Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díazovu monografii je lepší uložit do ledničky

  7:20aktualizováno  7:20
Monografie Resonance je jednou z nejreprezentativnějších knih o současném umění, která je na trhu, ocenila ji i porota soutěže Nejkrásnější knihy. Shrnuje patnáct let práce Federika Díaze počínaje rokem 1987, kdy namaloval Kladení do hrobu podle Caravaggia a přestříkal ho cákanci barvy po vzoru Jacksona Pollocka.

Z výstavy Adheze | foto: Repro: Kniha resonance

V tu chvíli se údajně rozhodl ponořit do "abstraktního světa energie, tvarů, zvuků a myšlení". O pět let později Díaz vytvořil dílo Nostalgia, které bylo krátce nato zakoupeno do Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze. Stal se tak jedním z nejmladších vystavených umělců – bylo mu pouhých jedenadvacet let. V té době pracoval i na sérii tří blobů.

Součástí publikace je dokumentace k Akustickému zrcadlu, k sestavení Holofonního prostoru i k Fraktálnímu poli. "Umění je analogon vědy, avšak nevíme, co je modelem čeho," napsal po setkání s Federikem Díazem sociolog Miroslav Petříček. U Díaze není jasné, kde končí fascinace (přírodními i humanitními) vědami a kde začíná umění, ale obojí je beze zbytku a intenzivně přítomné.

Federico Díaz právě vystavuje

Umělec nabízí "manuál pro život po apokalypse"

Kniha, kterou vydala Galerie Zdeněk Sklenář, má obálku vyrobenou z termocitlivé vrstvy. V praxi to znamená, že některá písmena z názvu vystoupí na povrch, teprve když knihu zahřejeme třením nebo ji položíme na slunce. Autor na ni dokonce pokládal horký hrneček s čajem – kolo jeho otisku zmizelo teprve po vložení knihy do lednice. Ve studeném prostředí je obálka černá, v teplém bílá. Hračička? Ne, opět doklad fascinace aplikací vědeckých postupů.

Kniha je ovšem v případě umění Federika Díaze mnohem důležitější, než katalogy či monografie bývají – protože umělec tvoří v dematerializovaném prostředí. Jinými slovy: zatímco malíř, sochař či architekt "kontaminuje" planetu výtvory, ekologický software Federika Díaze se zhmotní, pouze když je třeba – tedy v případě výstavy či výstupu z projektu. Když zadá čtenář Díazovo jméno do Googlu, objeví se část jeho projektů rozstrkaná a nekompletní. V Resonanci je všechno černé na bílém či bílé na černém – podle toho, jestli skladujete knihu v lednici, či na slunci.

Federico Díaz: Resonance
Galerie Zdeněk Sklenář, 498 stran, 2 290 korun
hodnocení 90 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fotografie nominované na ceny Czech Press Photo 2017
Prohlédněte si snímky nominované v prestižní soutěži Czech Press Photo

Do letošního ročníku se přihlásilo 482 tvůrců s 7 277 fotografiemi. Mezi snímky, které vybrala mezinárodní porota, jsou i díla našich fotografů Petra Topiče,...  celý článek

Karbon, Zdeněk Burian
Dorotheum otevírá podzimní aukční sezonu. Láká na Buriana i Muziku

Astronomický podzim je tu a s ním přichází i začátek sezony v pražském Dorotheu. Aukční dům tentokrát zahajuje dražbou, které kraluje olej Hlava s kloboukem z...  celý článek

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.