Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Bobby McFerrin)

Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Bobby McFerrin) | foto: Ivan Prokop

Díky Ivanu Prokopovi se sešel Zappa a Iggy Pop s Radůzou a McFerrinem

  • 0
V pražské Leica Gallery ve Školské ulici bude vystavovat svoje snímky Ivan Prokop, jeden z předních českých fotografů, zabývajících se zachycováním hudebního dění. Výstava s názvem Photopass potrvá od 17. června do 28. srpna.

Za posledního čtvrt století, po jehož dobu se Ivan Prokop intenzivně věnuje fotografování muzikantů, koncertů a hudebních festivalů, se změnilo mnohé. V naší zemi především režim. Jeho změna způsobila, že od polooficiální hudební klubové scény, která reprezentovala (mimo jiné) i jedno z ohnisek nesouhlasu s reálně socialistickým klimatem, mohl Prokop zaměřit svou pozornost i tam, kde šlo už "jenom" o muziku a o radost ze setkávání se skutečnými velikány světové populární hudby.

Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Dan Bárta)
Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (David Byrne)
Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Dizzy Gillespie)

Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (zleva Dan Bárta, David Byrne, Dizzy Gillespie)

V hledáčku jeho kamery se proto postupem času objevovali jak protagonisté místní a zahraniční kontrakultury, tak globální megastars, které po otevření hranic fotografoval na nesčetných koncertech, festivalech a přehlídkách.

Ivan Prokop (1954)

Volný fotograf a výtvarník, zabývá se především hudební a divadelní fotografií, je autorem či spoluautorem mnoha obalů audiovizuálních nosičů. Spolupracuje s významnými domácími i zahraničními hudebními festivaly, vydavatelstvími, periodiky a hudebníky.
V 70. a 80. letech byl aktivistou Jazzové sekce, spolupracoval také na organizaci festivalu Pražské jazzové dny. Od roku 1991 do roku 2005 pracoval na výtvarné a vydavatelské koncepci hudebního vydavatelství Bonton (později Sony BMG Music Entertainment). V současné době se kromě fotografie, výtvarných návrhů a realizace tiskovin zabývá také produkcí audiovizuálních nosičů, knih, výstav, koncertů a festivalů. Své fotografie vystavoval na několika skupinových i samostatných výstavách. Autorsky se podílel na vydání řady knih: Jiří Moravčík: Keltská hudba, V tlamě afrického krokodýla, Když píseň tluče křídly do oken, Jiřina Chrastilová: Devět židovských cest, Zdeněk Vřešťál: Ne, Nerez nerezne, Ondřej Bezr a Michal Šanda: ... a to je blues.

Poněkud tajemný název výstavy popisuje výstižně okolnosti, za nichž mnohé z fotografií vznikly. Photopass totiž opravňuje vybrané fotografy k pořizování snímků na velkých koncertech, obvykle po dobu prvních tří písní. Taková činnost vyžaduje značnou zkušenost nebo mimořádné štěstí, protože času není mnoho.

Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Frank Zappa)
Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Iggy Pop)
Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Laurie Anderson)

Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (zleva Frank Zappa, Iggy Pop, Laurie Anderson)

"Kurátorským záměrem této expozice, se kterým naštěstí plně souzněl i autor, bylo (řečeno s Bobem Dylanem) 'přinést to všechno zpátky domů'," říkají kurátoři výstavy, grafici Karel Haloun a Luděk Kubík. "Jednotlivé fotografie na této výstavě nesledují časovou osu, ani nejsou seřazeny podle hudebních žánrů. Dvacet osm vybraných obrazů reprezentuje shodu pocitů autora a kurátorů výstavy v jeden konkrétní okamžik."

Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Mick Jagger)
Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Radůza)
Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (Tom Waits)

Z výstavy Ivana Prokopa Photopass (zleva Mick Jagger, Radůza, Tom Waits)

Spodní, jakýsi "doprovodný pás" fotografií, je pak pozváním do "depozitáře" tohoto ojedinělého souboru a důrazným upozorněním, že každá z nich mohla být v jiném okamžiku a jiném rozpoložení autorů výstavy součástí "velké osmadvacítky". Fotografie pak doprovázejí klíčové texty několika portrétovaných hudebníků.