RECENZE: Jeptišky pod gilotinou. V Metropolitní ožily hrůzy revoluce
Opera francouzského skladatele Francise Poulenca, která měla světovou premiéru roku 1957 v milánské La Scale, se odehrává v době Francouzské revoluce, nicméně na rozdíl třeba od opery Andrea Chénier od Umberta Giordana v ní není rozvinutý žádný milostný příběh.
Jde spíše o studii lidského strachu, která je vykreslena jemnými, přesto působivými hudebními prostředky, takže z díla vyzařuje napětí, vtahující diváka tím víc, čím neodvratněji se hrůzy revolučního teroru přibližují k hrdinkám.
Jako předlohu skladatel využil divadelní hru francouzského dramatika Georgese Bernanose, jenž zase čerpal z románu německé spisovatelky Gertrudy von Le Fort Die Letzte am Schaffot (Poslední na popravišti).
Francis Poulenc: Dialogy karmelitekDirigent: Yannick Nézet-Séguin Režie: John Dexter Přímý přenos z Metropolitní opery, CineStar Anděl, Praha 11. května 2019 |
Děj vychází ze skutečných událostí v klášteře v Compiègne, kde byla za Francouzské revoluce skupina karmelitánek obviněna ze spiknutí a popravena. Za jeho zdi se uchýlí chorobně bázlivá aristokratka Blanche de la Force, jež se bojí života i smrti, ale záhy poznává, že i jeptišky prožívají pochyby.
Teprve v samém závěru najde v sobě sílu a dobrovolně podstoupí s ostatními karmelitánkami mučednickou smrt. Z hudebního ztvárnění této scény při každém poslechu mrazí - jeptišky za zpěvu Salve Regina vystupují na popraviště a umírají pod svištícím nožem gilotiny.
Inscenace Johna Dextera je na repertoáru Metropolitní opery už od sedmdesátých let, ale dodnes je ukázkou toho, jak se dá pracovat s úspornými prostředky a náznaky (včetně scény popravy, v níž se gilotina na jevišti ani neobjeví), jak využít jednoduchou, ale o to výstižnější symboliku. Stačí scéna ve tvaru kříže, mříž, pár rekvizit a je tu prostor, který mohla dokonale využít skupina pěvkyň, z nichž každá je velkou hereckou i pěveckou individualitou.
Na prvním místě proslulá finská sopranistka Karita Mattila, známá i z mnoha janáčkovských rolí: tentokrát svůj mocný dramatický hlas, charisma a temperament vložila do ztvárnění staré převorky, umírající přirozenou smrtí ještě před osudovými událostmi, jež postihnou klášter. Takhle uvěřitelné umírání, provázené utrpením a hrůzou se na operním jevišti jen tak nevidí...
Mezzosopranistka Isabel Leonardová byla jemnou, váhající aristokratkou Blanche, jejíž měkký a klidný sametový hlas byl kontrastem k další mladé řeholnici, prosté dívce jménem Constance, kterou sladkým sopránkem a s dívčí vervou zpívala Erin Morley.
Sopranistka Adrianne Pieczonka jako nová převorka Madam Lidoine zpívala a hrála s impozantní důstojností tváří v tvář revolučním pomahačům i gilotině a neztrácející vlídnost ani v posledních hodinách života. A Karen Cargillová jako Matka Marie, vybavena bohatým barevným mezzospránem, byla zase jiný typ - nejtvrdší a nejvíce odevzdaná představám o mučednické smrti.
Mužské postavy jsou v této opeře vedlejší, přesto si nešlo nezapamatovat tenoristu s lehkým pružným hlasem Davida Portilla v úloze rytíře de la Force, snažícím se před útěkem z Francie svou sestru přimět k odchodu z kláštera. Dirigent Yannick Nézet-Séguin, jenž dokončil první sezonu ve funkci hudebního ředitele Metropolitní opery, z opery vytěžil dramatickou sílu, kterou si člověk s touto operou přes všechny její kvality ani nespojuje.
Další sezonu kinopřenosů zahájí 12. října Pucciniho Turandot. V nabídce bude mimo jiné i Gershwinova Porgy a Bess, Akhnaten od Phila Glasse, Bergův Vojcek nebo Wagnerův Bludný Holanďan.
Tipy z televizního programu
Recenze: Matrix Resurrections 80 %, Spojenci 50 %, Po strništi bos 70 %, Moje nová tvář 65 %, 2012 50 %, Jack Reacher: Nevracej se 55 %, Osm hrozných 65 %, Poslouchej 50 %, Spravedlnost 60 %, Hra s nevěrou 50 %, Kroky a skoky české animace 50 %
Klíčová slova: Marečku, podejte mi pero!, Na samotě u lesa, Survivor Česko & Slovensko, Utajený šéf
Seriály: Stíny v mlze, Vytoč mého agenta, Jedna rodina, Boží mlýny, Iveta
KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde
Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na...
Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková
Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Larry je mrtvý. Tvůrci Simpsonových nechali po 35 letech zemřít štamgasta od Vočka
Zarytí fanoušci seriálu Simpsonovi smutní. Tvůrci totiž nechali zemřít jednu z postav, která byla...
I did it my way. Troška, Nový i Vyskočil se rozloučili s Josefem Lauferem
Se zpěvákem a hercem Josefem Lauferem, který zemřel po dlouhé nemoci v sobotu večer ve věku 84 let,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
„Jsem z toho úplně hotová.“ Swift drží prvních 14 příček americké hitparády
Americká popová hvězda Taylor Swift po vydání nového alba The Tortured Poets Department ovládla...
Že my mladí stále něco řešíme? Ničíme generační traumata, říká Pam Rabbit
Premium Nerada škatulkuje lidi podle toho, jestli vyrůstali s internetem a mobilem, nebo bez nich. Je...
RECENZE: Dospívání lemují sex i alkohol, dosvědčují přisprostlé Sopranistky
To, že nejen pro děti a rodiny hraje Malá scéna Hudebního divadla Karlín, přesvědčují Sopranistky....
KVÍZ: Čórtův hrád, tam strašá. Co víte o Tajemství hradu v Karpatech?
Na prvního máje si můžete v televizi dopřát komediální klasiku Tajemství hradu v Karpatech. Pokud...
Kdo žije v ananasu na dně moří. SpongeBob slaví 25. narozeniny
Předně před pětadvaceti lety, tedy 1. května 1999, vtrhl na televizní obrazovky nezdolně...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....