Kristus na Galilejském moři (1853). Jedno z Delacroixových vystavených děl...

Kristus na Galilejském moři (1853). Jedno z Delacroixových vystavených děl nadchlo Vincenta van Gogha svou emocionální silou. | foto: Metropolitan Museum of Art

Kde začíná moderní umění? Delacroix nás obsáhl všechny, tvrdil Cézanne

  • 0
Londýn (od našeho zpravodaje) - Aktuální výstava v londýnské National gallery představuje obrazy Eugena Delacroixe vedle děl van Gogha, Matisse či Moneta, aby poukázala na zásadní vliv francouzského malíře na moderní směry.

Svoboda vedoucí lid na barikády, Vraždění na ostrově Chiu. Ikonická díla, která bývají citována jako nejznámější práce francouzského představitele výtvarného romantismu Eugena Delacroixe, na aktuální výstavě v londýnské National Gallery nenajdete. Soubor děl svezený do druhého podzemního podlaží totiž nese název Delacroix and the Rise of Modern Art, cílí tedy na malířův vliv na úvod moderního umění, kterým bývají, jak známo, označovány směry od impresionismu dál.

Rodák z Charenton-Saint-Maurice se za svého života příliš velkých poct nedočkal, znázorňování emocemi překypujících postav v kombinaci s neobvyklým užitím barev vzbuzovalo rozporuplné reakce. Delacroixova reputace se proměnila teprve po jeho smrti. Jednak díky neutuchající oddanosti podporovatelů, kteří jeho díla dál propagovali, a dále díky publikaci umělcových deníků, jež ho představily i jako velkého teoretika umění. Londýnská výstava tak vedle Delacroixových děl představuje díla impresionistů, pro které se myšlenky a práce francouzského mistra staly inspirací.

Od nepaměti bylo zvykem, že začínající umělci pilovali svůj styl kopírováním děl uznávaných mistrů. V době Delacroixova mládí však akademici po mladých umělcích vyžadovali, aby si nejdříve osvojili černobílou kresbu a až pak přešli k barvám. Sám Delacroix přiznal, že ho tahle praxe frustrovala, a chodíval do galerií malovat Rubense a další mistry. V galerii proto nyní najdeme třeba Lov na lvy, kde se Delacroix inspiroval častým Rubensovým motivem honu.

A právě Delacroixe pak podobně kopírovali nejen pařížští průkopníci všech náhle explodujících moderních směrů přelomu 19. a 20. století. „Delacroix nás obsáhl všechny,“ nechal se slyšet Paul Cézanne, jehož díla nyní v londýnské galerii visí. Najdeme zde třeba i Pietu Vincenta van Gogha, kterou namaloval podle Delacroixových čtyřicet let starých studií ke zde rovněž vystavenému působivému a velice atmosférickému dílu Kristus na kříži.

Další malířovy předlohy kurátoři pověsili vedle děl Clauda Moneta, Henriho Matisse, Paula Gauguina i Vasilije Kandinského. Delacroix byl prostě vzorem.