Diana Krallová vystoupila v Kongresovém centru - Praha, 26. listopadu 2009.

Diana Krallová vystoupila v Kongresovém centru - Praha, 26. listopadu 2009. | foto: Tomáš Martínek

Diana Krall je vzrušující přízrak, kterého se bojíte dotknout. Aby nikdy nezmizel

  • 12
Haleluja, ještě pořád tu jsou. Umělci, kteří by si na své vystoupení mohli obléct pytel od brambor, místo projekcí na jevišti rozsvítit stolní lampičku a jejich fenomenální talent by celý ten nabubřelý poflitrovaný showbyznys zmačkal jak list papíru. Diana Krall, která ve čtvrtek vystoupila v pražském Kongresovém centru, by tomu prořídlému šiku mohla velet.

Kdo viděl jednu z nejpopulárnějších představitelek jazzu včera poprvé, oněměl úžasem. Kdo měl tu čest již před pěti lety, jen se utvrdil v tom, že Krall patří k naprosto jiné lize muzikantů.

Diana Krall vystoupila v Kongresovém centruDávno dopředu vyprodaný sál Kongresového centra Kanaďanku hltal, přičemž mu bylo jedno, co svůdná blondýnka se svým eroticky nakřáplým hlasem zrovna zpívá. Vyjmenovávat skladby, jež ten večer zazněly, a třídit do škatulek "novinky z aktuálního alba" (Krall přijela představit nahrávku Quiet Nights) a "hitovky", je naprostý nonsens.

Opravdu je nutné psát, že v klasické Let´s Fall In Love jí prsty po klaviatuře běhají s mrazivou dokonalostí. Že by kvůli jejímu podání skladby I´ve Grown Accustomed To His Face, věnované manželu Elvisi Costellovi, muži zabíjeli. A že v titulní Quiet Nights se dá žárlit nejen na její bezchybný prstoklad a milimetrově přesnou intonaci, ale i na lokny, které jí svůdně padají do tváře.

Diana Krall je přízrak. Bojíte se ho dotknout, aby nikdy nezmizel. Když se jí po jazyku převalují slova známých melodií, přejete si, aby je už nikdo nikdo nezpíval jinak, protože to líp nebude ani umět. Její prsty neznají omyl, její hlas neuhne ani v melodii ani v rytmu.

Krall Babicovy „dobroty“ nenabízí

Čtěte recenzi alba Quiet Nights

Jazz, v jejím podání klidně zaměnitelný za retro-pop, dostává nový rozměr. I díky brilantním kolegům, kteří s ní dýchají do posledních vteřin precizně secvičených "fadeoutů".

Psát o něčem, co je téměř dokonalé, je těžké. Sebekvětnatější souvětí by nedokázalo ani z desetiny zachytit pocit spojený s živým vystoupením Diany Krall. Takže když dojde na procenta, stovka se nabízí bez debat. Dávat míň jen proto, že nezahrála víc vlastních věcí nebo že se ani po ovacích vestoje vrátila na pódium jen jednou? Proboha proč...