Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dirigent Hanus: Nechci znásilňovat Dvořákovu poetiku v Rusalce

  9:44aktualizováno  9:44
Mnichov (Od zvláštní zpravodajky MF DNES) - Bavorská státní opera, divadlo konkurující Metropolitní opeře nebo Covent Garden, uvádí v těchto dnech dva české tituly: Dvořákovu Rusalku, pojatou jako temné podobenství incestu a násilí, i Janáčkovu Její pastorkyňu. Obě opery nastudoval mladý český dirigent Tomáš Hanus začínající se prosazovat ve světovém měřítku.

„Na mnichovském orchestru je poznat, jak rád hraje a objevuje nové věci,“ říká český dirigent Tomáš Hanus. | foto: Agentura IMG

Z opera RusalkaRežisér Martin Kušej v Rusalce otevřel téma incestu a sexuálního zneužívání. Jak se vyrovnáváte s tak vyhroceným pohledem?
Musím zdůraznit, že pan Kušej velmi dobře zná partituru a ví, co chce. Bavili jsme se o tom naprosto otevřeně. V jeho koncepci je pohádka pouze fikcí, kterou prožívá Rusalka ve svém nitru. Řekl jsem mu, že pochopitelně vzniká napětí mezi tímto těžkým realistickým dějem a Dvořákovou hudbou, kterou nemohu a nechci znásilnit, a která je místy velmi lehká a poetická. Shodli jsme se, že necháme ty dva prvky jít proti sobě.

Vy sám cítíte Rusalku jako pohádku, nebo jako psychodrama?
Vzpomínám si, že když jsem byl dítě, byl pro mě děj Rusalky velmi těžký až tísnivý. Tato opera přináší poselství o člověku a ve službě tohoto poselství je i celý pohádkový příběh. Proto si myslím, že i když je možný výklad, jenž sází hlavně na krásu a poetiku, tak lidské drama uvnitř je vždy velmi silné. Dvořák tu hudebně vykročil novým směrem a lze se jen ptát, kam až by došel, kdyby mu bylo dopřáno napsat ještě další opery.

Incest a znásilnění je na Rusalku moc

Čtěte recenzi Kušejova nastudování opery

Jak se vám pracovalo s orchestrem, který je stavěný hlavně pro opulentní díla Wagnera nebo Strausse?
Potěšilo mě, že byl velmi otevřený a vnímavý a projevoval upřímný zájem. Hned na první zkoušce mě hudebníci požádali, ať jim o Rusalce napřed povyprávím. Pokud jde o samotné hudební pojetí, usilovali jsme o vytříbený zvuk a jasnou artikulaci, neboť Dvořák není napodobeninou jiných velkých romantiků.

Měl jste vliv na obsazení?
Světové operní domy mají pro tento účel vlastní týmy, dirigent často ani nemůže znát všechny zpěváky připadající v úvahu. Mnichovská opera má snadnější pozici než naše operní divadla, nemusí bojovat s takovými finančními limity. Například zřizuje i vlastní operní studio, kde si vychovává mladé zpěváky. S některými jsem už spolupracoval a byli výborní.

Co vás napadá, když srovnáváte světové scény s českými?
V Mnichově vládne výjimečná tvůrčí atmosféra, všichni si váží toho, že zde mohou pracovat. Třeba na orchestru je okamžitě poznat, jak moc rád hraje a objevuje nové věci. Ale to mimo jiné souvisí i se společenským oceněním jeho práce. Když uvážím, jaké podmínky mají naši hudebníci, je mi z toho smutno. Avšak jde to i směrem na východ. Pracoval jsem například ve Varšavě, jejíž Národní opera se zdá být ve své zemi více ceněná než české soubory na vlastní půdě.

Z opera Rusalka

Z opera Rusalka

Co bylo rozhodující pro rozjezd vaší mezinárodní kariéry?
Vstup do pařížské Národní opery, jejíž zástupci přijeli do Prahy na Čertovu stěnu, kterou jsem dirigoval. Vzápětí přišla z Paříže nabídka na Janáčkovu Věc Makropulos. Ujala se mě také britská agentura IMG. Je však rozšířenou pověrou, že pro úspěch je důležitá právě příslušnost k vlivné agentuře. Intendanty zajímá hlavně to, co člověk předvede a jaké mínění si o něm vytvoří orchestr. Neboli, jak dobře vědí i sportovní manažeři, o výsledku se rozhoduje na hřišti.

Na řadovou reprízu Její pastorkyně přišlo v Mnichově hodně lidí. Jak prožíváte fakt, že u nás je Janáček obtížně "prodejný"?
Když jsem v Paříži dělal Věc Makropulos, tak za mnou přišel jeden divák a řekl mi, že tohle dílo dosud neznal, ale že je to nejlepší opera, jakou kdy slyšel. Janáček se v tomto podobá třeba Bohuslavu Martinů nebo některým slavným českým interpretům, třeba Rafaelu Kubelíkovi, Václavu Neumannovi nebo Jiřímu Bělohlávkovi. Ti všichni došli uznání nejprve za našimi hranicemi.




Nejčtenější

Zemřel herec Jaroslav Šmíd, hrdina komedie Doktor od jezera hrochů

Jaroslav Šmíd ve filmu Doktor od jezera hrochů (2010)

Ve věku 47 let zemřel herec Jaroslav Šmíd, známý z titulní role komedie Zdeňka Trošky Doktor od jezera hrochů. Zprávu...

Zemřel písničkář Wabi Daněk, autor legendární Rosy na kolejích

Písničkář Wabi Daněk

Po dlouhé nemoci dnes ve věku 70 let zemřel Wabi Daněk, folkový písničkář, autor a původní interpret neoficiální...



Zemřel Malcolm Young, kytarista a zakladatel legendární kapely AC/DC

Kytarista AC/DC Malcolm Young

Australský hardrockový kytarista Malcolm Young zemřel. Bylo mu 64 let. Oznámila to jeho rodina, která také připomněla,...

Nemístnému návrhu jsem se vysmála, řekla Ewa Farna Za scénou

Zpěvačka Ewa Farna v kulturním magazínu Za scénou.

Ať si ženy uvědomí svou hodnotu. Já se nabídce vysmála, řekla zpěvačka Ewa Farna v pořadu Za scénou.

První díl dokumentu Já, Kajínek zlomil rekord. Měl 1,3 milionu diváků

Trailer k dokumentu Já, Kajínek

Kontroverzní jméno omilostněného vězně Jiřího Kajínka zlomilo divácký rekord. První díl dokumentární série Já, Kajínek...

Další z rubriky

RECENZE: Je společná cesta Dejvických a La Putyky slepá? To není důležité

Záběr z generální zkoušky představení Honey, které společně nazkoušelo Dejvické...

Honey, společný projekt Dejvického divadla a La Putyky, je barevné a zábavně hravé představení. Událostí roku se asi...

Jana Preissová touží po lásce a tanci. Noční sezóna má strašidelný nádech

Igor Orozovič a Jana Preissová v kusu Noční sezóna

Stavovské divadlo uvádí v premiéře novinku Noční sezóna, v náročné roli bláznivé Lily se zde představí Jana Preissová.

Bílý knír a retro sedmdesátek. Jaškówa čeká těžká dvojrole, ale lahůdka

Záběr ze zkoušek hry Ztracená čest Kateřiny Blumové

Ztracená čest Kateřiny Blumové. Nejnovější premiéra Švandova divadla si vzala na paškál vliv médií a sílu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.