Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Země zpívá a Češi si poklepávají do rytmu

Balet Národního divadla uvedl první premiéru pod vedením nového šéfa, tanečníka a choreografa Petra Zusky. Ten v listopadovém Zpravodaji ND píše: "Zpěvy země jsou večerem tří rozdílných choreografií a etnik se společným jmenovatelem kořenů, které jsou hluboko v nás. Něčeho, z čeho jsme vyšli a kam se navracíme. Je to země, která skrze nás zpívá."

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Roman Sejkot

TRPKÝ JELEN MARIAN HIRSCH
Jsem fotograf, fotografuji balet, díky PKB P.Šmoka a dalším choreografům 8 let, a proto se považuji za částečně zasvěceného pozorovatele pražské taneční scény. Bližší informace o mně naleznete na www.art.cz, www.wwg.cz a www.radostfx.cz. Články o tanci málokdy vyvolávají revoluční nálady, ale teď to takovou malou revoltu připomíná. Zcela však zaniká v řevu kolem Davidova srdce na Hradě. Smůla pro Trpkého Jelena, štěstí pro Petra Zusku. Dovolím si v této chvíli malou předpověď. Diskuse, připomínající efekt valící se sněhové koule, P.Zusku posílí. Proč? P.Zuska je rytíř s odkrytým hledím pohybující se ve světlech jeviště. Trpký Jelen je zbabělý anonym plivající z bezpečné tmy hlediště. Čí je Trpký Jelen poskok? V.Harapese? Proč ten není v Římě? Nebo někoho jiného, kdo by chtěl místo P.Zusky? Jisté je jen jedno. S jeho pánem ho pojí upřímná a nefalšovaná nenávist k P.Zuskovi. Ale pozor na ženy! To mohla napsat i Trpká Laň. Zklamaná, sama, jo, jo, joj ... A duchem mladá! Vzhledem k tomu, že první dva kusy pochválila... Vážení, ona ta kritika první premiéry baletu Národního divadla pod vedením P.Zusky není špatná a dokonce bych řekl, že Trpký Jelen má baletní soubor ND rád. Má rád Čechomor,má rád moderní choreografie, jen ten Petr Zuska mu tam nevoní. Trpký Jelen je znalý psavec se švihem v ruce. Záměrně zamlčuje některé informace,např. 2 ceny Thálie za nejlepší taneční výkony roku /93,97/ a ze sebe tak dělá člověka "málo informovaného". A co třeba to 1.místo v mezinárodní choreografické soutěži Prix Dom Perignon 1999? Pro Trpkého Jelena Petr Zuska bohužel asi navždy zůstane snaživým amatérem, stejně jako třeba Iva Janžurová. Proč? Oba sice absolvovali AMU, ale nikdo z nich konzervatoř. Petr Zuska si dovolil přeskočit profesory na konzervatoři. Jaká drzost, že? A ještě se úspěšně živí v zahraničí, že? Jaká závist? Možná, že Trpký Jelen pochází z této obory. Kdybych tuto taneční peripetii měl ilustrovat na mém oboru, Trpký Jelen by nařknul ze snaživého amatérismu Josefa Koudelku i Jana Saudka. Ani jeden z nich nevystudoval střední, natož pak vysokou školu fotografickou a oba dva jsou nejslavnější čeští žijící světoví fotografové. Slavnější,než jakýkoliv žijící český malíř. Ale zpět k našemu Trpkému Jelenovi. Také jsem se o něm snažil něco zjistit, např. kdy se poprvé setkal s P.Zuskou, ale ani nejlepší vyhledavač světa, www.google.com, není všemocný, anonyma neodhalí. Předpokládám, že Trpký Jelen není uspěšná americká malířka, ani český novinář píšící o autech. Pozn. pro T.J.: Zkuste tam někdy zadat jméno Petr Zuska. Získáte trochu informací o tom Vašem amatérovi snaživém. Musím se také zastat osvětlovače Dana Tesaře. Sice s ním už mnoho let jako fotograf "vedu boj" o počet svíček na scéně, ale když se na jeho práci dívám z hlediště jako divák, jsem spokojen. Statut profesionála mu právem náleží už mnoho let. Zase to mlžení, není to amatér, Trpký Jelene. Světlo Dana Tesaře však jednou dostihne Vaši identitu. Prozradí Vás kamarádi, vyznávají stejnou morálku,jako Vy. A tak se konečně dostávám k závěru, k redakčním praktikám v MF DNES, přesněji v kulturní rubrice těchto novin. Může mi někdo zodpovědný za tuto rubriku či noviny vůbec vysvětlit, proč zveřejňujete spisky anonyma? A máte takových "spolupracovníků" více? To nemá Trpký Jelen dost sebevědomí na čestný slovní souboj? A proč ho kryjete? On si nepřál zveřejnění svého jména? Proč? On má strach! Vy máte strach? Před čím? Před diskusí? Před rozhovorem z očí do očí? Hrozí mu jen toto, nebo snad jiné nebezpečí? Chudák novinář, že? Chudák externista, že? Trpký Jelen si musí připadat jak lovná zvěř... Nu, jméno si vybral sám. Nebo snad pomohla redakce? Je Vaše redakce nezávislým kolbištěm, nebo už předem máte vybraného z Vašeho dlouhodobého strategického hlediska toho jediného správného šéfa baletu? A proč právě toho? Já Bláhový I. si myslel, že tyto svazácko-komunistické praktiky zmizely těsně po 17.11.1989. Evidentně je mají Vaši redaktoři všité pod kůži a dostatečně vžité. Odrovnávací komunistické praktiky. Vyhlazovací. Chudáci redaktoři, řeknete si, že? Chudáci šéfredaktoři, že? Ale chyba je pouze na Vaší straně, využíváte anonymity. A díky jí používáte podpásové údery. Díky Vám není s kým diskutovat. Diskuse s Anonymem? Kdo to kdy viděl? Kdo to kdy slyšel, aby Trpký Jelen diskutoval? No, třeba se stane zázrak... A Vaše redakce se stane porodnicí anonymních kritiků. Nebo už je? Tak malá chyba a vyvolává tolik otázek. Žádám Vás o odpověď. Nebo jde o život? Docela mne baví představa, co by se asi dělo, kdyby první vernisáž výstavy NG za ředitelování M.Knížáka provedl anonymní novinář. Dobrý vtip, ne? P.S. Článek Trpkého Jelena má ke kritice hodně daleko. Je to spíš socialistická dojmologie. Takže můj tip na Trpkého Jelena? Žena mezi 30-45 lety,jméno Petra. P.S.II. Vyzývám všechny k tipovací soutěži! Otázka zní: Kdo je Marian Hirsch Trpký Jelen? Filolog Amatér Roman Sejkot Fotograf Amatér Praha,9.12.2002
0/0
9.12.2002 6:26

Adéla Pollertová

Zajímavý neznámý
Vzhledem k tomu, že ani já jsem představení baletu Zpěvy země neviděla, nemohu umělecký dojem objektivně posoudit. Ovšem zaujatá až hrubá kritika „publicisty Mariana Hirsche“ mě doslova táhne se zajít do Národního divadla na toto představení podívat.
Není mi totiž zcela jasné, z jakých příčin nazval autor recenze Petra Zusku „snaživým amatérem“. Vždyť za Petra Zusku nemluví jen funkce šéfa baletu Národního divadla, ale také bohatá praxe v oboru, spojená s nemalým uznáním a úspěchy ať už u nás či v zahraničí, jak na poli tanečním, tak především choreografickém. Ale zřejmě opravdu nešlo o odbornou kritiku první premiéry baletu Národního divadla pod novým vedením, nýbrž o čistě osobní záležitost.
Kdo se tedy skrývá pod pseudonymem „Marian Hirsch“? Myslím, že tato otázka podle přečtených příspěvků nezajímá pouze mě…
Adéla Pollertová
 
0/0
8.12.2002 0:23

Ondřej Rudčenko

"Publicista"
Uvedené představení jsem neviděl, takže nemohu posuzovat jeho úroveň, ale z diletanského použití slova amatér (vysvětlení obou použitých termínů nalezne "publicista"  ve Slovníku spisovné češtiny, Academia, Praha 1998, strany 18 a 59) a z hrubě nezdvořilého použití jména "Zuska" bez iniciály či celého křestního jména, jak to "publicista" učinil u ostatních jmenovaných, je jasně cítit, že v článku nešlo o odborné zhodnocení baletního představení, ale o poškození Petra Zusky a současné koncepce baletu Národního divadla. Během svého působení u baletních souborů doma i ve světě jsem měl tu čest několikrát s Petrem Zuskou spolupracovat a podle mého mínění se nejedná o snaživého amatéra, nýbrž o prvotřídního profesionála, ať už jako tanečníka či choreografa.
Také já jsem prohledáním dostupných archívů po internetu dospěl, podobně jako Roman Vašek, k jednoznačnému přesvědčení, že "publicista" Marian Hirsch neexistuje, a že se jedná o pseudonym někoho, kdo buď nemá ani tolik odvahy a slušnosti se pod své názory podepsat, nebo ví, že kdyby se podepsal svým pravým jménem, nikdo by jeho kritiku nebral vážně.
Ondřej Rudčenko, Hamburg Ballett
0/0
6.12.2002 23:03

Roman Vašek

Tajemný autor
Je dobře, že se o kritice a o baletní inscenaci rozpoutala diskuse. Mrzí mě však, že my, diskutující nevíme, na čí recenzi reagujeme. Jméno Marian Hirsch je vskuku pseudonym. Autor tohoto jména dosud nenapsal žádný článek s divadelní nebo taneční tematikou do běžných periodik (viz informace Divadelního ústavu Praha). Že jde o pseudonym, mi potvrdili i v redakci MF Dnes s tím, že si autor nepřeje rozšifrování. Škoda. Zastávám názor, že takováto reflexe pak postrádá svůj význam, především z dlouhodobého hlediska. Jak jednou bude hodnotit takovouto recenzi třeba historik, když nebude znát skutečného autora? Seriózně s ní nemůže počítat, protože nezná kontext autora - jeho postoje, vzdělání, "spolehlivost" atd. Škoda. Zbytečná recenze. A přitom stačilo ji jen podepsat. Roman Vašek
0/0
6.12.2002 16:54

Filip Veverka

Kritika kritiky
Pan Hirsch je publicista , novinář a jeho prací je psaní publicistických článků do novin . Já jsem tanečník baletu Národního divadla "solista" Veverka a má práce zahrnuje úplně jinou sféru lidské činnosti . Má profese se snáží vytvářet. Vytvářet určitou taneční divadelní formu , vytvářet estetické a vizuální vjemy , snaží se vytvářet určité pocity v lidech - divácích . Je to práce krásná , i když ne zrovna lehká a přináší řadu nesnází ,problémů a úskalí . Jedním z těchto úskalí může být například i divák , amatér, který přijde do divadla a neocení výkony tanečníku , nepochopí záměr choreografa , takže zaujme k celému večeru strávenému v divadle kritický postoj. To je ještě naprosto normální, každý tvůrce a umělec si je vědom toho, že se nemůže zavděčit všem a jinak to ani nemůže být. Ale úskalí spočívá jinde - tento zahořklý divák se rozhodne napsat recenzi do novin ( je to pro něj velice jednoduché, neboť je naneštěstí publicistou a má to dokonce v popisu své profese) . Napíše článek , který je otisknut v nejčtenějších novinách v naší republice a má samozřejmě výborný pocit z dobře vykonané práce - profesionální! Čtenáři Mladé fronty a zároveň potencionální diváci , lidé, kteří čas od času zatouží po návštěvě divadla , přinášející jim odreagování a vytržení z každodenních strastí , se tak například dozví , že představení "připomíná vesnickou zábavu , na níž si místní sokolové nacvičili předtančení " , nebo že " ve zmateném pobíhání se mísí sólisté se sboristy a z hlediště se zdá, že sami vlastně nevědí co mají dělat" a spoustu dalších zajímavostí o snaživých amatérech, které mohou u zasvěceného člověka z oboru svojí zaujatostí a neobjektivností vzbudit zájem o dílko propadlé u kritiky, obyčejného čtenáře však zřejmě odradí. A zde se vlastně dostávám k tomu proč jsem se odhodlal napsat svoji vlastní kritiku kritiky i přesto, že jsem na tomto poli absolutní amatér. Článek pana Hirsche totiž uráží všechny členy divadla a především souboru baletu ,kteří se na přípravě nového představení podíleli . Je to úmyslné shazování a pošlapávání lidské práce (jejíž náročnost si pan H. zřejmě nedovede představit) ,které může pramenit pouze z lidské zloby ,závisti a nepřejícnosti nových poměrů v divadle. Myslím si , že výkony profesionálních souborů by měli v rubrice Balet - recenze hodnotit lidé k tomu určení, lidé se vzděláním v oboru, a to jsou především divadelní kritici . Pokud bych mohl , tak bych poprosil za nás za všechny co jsme v divadle, aby tak činili s určitou dávkou vkusu, snad i pochopení, neboť nikdo není dokonalý a je velice snadné bořit a kritizovat ! Děkuji Filip Veverka
0/0
5.12.2002 1:13

vojtech fric

...stati se trpaslikem
Tak takovou nenavistnou recenzi jsem opravdu dlouho necetl. Toto "dilo" totiz neni recenzi na predstaveni v divadle, ale ciste osobni vypad proti panu Zuskovi. Kazdy prumerne inteligentni simpanz z tohoto textu vyciti hodne zasti a nenavisti - a o to predstaveni uz zas tak nejde a kdyz uz, snazi se pan "recenzent" vysvetliti ctenari - co ze vlastne chtel basnik rici... ze by se snad Stijn Celis chtel stati trpaslikem?
a tak nezbyva nic jineho nez byt stejne nenavistny jako pan autor - to jest, ze takoveto pseudointelektualni vyplody a vysvetlovani okorenene snazivymi (ci snad podlezavymi) a amaterskymi vypady proti profesionalum psane na (snad sluncem spalenem) pocitaci. Vskutku nechtena diagnoza ceske kritiky: kritizovat, utocit, prilis nepremyslet, redukovat zivot na osobni zajmy a zast, na misto reflexe trocha nenavisti a kycoviteho dojeti nad kritikem samym a jeho inteligenci.
Neni snad jmeno Marian Hirsch neci pseudonym?.....a koho asi.....
0/0
4.12.2002 16:07

Jovanka Miladinović

vsichni jsou blbci?
Je s podivem, že na premiéře mělo právě poslední číslo ,, Mezi horami" největší úspěch, že by tam přišli samí blbci, co obdivně tleskají kýči? Myslím, že autor článku nebere diváka jako rovnocenného partnera, jehož názoru je třeba popřát sluchu. Měl by se snad balet ubírat cestou, kdy tanečníci budou na scéně předvádět epileptické záchvaty, aby bylo možno říci, že je to dostatečně nové, tedy originální? Asi ano, ale v tom případě bude balet zábavou pouze pro ,,vyzrálé osobnosti" nebo pro ty, co se tak dokážou tvářit. A pokud se vám náhodou bude líbit něco jiného jste hlupec, který na první pohled nerozezná, že se jedná o kýč.
všechno je ovšem věcí vkusu a vlastního názoru. Co je ale velmi trapné:  dávat přívlastky snaživý amatér před jméno někoho, kdo se dokázal prosadit v tvrdé zahraniční konkurenci.
0/0
4.12.2002 15:49

Roman Vašek

K těm amatérům
Malá poznámka k dvakrát použitému označení "amatér". Prosím o vysvětlení, v jakém významu jej autor používá. Myslím si, že v každém případě jde o formulace dosti zavádějící. Ať už se týká Zusky jako tanečníka nebo D. Tesaře jako autora light designu. Pokud to autor myslí vážně, pak opravdu střelil hodně mimo (ať se mu taneční výkony a světelná režie líbily či nikoliv).
 
 
Tento příspěvek budiž jen příspěvkem do diskuse na této webové stránce bez dalšího otištění.
Děkuji
R. Vašek
0/0
3.12.2002 18:39







Najdete na iDNES.cz