. Získáte trochu informací o tom Vašem amatérovi snaživém. Musím se také zastat osvětlovače Dana Tesaře. Sice s ním už mnoho let jako fotograf "vedu boj" o počet svíček na scéně, ale když se na jeho práci dívám z hlediště jako divák, jsem spokojen. Statut profesionála mu právem náleží už mnoho let. Zase to mlžení, není to amatér, Trpký Jelene. Světlo Dana Tesaře však jednou dostihne Vaši identitu. Prozradí Vás kamarádi, vyznávají stejnou morálku,jako Vy. A tak se konečně dostávám k závěru, k redakčním praktikám v MF DNES, přesněji v kulturní rubrice těchto novin. Může mi někdo zodpovědný za tuto rubriku či noviny vůbec vysvětlit, proč zveřejňujete spisky anonyma? A máte takových "spolupracovníků" více? To nemá Trpký Jelen dost sebevědomí na čestný slovní souboj? A proč ho kryjete? On si nepřál zveřejnění svého jména? Proč? On má strach! Vy máte strach? Před čím? Před diskusí? Před rozhovorem z očí do očí? Hrozí mu jen toto, nebo snad jiné nebezpečí? Chudák novinář, že? Chudák externista, že? Trpký Jelen si musí připadat jak lovná zvěř... Nu, jméno si vybral sám. Nebo snad pomohla redakce? Je Vaše redakce nezávislým kolbištěm, nebo už předem máte vybraného z Vašeho dlouhodobého strategického hlediska toho jediného správného šéfa baletu? A proč právě toho? Já Bláhový I. si myslel, že tyto svazácko-komunistické praktiky zmizely těsně po 17.11.1989. Evidentně je mají Vaši redaktoři všité pod kůži a dostatečně vžité. Odrovnávací komunistické praktiky. Vyhlazovací. Chudáci redaktoři, řeknete si, že? Chudáci šéfredaktoři, že? Ale chyba je pouze na Vaší straně, využíváte anonymity. A díky jí používáte podpásové údery. Díky Vám není s kým diskutovat. Diskuse s Anonymem? Kdo to kdy viděl? Kdo to kdy slyšel, aby Trpký Jelen diskutoval? No, třeba se stane zázrak... A Vaše redakce se stane porodnicí anonymních kritiků. Nebo už je? Tak malá chyba a vyvolává tolik otázek. Žádám Vás o odpověď. Nebo jde o život? Docela mne baví představa, co by se asi dělo, kdyby první vernisáž výstavy NG za ředitelování M.Knížáka provedl anonymní novinář. Dobrý vtip, ne? P.S. Článek Trpkého Jelena má ke kritice hodně daleko. Je to spíš socialistická dojmologie. Takže můj tip na Trpkého Jelena? Žena mezi 30-45 lety,jméno Petra. P.S.II. Vyzývám všechny k tipovací soutěži! Otázka zní: Kdo je Marian Hirsch Trpký Jelen? Filolog Amatér Roman Sejkot Fotograf Amatér Praha,9.12.2002Adéla Pollertová
Zajímavý neznámý
Vzhledem k tomu, že ani já jsem představení baletu Zpěvy země neviděla, nemohu umělecký dojem objektivně posoudit. Ovšem zaujatá až hrubá kritika „publicisty Mariana Hirsche“ mě doslova táhne se zajít do Národního divadla na toto představení podívat.Ondřej Rudčenko
"Publicista"
Roman Vašek
Tajemný autor
Je dobře, že se o kritice a o baletní inscenaci rozpoutala diskuse. Mrzí mě však, že my, diskutující nevíme, na čí recenzi reagujeme. Jméno Marian Hirsch je vskuku pseudonym. Autor tohoto jména dosud nenapsal žádný článek s divadelní nebo taneční tematikou do běžných periodik (viz informace Divadelního ústavu Praha). Že jde o pseudonym, mi potvrdili i v redakci MF Dnes s tím, že si autor nepřeje rozšifrování. Škoda. Zastávám názor, že takováto reflexe pak postrádá svůj význam, především z dlouhodobého hlediska. Jak jednou bude hodnotit takovouto recenzi třeba historik, když nebude znát skutečného autora? Seriózně s ní nemůže počítat, protože nezná kontext autora - jeho postoje, vzdělání, "spolehlivost" atd. Škoda. Zbytečná recenze. A přitom stačilo ji jen podepsat. Roman VašekFilip Veverka
Kritika kritiky
Pan Hirsch je publicista , novinář a jeho prací je psaní publicistických článků do novin . Já jsem tanečník baletu Národního divadla "solista" Veverka a má práce zahrnuje úplně jinou sféru lidské činnosti . Má profese se snáží vytvářet. Vytvářet určitou taneční divadelní formu , vytvářet estetické a vizuální vjemy , snaží se vytvářet určité pocity v lidech - divácích . Je to práce krásná , i když ne zrovna lehká a přináší řadu nesnází ,problémů a úskalí . Jedním z těchto úskalí může být například i divák , amatér, který přijde do divadla a neocení výkony tanečníku , nepochopí záměr choreografa , takže zaujme k celému večeru strávenému v divadle kritický postoj. To je ještě naprosto normální, každý tvůrce a umělec si je vědom toho, že se nemůže zavděčit všem a jinak to ani nemůže být. Ale úskalí spočívá jinde - tento zahořklý divák se rozhodne napsat recenzi do novin ( je to pro něj velice jednoduché, neboť je naneštěstí publicistou a má to dokonce v popisu své profese) . Napíše článek , který je otisknut v nejčtenějších novinách v naší republice a má samozřejmě výborný pocit z dobře vykonané práce - profesionální! Čtenáři Mladé fronty a zároveň potencionální diváci , lidé, kteří čas od času zatouží po návštěvě divadla , přinášející jim odreagování a vytržení z každodenních strastí , se tak například dozví , že představení "připomíná vesnickou zábavu , na níž si místní sokolové nacvičili předtančení " , nebo že " ve zmateném pobíhání se mísí sólisté se sboristy a z hlediště se zdá, že sami vlastně nevědí co mají dělat" a spoustu dalších zajímavostí o snaživých amatérech, které mohou u zasvěceného člověka z oboru svojí zaujatostí a neobjektivností vzbudit zájem o dílko propadlé u kritiky, obyčejného čtenáře však zřejmě odradí. A zde se vlastně dostávám k tomu proč jsem se odhodlal napsat svoji vlastní kritiku kritiky i přesto, že jsem na tomto poli absolutní amatér. Článek pana Hirsche totiž uráží všechny členy divadla a především souboru baletu ,kteří se na přípravě nového představení podíleli . Je to úmyslné shazování a pošlapávání lidské práce (jejíž náročnost si pan H. zřejmě nedovede představit) ,které může pramenit pouze z lidské zloby ,závisti a nepřejícnosti nových poměrů v divadle. Myslím si , že výkony profesionálních souborů by měli v rubrice Balet - recenze hodnotit lidé k tomu určení, lidé se vzděláním v oboru, a to jsou především divadelní kritici . Pokud bych mohl , tak bych poprosil za nás za všechny co jsme v divadle, aby tak činili s určitou dávkou vkusu, snad i pochopení, neboť nikdo není dokonalý a je velice snadné bořit a kritizovat ! Děkuji Filip Veverkavojtech fric
...stati se trpaslikem
Jovanka Miladinović
vsichni jsou blbci?
Roman Vašek
K těm amatérům
Zemřel zpěvák a herec Josef Laufer, po čtyřech letech v umělém spánku
Ve věku 84 let zemřel herec, režisér, zpěvák a scenárista Josef Laufer. Informaci potvrdil ředitel...
Zemřela herečka Hana Brejchová. Proslavil ji film Lásky jedné plavovlásky
Zemřela herečka Hana Brejchová, bylo jí 77 let. Zazářila ve filmu Miloše Formana Lásky jedné...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zbrojířka filmu Rust půjde do vězení za zabití na 1,5 roku. Viník je Baldwin, míní
Sedmadvacetiletá Hannah Gutierrezová-Reedová, která dohlížela na bezpečnost zbraní při natáčení...
Společnost mučených básníků. Zpěvačka Taylor Swiftová vydala nové album
Potřebovala jsem ho natočit, je to album, které mě zachránilo. Takto zpěvačka Taylor Swiftová...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Plačící Palestinka objímající svou mrtvou neteř je snímkem roku
Fotografií roku se podle prestižní soutěže World Press Photo stal snímek zachycující Palestinku...
RECENZE: Děti berou za srdce, ale svatá Montessori polepší i kurtizánu
Na rovinu, životopisný snímek Maria Montessori mává praporem emancipace tak vehementně, že mužské...
Neúnavný Budžes a další velké role. Barbora Hrzánová slaví šedesátiny
Herečka Barbora Hrzánová, která se narodila 22. dubna 1964, dostala do vínku výrazný komediální i...
Dobrodružná cesta. Jiří Havelka bude novým uměleckým šéfem Dejvického divadla
Dejvické divadlo bude mít od roku 2025 nového uměleckého šéfa, stane se jím režisér, scenárista a...
Jsme zahlceni informačním smogem, říká zpěvák a skladatel Honza Křížek
Zpěvák a skladatel Honza Křížek, svého času spjatý s kapelami Walk Choc Ice nebo Blue Effect, vydal...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
Najdete na iDNES.cz
Střední školy
Nepřehlédněte
- Lakers zase s Denverem prohráli, tentokrát střelou v poslední sekundě
- Pastrňákův gól Bostonu k výhře nestačil, Hertl podpořil vítězství Vegas
- Za zubařem do Srbska. Slováci míří kvůli opravě zubů stále častěji za hranice
- Plodiny ničí nejen mráz. Brzké teplo vylákalo škůdce, narodí se víc generací
- Britský parlament schválil vyhošťování migrantů do Rwandy. První odletí do tří měsíců
- Rusko v noci opět útočilo drony na Oděsu. Zraněných je čtrnáct lidí
- Doprava u Starého Hrozenkova stojí, nehoda tří kamionů uzavřela tah na Slovensko
- Lidé křičeli, ať nám naloží víc, vzpomínaly „máničky“ na masakr v Rudolfově