Dějinami přetížené fotografie

  10:36
Velkoformátová kniha předního českého fotografa Pavla Štechy (1944) chce být koncipována originálně: jako úvaha o české národní povaze a o určitém historickém období. Viz název - U nás: 1968-1990. A k tomu důsledná dvojjazyčnost publikace, její úplná česko-anglická vybavenost.
"Nadfotografický", interpretačně ambiciózní záměr má svoji autorskou logiku, danou setrvalým přístupem Pavla Štechy k tvorbě; srozumitelně se o něm rozepisuje Antonín Dufek, když na konci knihy hodnotí fotografovu cestu. Štecha totiž od počátku 70. let inklinoval k mezioborové spolupráci, stýkal se s architekty či se sociology. Uvažoval a fotografoval i pod jejich vlivem, veden či inspirován jejich poznatky a náhledy. Byl a je fotografem vytříbeným, obrazově brilantním, ale i kooperujícím a užitým. Programově snímal určité sociologické jevy, dokumentoval architekturu. V knize tento nadfotografický rozměr zastupují texty publicisty Ivana Hoffmana.

Pavel Štecha
U nás: 1968-1990

Texty Ivan Hoffman,
Antonín Dufek
Překlad Derek Paton
Grafická úprava Jaroslav Bárta
Vydal Jaroslav Bárta - Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2001
Rozsah 136 stran
Náklad 1200 výtisků
Cena neuvedena
Na přebalu se nachází mnohokrát publikovaná fotografie do půl těla svlečeného chataře v montérkách opřeného o rýč. I četné další snímky zařazené do knihy jsou relativně známé, opakovaně tištěné, stvrzující autorovy vizuální kvality. Kritérium bilančního "best of" je zde téměř naplněno, ale skutečně jen téměř. Neboť tu nemá jít ani o důkladnou autorskou bilanci, ani o ryze obrazový koncert nejpůsobivějších fotografií. Šestnáct několikařádkových textů Ivana Hoffmana - sentencí, jež uvažují nad národní povahou a českými dějinami, a přitom se často snaží mít před očima Štechovy snímky - sune publikaci do meziprostoru, jenž se však ukazuje být nepřínosný.

Hoffman obecně uvažuje; kupříkladu vedle fotografie lidí cosi hromadně sledujících z balkonů činžáku je psáno: "Každá doba nabízí své šance a výzvy. Své, nikoli jiné. Několikrát za život se několika málo lidem přihodí, že se stanou subjektem dějin. Všichni pak jsme denně jejich objektem. Nezaslouženě i bez viny." Sám o sobě ten text příliš neobstojí; je to formulace více než přibližná. Přilepena k dotyčnému snímku, zbytečně "fedruje" jeho smysl. Jindy komentátor fotografie téměř popisuje - třeba text vedle záběru lidí tlačících se na dveře libereckého obchodního domu začíná větou: "Být ve výhodě, mít výhodu, výhodně cosi pořídit."

A soubor dokumentů o prožívání volného času (nohejbal, lyžování, kanoistika, turistika, otužilci) je otevřen textem: "Vynucený zážitek kolektivu? Stát věděl, co je pro nás dobré, a pečoval o naši vzájemnost. Po mafiánsku činil nabídku, kterou nelze odmítnout. Jak příjemné: být vřazen mezi ostatní, násilím zbaven ostychu a zábran. Ke vzájemnému prospěchu povinně si být určeni." Ovšem soubor je otevřen - hned vedle citovaných slov! - snímkem holčičky, která se na ruzyňském letišti oddělila od lidí čekajících u okénka a hraje si s panenkou. Kromě následujícího záběru žen sešikovaných na Strahově při spartakiádě zde Hoffman prostě vnucuje náhled, který Štechovy víceznačné pohledy významově zužuje.

Při komponování fotografií s texty si tvůrci musí počínat nanejvýš obezřetně. Jak postupovat v případě "mezioborového" Pavla Štechy, kde se kombinace nabízí? Asi by bylo výstižnější proložit jeho snímky holými sociologickými fakty (jimiž byl ostatně Štecha občas při práci vybaven), nebo naopak s citem a uvážlivostí vedle záběrů položit slova z děl literárních či esejistických. Ale nejlépe by bylo nechat ty fotografie mluvit nerušeně a pouze na konci knihy je doprovodit výkladem Antonína Dufka. Snad je nápad s Hoffmanovými "přípodoteky" výrazem (sebe)nejistot, které si Štecha v sobě nese a k nimž se v tomto listě přiznal loni 8. prosince v rozhovoru s Karlem Hvížďalou. Je však nutné Pavla Štechu ujistit, že jeho fotografie velmi dobře obstojí i bez hoffmanovských průpovídek!

Pavel Štecha: Jmenování 1. československé vlády, 1989.

Pavel Štecha: Listopad 1989.

Pavel Štecha: Praha, 1979.

Pavel Štecha: Otava, 1978.

Pavel Štecha: Teplice, 1985.

Pavel Štecha: Vojenská přehlídka, 9. 5. 1980.

Pavel Štecha: Praha, 1976.

Pavel Štecha: Praha, Václavské náměstí, 1989.

Pavel Štecha: Praha, srpen 1968.

Pavel Štecha: Slapy, z cyklu Majitelé chat, 1970-72.

Pavel Štecha: Praha, 17. listopad 1989.

Pavel Štecha: Pohřeb Jana Palacha, 1969.

Pavel Štecha: Praha, z cyklu Doprava ve městě, 1974-78.

Pavel Štecha: Ostrava, Přívoz, 1983.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Byl to lynč, ale rány už se zahojily, vzpomíná Rusevová na neúspěch Elišky a Damiána

21. března 2024,  aktualizováno  13:48

Vysíláme Rok začala herečka Anežka Rusevová hekticky: třemi divadelními premiérami, ve Studiu DVA a...

Podvod za půl milionu. Knihobot odhalil padělky knih tajemného autora

21. března 2024  13:30

Nepadělají se jen obrazy nebo bankovky, ale i knihy. Konkrétně vzácné, obtížně dostupné svazy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Lovec přichází! Otestuje si znalosti zákulisí soutěže Na lovu

22. března 2024

V sobotu 23. března startuje na TV Nova další série Superlovu, speciální verze pořadu Na lovu....

Simply the best! Ewa Farna podruhé nadchla vyprodanou O2 arenu

23. března 2024  9:40

Zpěvačka Ewa Farna zazpívala 22. března podruhé v po střechu našlapané O2 areně. Na přidaném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Leštiči klik hráli řediteli za dveřmi, já o protekci nestál, říká jubilant Spálený

21. března 2024

Premium Petr Spálený právě dnes slaví osmdesátiny. Jak říká, svoje roky nikdy moc neprožíval, a tak stále...

Nechtěli ji mezi sebe, ale nedala se. Beyoncé vydala countryové album

29. března 2024

Zpěvačka Beyoncé vydala v pátek 29. března druhou část plánované albové „covidové“ trilogie. Po...

RECENZE: Způsob, jak umrtvit oživlé Kroky a skoky české animace

28. března 2024  16:15

Je to smutný paradox. V cyklu Kroky a skoky české animace sice mnohokrát zazní, že animovaná tvorba...

TRENDY V KLIPECH: Miss Kalousová demoluje auto, Boone láká na pražský koncert

28. března 2024  15:01

Bývalá Miss Andrea Kalousová přichází s novým klipem Sorry. Stál ji hodně sil a padlo na něj jedno...

Chceme podchytit tu jeho svobodu. Marek Adamczyk ztvární Miloše Formana

28. března 2024

Premium V chystaném letním představení Forman, které na červen chystá Letní scéna Musea Kampa k připomenutí...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...