David Deyl

David Deyl | foto: Warner Music

David Deyl si víc než půjčil písničku od Rihanny. Ale není v tom sám

  • 14
Když dojdou vlastní hudební nápady, vždycky je tu ještě možnost inspirovat se cizí úspěšnou skladbou. Proč to hudebníkům většinou prochází?

David Deyl zpívá v dojemné baladě Akorát: "Abych mohl zůstat tím, kým jsem. Abych mohl snít, že půjdem ven. Neříkej ne. Nevnímám žádná smutná ne." Písnička, která se před několika měsíci objevila na jeho debutovém albu Hlavolam, si razí cestu hitparádami. Je tu však problém.

David Deyl I když je pod ní jako autor podepsán Deyl, melodie i kompozice zní už na první poslech až nápadně povědomě. Kdybyste si hned po ní pustili písničku Unfaithful od americké zpěvačky Rihanny, kterou před čtyřmi lety hodně hrála rádia, zarazí vás až překvapující podobnost.

Nabízí se věčná hudebnická otázka: kde končí inspirace a začíná hudební krádež? V případě Deyla zůstane jako u mnoha jiných bez odpovědi. Zpěvák se k podobnosti odmítá vyjadřovat, jeho vydavatelská firma si jí není vědoma. "Je to emotivní balada postavená jen na pianu a smyčcovém orchestru, ve které posluchači mohou poznat více můj hlas, rozsah, a vlastně jaký opravdu jsem," řekl pouze Deyl již dříve v rozhovoru pro server i-legálně.cz.

RihannaAle třeba programový ředitel Rádia Evropa 2 má jasno. "Je to nepřiznaná kopie," říká Petr Vladyka. Deyl však může zůstat jako řada hudebníků před ním zřejmě v klidu. Vydavatelství Universal, jež zastupuje Rihannu, se jeho písničkou zabývat nehodlá. I proto, že vlastní jen vydavatelská práva, která se vztahují na nahrávku jako takovou.

Písničku pro zpěvačku napsal někdo jiný a autorská práva spravuje jiná společnost. Celá věc je příliš komplikovaná a výsledek případného sporu nejistý. "Český hudební trh je malý rybníček. Soudní spory jsou složité a prokazování po stránce hudební je těžké a nevyplatí se," vysvětluje Dominika Nováková, která se u Universalu stará o práva interpretů.

Inspiroval se Soukup i Svoboda

Ondřej Soukup a Gábina OsvaldováDělat mrtvého brouka je osvědčená taktika, která se nejen českým hudebníkům vyplácí už dlouho. Příklady překonaných hranic inspirace najdeme i mezi známými jmény. Nejznámějším je největší hit Lucie Bílé, písnička Láska je láska. I když je pod ním podepsán zpěvaččin dlouholetý producent Ondřej Soukup, stejný rytmus, funky riff na kytaru a další prvky má shodné s písničkou Alphabet Street, kterou nahrál v roce 1988 na album Lovesexy a se kterou bodoval v hitparádách na obou stranách Atlantiku hudebník Prince.

Nedá se přitom říci, že by zrovna Prince patřil mezi umělce, kteří jsou k použití svých nápadů jinými nějak benevolentní. Ve stejném roce, kdy vyšla Láska je láska na albu Missariel (1992), vysamplovala tehdy začínající hiphopová kapela Arrested Development z písničky Alphabet Street jediné Princovo slovo "Tennessee". A protože stejnojmennou písničkou tehdy prorazila, odnesla to žalobou a musela autorovi zaplatit 100 000 dolarů.

Karel SvobodaKdyž se v roce 1989 objevil koprodukční seriál Dobrodružství kriminalistiky, museli být zase překvapeni milovníci tehdy sedm let starého sci-fi filmu Ridleyho Scotta Blade Runner, který se už tou dobou coby manifest cyberpunkového žánru těšil za hranicemi komunistického Československa kultovnímu vzývání.

Kromě vizuální složky se na tom podepsal i soundtrack, na němž řecký skladatel Vangelis převratně použil syntezátory k dotvoření dechberoucí futuristické atmosféry. A právě hudební téma, které Vangelis složil pro závěrečné titulky, od něj "opsal" Karel Svoboda do znělky seriálu, který v tomhle ohledu trochu paradoxně pojednává o slavných zločinech a nových metodách jejich vyšetřování.

Helešicovo rozpočítadlo

Colours of Ostrava 2009 - Jan KalousekJediným výrazným hudebním sporem, který, přestože šlo podle všeho o inspiraci nevědomou, v Česku skončil u soudu, zatím zůstává ten mezi písničkářem Janem Kalouskem a kytaristou a producentem Yardou Helešicem. Ten podle Kalouska použil v písničce In Da Yard s kapelou Support Lesbiens melodii z jeho starší skladby Chodím ulicí.

Městský soud v Praze došel k pozoruhodnému řešení: Helešic má zaplatit 200 tisíc korun jako pokutu, ale autorská práva mu zůstávají. Proti tomu se kytarista odvolal a v tuhle chvíli záležitost znovu řeší vrchní soud. "V té písničce je všechno primitivní. Kryštof Michal přišel s tématem dětství a dětského rozpočítávadla a z toho jsme také postavili melodii," vzpomíná dnes Helešic na skládání problémového songu.

Jaromír Zajímavé je vyjádření soudního znalce, podle kterého se určité shody dají vysledovat ve všech popových písních. Tady jen byly nápadnější. "Skládání podobných písní je asi tak originální, jako když děcka stavějí věž z kostek," řekl u soudu.

Přesto je ve světě hudebních sporů nespočet. Zdá se, že do tuhého jde zjednodušeně vždycky až tehdy, když začne jít o peníze. V začátcích hiphopové hudby bylo samplování, tedy vystřihování motivů z již existujících skladeb a používání v nové kompozici, normálním postupem, který nikdo zvlášť neřešil. Dnes, kdy je z hiphopové hudby jeden z nejvýnosnějších žánrů v USA, musí být každá taková citace právně ošetřena.

Kradli Coldplay?

MTV Video Music Awards - TimbalandPřed třemi lety se takto nepojistil producent Timbaland, když do písničky Do It na album zpěvačky Nelly Furtado využil motivy z počítačové čtyřkanálové kompozice nazvané Acidjazzed Evening. "Každý den každý sampluje od každého," komentoval producent pro televizní stanici MTV kauzu, kterou stále řeší soud.

Asi nejvíce se o tom, jak úspěch přitahuje žaloby, v poslední době přesvědčili Coldplay, na které se kvůli dvěma cenami Grammy ověnčené skladbě Viva la Vida snesla hned tři nařčení z plagiátorství. Neznámá americká kapela Creaky Board nejprve říkala, že motivy písně museli Coldplay slyšet na jejich koncertě, později začala tvrdit, že se nejspíš obě kapely inspirovaly v soundtracku počítačové hry The Legend of Zelda.

Grammy 2009 - ColdplayO tom, že Coldplay okopírovali ve stejné písni jeho skladbu Foreigner Suite, byl přesvědčený také Yusuf Islam, který dříve vystupoval pod jménem Cat Stevens. "Neudělali to záměrně, nechci je naštvat. Rád bych si s nimi jen sedl, vypil šálek čaje a řekl si, že je to v pořádku," prohlásil Islam.

K soudu s Coldplay to nakonec se skladbou Viva La Vida dotáhl jen kytarista Joe Satriani, který byl přesvědčen, že kapela vykradla jeho kompozici If I Could Fly. Skončilo to mimosoudním vyrovnáním a autorská práva mají dále Coldplay.

Madonna v BrazíliiBizarního rozsudku se však dočkala třeba Madonna. V Belgii se před pěti lety ohradil tamní skladatel Salvatore Acquaviva proti její písničce Frozen. Vychází prý ze skladby Ma Vie Fout L’camp, kterou napsal v 80. letech. Soud mu dal za pravdu, zbývající cédéčka, na kterých Madonnina píseň byla, musela jít do stoupy a Frozen se nesmí hrát v belgických rádiích.

Dokazování jakýchkoliv hudebních krádeží či inspirací je zkrátka složité a mnoho hudebníků nad tím mávne rukou. Jako Tom Petty, který našel mnoho podobností své starší skladby Mary Jane’s Last Dance s písničkou Dani California od Red Hot Chili Peppers.

Tom PettyPro časopis Rolling Stone to komentoval: "Spousta rokenrolových písní zní podobně. Zeptejte se Chucka Berryho. The Strokes předělali moji American Girl v písničce Last Nite a pak jsem je viděl, jak to v jednom rozhovoru přiznali. Musel jsem se nahlas smát. Řekl jsem si, že je to vlastně v pořádku."

Další slavné "inspirace"

Vanilla Ice – Ice Ice Baby
originál: Queen: Under Pressure

Verve – Bitter Sweet Symphony
originál: Rolling Stones – The Last Time

Fergie – Fergalicious
originál: J. J. Fad – Supersonic

Nirvana – Come As You Are
originál: Killing Joke – Eighties

George Harrison – My Sweet Lord
originál: Chiffons – He’s So Fine

Offspring – Why Don‘t You Get A Job
originál: The Beatles – Ob-La-Di, Ob-La-Da

Red Hot Chili Peppers – Dani California
originál: Tom Petty – Mary Jane’s Last Dance

Killers – When We Were Young
originál: Bruce Springsteen – Born To Run