Dílo dramatika Smočka konečně vyšlo knižně

Ladislav Smoček, pravděpodobně největší český žijící dramatik, autor svázaný s pražským Činoherním klubem, se dočkal souborného knižního vydání svých her. Objemný svazek Činohry a záznamy vydalo brněnské nakladatelství Větrné mlýny, které se "sebevražedně" zaměřuje na dramatické texty.

Editorem publikace je Přemysl Rut, od něhož myšlenka na souborné vydání Smočkových her, ale také krátkých próz pochází. Rut se k tomuto podle svých slov troufalému činu odhodlal coby Smočkův letitý obdivovatel. Před přípravou knihy se osobně s dramatikem neznali, třebaže Smočkovy inscenace Rut pilně navštěvoval.

Ladislava Smočka s plánem vydat vcelku texty, které vyšly časopisecky nebo porůznu v rozličných nakladatelstvích, Rut oslovil již na počátku devadesátých let a nabídl se mu i jako editor knihy. S vydáním tehdy počítalo nakladatelství Československý spisovatel. Tato firma se však zalykala ekonomickými problémy, až zanikla - na Smočkovy hry tak nedošlo. Unikátní svazek se nakonec na pulty dostal až nyní.

Přemysl Rut v knize shromáždil nejen již publikované hry, Piknik či proslulé Podivné odpoledne doktora Zvonka Burkeho, ale také dosud nevydané texty. Mezi ně patří zatím poslední Smočkova hra Jednou k ránu nebo scénář nerealizované televizní inscenace Milovníci opery z roku 1969. Pouze jediná hra, a to Nejdelší den, napsaný pro plzeňské divadlo J. K. Tyla k příležitosti padesátého výročí osvobození města americkou armádou, v souboru chybí. Vyjde totiž v témže nakladatelství samostatně, až text získá definitivní podobu.

Texty her doplňují Smočkovy "záznamy" - krátké skeče a povídky. Ty poprvé vyšly ve výtisku Růžový aeroplán jako neprodejná prémie Divadelních novin, s výjimkou povídky Akce Šálaj. Ta rovněž vychází poprvé. Čtenář tak má podle Přemysla Ruta jedinečnou šanci přehlédnout Smočkovo dílo se všemi jeho vnitřními souvislostmi, neboť právě z těchto krátkých literárních útvarů pochází nejeden motiv či zárodek postavy, později zužitkované v dramatu.

Smočkovo dramatické a literární dílo doplňují kritické stati a komentáře Zdeňka Hořínka a Jaroslava Vostrého. Ty nabízejí dva pohledy: Hořínkův zvenčí a Vostrého, coby spoluzakladatele Činoherního klubu, zevnitř.

Ladislav Smoček.