Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díky expozici 14 S si v DOXu člověk dokáže užít pocit být blíž Sám Sobě

  14:51aktualizováno  14:51
V pražském Doxu se představuje čtrnáct autorů se čtrnácti podobami mezilidských vztahů. Všechny spojuje počáteční písmeno S. Chcete zažít Strach? Vylezte nahoru po štaflích a strčte hlavu úzkým otvorem do černé krabice.

Z galerie Dox: hrátky Petra Nikla - Díky hříčce Petra Nikla je možné zarámovat svůj stín do stínu okenního rámu a stát se tak na chvíli uměleckým dílem, jeho spoluautorem a pozorovatelem zároveň (tedy pokud je zrovna jasno). | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Chcete vidět sen? A kostlivce v průvanu, tu překvapivou Smrt Františka Skály? Nebo šílený smutek Bolfových plačících dětí v nadživotní velikosti? Chcete vidět svůj vlastní orámovaný Stín, který se stane interaktivním uměleckým dílem stvořeným Petrem Niklem a vámi?

Z galerie Dox - expozice 14 STo všechno je možné spatřit a hlavně zažít na výstavě 14 S v pražském Centru současného umění DOX. V Doxu vás sice čeká bloudění (místní výstavy snad čím jsou lepší, tím hůře jsou značené), ale zabloudit můžete jen na povedenou výstavu DOX/ NANO, na fascinujícího Douglase Gordona nebo při nejhorším na provařenou Entropu. Kvůli které teď bývá v Doxu dost plno.

Výstava 14 S je jedinečná a v našem kulturním kontextu ojedinělá. Čtrnáct umělců prezentuje čtrnáct témat ovlivňujících lidské vztahy, která formálně spojuje písmeno S. Hru s psychikou na umělecké rovině tak tvoří Smutek, Samota, Sex, Superego, Soustředění, Sen, Střed, Spojení, Stín, Strach, Setkání, Skrýš, Souvislosti a Smrt.

A každé ze slov (vlastností, zkušeností, událostí) má svého autora. Samota patří Tatínkovi Ivany Lomové a dalším osobám vyhlížejícím z oken anonymních, do detailu vyvedených panelákových bytů. Bolfovi jednoznačně připadl smutek a i ten sex u Michala Pěchoučka docela sedí.

Z galerie Dox: Obraz Josefa Bolfa je v nadživotní velikosti namalovaný přímo na stěně galerie

Výstava vznikla v souvislosti s konferencí Evropské federace pro psychoanalytickou terapii, která se v květnu konala v Praze pod názvem Bridging Identities. Text přednášky Václava Buriánka o "přemosťování" a propojování totožností tvoří i jedno z vystavených děl, které podává alespoň částečné teoretické vysvětlení kurátorského záměru. Jinak však jde spíš o hru s lidskou duší, o čistý řez nevědomím, svědomím, vzpomínkami, pocity, dojmy, obavami.

I když podobný koncept – tedy spojení vědeckého a uměleckého světa – vlastně nabízí i už zmíněná výstava DOX/NANO (která na rozdíl od lidské psýchy zkoumá možnosti kvantové fyziky).

Citáty z Bernharda

"Umělec mává černými praporky uprostřed černé noci, vystřeluje rakety v poušti, používá poštovní holuby, kteří se vracejí, aniž předali vzkaz, posílá e-maily po nefungujících serverech. Jeho signály může zachytit pouze ten divák, který si naladí svůj přijímač na velmi specifické vlny," tvrdí o výstavě její kurátorka Milena Slavická.

Znamená to, že ne vždy se spojení dvou identit, umělecké a divácké, podaří. Či možná také, že význam díla je tvořen setkáním na tom pomyslném mostě mezi autorem a návštěvníkem galerie, divákem. Hra s písmenem S se tak najednou stává vážnější výpravou přes most, pod nímž může být kalná voda i nekonečná hlubina. K překonání strachu ze setkání (obojí patří mezi 14 S) se tak ještě musí přidat i statečnost (další S nutné k ustavení vlastní dentity).

Z galerie Dox: Skálův kostlivec v průvanu rozmlouvá se SmrtíZ galerie Dox: Postavy v pyžamu od Michala Pěchoučka možná myslí na Sex

Koncepce výstavy je promyšlená do detailů. Nejenom na úrovni hry s písmeny. Superego je například všudypřítomné v podobě zvukového záznamu, který prostupuje celou galerií.

Další spojení tvoří citáty z Thomase Bernharda (katalog je černobílý, obsahuje profily jednotlivých tvůrců a k výstavě se vztahuje víc textovým obsahem než obrazovou složkou, citáty z Bernharda v něm obsažené však návštěvníkům dají víc než leckterá sbírka východních i západních moudrostí) vztahující se ke všem použitým S. (Nikdy nejsme osamělí, ale vždycky jsme sami. ... Člověk má uši plné výčitek, které činí sám sobě.)

A konečně – výstava 14 S vyvolává až téměř terapeutický pocit, že právě tady je člověk víc než kdy jindy sám sobě tak nějak blíž – jako by bylo najednou zcela legitimní přiznat své strachy, smutky, sny,
stíny, samotu.

Různí autoři - 14 S
Centrum současného umění DOX, Praha, vstupné 60 korun, výstava trvá do 16. srpna.
Hodnocení MF DNES: 80 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obraz Chudý kraj od Maxe Švabinského na výstavě Světlo v obraze v Jízdárně...
VIDEO: Na Pražském hradě jsou k vidění stovky tváří impresionismu

V Jízdárně Pražského hradu začíná v pátek výstava Světlo v obraze, která si dala za cíl zeširoka představit český impresionismus. Kromě stovek děl českých...  celý článek

Papírové hlavy z řady Lowpolya a jejich autor Ivan Zabíral
V kadeřnictví se nemusí jen stříhat vlasy. Mohou sem i zvířecí hlavy

Se zajímavým konceptem do Prahy přišel kadeřnický salon Joshua. Ve svých prostorách se rozhodl otevřít dočasnou, takzvanou pop up galerii. Od minulého týdne...  celý článek

Skica, která by mohla být předlohou Mony Lisy od Leonarda Da Vinci.
Leonardo Da Vinci možná Monu Lisu původně nakreslil bez oblečení

Italský malíř Leonardo da Vinci si možná Monu Lisu, patrně nejslavnější portrét všech dob, nejdřív načrtl uhlem jako nahou ženu. Experti v pařížském muzeu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.