Pavel Štecha | |
Texty | Ivan Hoffman, Antonín Dufek |
Překlad | Derek Paton |
Grafická úprava | Jaroslav Bárta |
Vydal | Jaroslav Bárta - Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2001 |
Rozsah | 136 stran |
Náklad | 1200 výtisků |
Cena | neuvedena |
Hoffman obecně uvažuje; kupříkladu vedle fotografie lidí cosi hromadně sledujících z balkonů činžáku je psáno: "Každá doba nabízí své šance a výzvy. Své, nikoli jiné. Několikrát za život se několika málo lidem přihodí, že se stanou subjektem dějin. Všichni pak jsme denně jejich objektem. Nezaslouženě i bez viny." Sám o sobě ten text příliš neobstojí; je to formulace více než přibližná. Přilepena k dotyčnému snímku, zbytečně "fedruje" jeho smysl. Jindy komentátor fotografie téměř popisuje - třeba text vedle záběru lidí tlačících se na dveře libereckého obchodního domu začíná větou: "Být ve výhodě, mít výhodu, výhodně cosi pořídit."
A soubor dokumentů o prožívání volného času (nohejbal, lyžování, kanoistika, turistika, otužilci) je otevřen textem: "Vynucený zážitek kolektivu? Stát věděl, co je pro nás dobré, a pečoval o naši vzájemnost. Po mafiánsku činil nabídku, kterou nelze odmítnout. Jak příjemné: být vřazen mezi ostatní, násilím zbaven ostychu a zábran. Ke vzájemnému prospěchu povinně si být určeni." Ovšem soubor je otevřen - hned vedle citovaných slov! - snímkem holčičky, která se na ruzyňském letišti oddělila od lidí čekajících u okénka a hraje si s panenkou. Kromě následujícího záběru žen sešikovaných na Strahově při spartakiádě zde Hoffman prostě vnucuje náhled, který Štechovy víceznačné pohledy významově zužuje.
Při komponování fotografií s texty si tvůrci musí počínat nanejvýš obezřetně. Jak postupovat v případě "mezioborového" Pavla Štechy, kde se kombinace nabízí? Asi by bylo výstižnější proložit jeho snímky holými sociologickými fakty (jimiž byl ostatně Štecha občas při práci vybaven), nebo naopak s citem a uvážlivostí vedle záběrů položit slova z děl literárních či esejistických. Ale nejlépe by bylo nechat ty fotografie mluvit nerušeně a pouze na konci knihy je doprovodit výkladem Antonína Dufka. Snad je nápad s Hoffmanovými "přípodoteky" výrazem (sebe)nejistot, které si Štecha v sobě nese a k nimž se v tomto listě přiznal loni 8. prosince v rozhovoru s Karlem Hvížďalou. Je však nutné Pavla Štechu ujistit, že jeho fotografie velmi dobře obstojí i bez hoffmanovských průpovídek!
Pavel Štecha: Jmenování 1. československé vlády, 1989. |
Pavel Štecha: Listopad 1989. |
Pavel Štecha: Praha, 1979. |
Pavel Štecha: Otava, 1978. |
Pavel Štecha: Teplice, 1985. |
Pavel Štecha: Vojenská přehlídka, 9. 5. 1980. |
Pavel Štecha: Praha, 1976. |
Pavel Štecha: Praha, Václavské náměstí, 1989. |
Pavel Štecha: Praha, srpen 1968. |
Pavel Štecha: Slapy, z cyklu Majitelé chat, 1970-72. |
Pavel Štecha: Praha, 17. listopad 1989. |
Pavel Štecha: Pohřeb Jana Palacha, 1969. |
Pavel Štecha: Praha, z cyklu Doprava ve městě, 1974-78. |
Pavel Štecha: Ostrava, Přívoz, 1983. |