Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děvčátko s páskou na očích razantně tancuje

  2:47aktualizováno  2:47
Písně tří zpívajících básníků Brela, Vysockého a Kryla inspirovaly Petra Zusku k celovečerní taneční inscenaci. S Brelem se setkal už před dvanácti lety v Pražském komorním baletu.

Z baletu Brel-Vysockij-Kryl (Sólo pro tři) - Tereza Podařilová | foto: Národní divadlo - Roman Sejkot

Tehdy šlo o kratší komorní dílo. Nyní si vzal mnohem větší sousto a na úctyhodně rozměrné ploše propojil tancem svět melancholických i sarkastických a groteskních písní.

Zuska v inscenaci nesledoval jednotící dominantní téma písní. Zvolil cestu relativně izolovaných čísel, v jejichž choreografii šel po logice hudby a textu. Pojítkem jsou postavy rozervaného básníka a jeho průvodkyně – slovy Krylovy písně – děvčátka s páskou na očích.

Inscenace se láme do dvou částí limitovaných odlišným scénografickým řešením. První dominuje obří stůl, jehož plocha je jakýmsi vnitřním prostorem básníka. Pro Zusku choreografa je však spíše omezením. Taneční akce na něm jen opakují pohybová schémata.

Zatímco v první části se občas objevují hlušší pasáže, v nichž probleskne i trocha té baleťácké vaty, ve druhé půli jde až na výjimky o sled nápaditých choreografických čísel.

Stůl se zmenšil do normálního rozměru, přibyla k němu židle a průsvitná zástěna: hrdina sestoupil z výšin na prostou zem. Posun do reálného prostředí jako by byl Zuskovi mnohem bližší, inspirativnější a ve vyznění niternější.

Pravdivost této Zuskovy inscenace více než kdy jindy závisí na interpretech. Zatímco ve druhém obsazení občas tanci chybí věrohodnost, sestava z první premiéry má mnohem větší dynamiku. Emocím, které předává, lze uvěřit i podlehnout.

Platí to zejména o Nikole Márové, Jiřím Kodymovi, Kláře Kutilové, Viktoru Konvalinkovi, Adéle Pollertové a Luboru Kvačkovi. Tahounem inscenace je však Alexandr Katsapov, který spojuje charizma tří písničkářů a tlumočí skrze své tělo energii a výpověď jejich hudby.

Také alternující Michal Štípa má hlavního hrdinu důkladně propracovaného, jeho rozervanost a emoce však nemají takovou hloubku. Představitelky „děvčátka s páskou na očích“ Zuzana Susová a Tereza Podařilová jsou pohybově razantní a přesné, jejich postavy však občas postrádají své opodstatnění.

J. Brel, V. Vysockij, K. Kryl - Sólo pro tři
Národní divadlo Praha. Režie Petr Zuska, tančí Alexandre Katsapov, Zuzana Susová, Michal Štípa, Tereza Podařilová.
Délka 150 minut.

Hodnocení MF DNES: 60 %

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spejbl a Hurvínek
Šmankote, Hurvajz! zazní jinak. Spejbla a Hurvínka nově mluví Lážnovský

Populárním loutkám Spejblovi a Hurvínkovi nově od října propůjčí svůj hlas loutkoherec Ondřej Lážnovský. Po nynějším interpretovi obou loutek Martinu Kláskovi...  celý článek

Eliška Balzerová
Nádherných dvacet let, loučí se Balzerová s Divadlem na Fidlovačce

Náhlý červnový odchod Elišky Balzerové z jejího domovského Divadla Na Fidlovačce veřejnost překvapil. „Už to přebolelo, rány zhojeny,“ komentuje svůj...  celý článek

Jiří Hána a Milan Kačmarčík v kusu Čapek
RECENZE: Divadelního Čapka drží sám Čapek. Školy by váhat neměly

Nejen o útrapách z posledních let života Karla Čapka vypráví autorská hra, kterou končilo minulou sezonu Divadlo Rokoko.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.