Damon Albarn: Everyday Robots (obal alba)
K tomu patří vedle účasti na projektu Gorillaz, nahrávání africké hudby nebo psaní scénických projektů o Opičím králi či mágovi doktoru Dee také dráha sólisty. Na tu se vydal v pondělí prvním albem nazvaným Everyday Robots. A patří k tomu nejlepšímu, na co tenhle mimořádně talentovaný muzikant kdy sáhl.
Everyday RobotsDamon Albarn Warner Music 2014 |
Leccos o ladění alba sliboval už na samém začátku letošního roku vydaný singl k titulní písničce Everyday Robots, jak teď víme, jedné z nejlepších na celém albu. Jemné přiznávky klavíru, delikátní elektronický beat a samplované zvuky, včetně hlasu legendárního kontroverzního komika Lorda Buckleyho. K tomu text o pohlcení současného člověka technologiemi, a minimalistický videoklip, jehož základem je scan zpěvákovy lebky.
Celé to připomínalo jak moderní písničkáře, pro něž je laptop tím, čím byla pro jejich předchůdce akustická kytara, tak, kdesi v podtextu, také sofistikovanou tvorbu intelektuálních popových zpěváků a autorů, jako je David Bowie či Bryan Ferry. V této souvislosti asi není náhoda, že ve dvou dalších písních hostuje někdejší spolupracovník obou z nich, Brian Eno.
Duch jakéhosi až aristokratického přístupu, spojeného se sebezpytnými textovými tématy prorůstá vlastně celým albem, snad s výjimkou roztančené Mr. Tembo, napsané prý pro osiřelé sloní mládě v zoo v Tazanii. Ta z konceptu sice vybočuje, ale africkými ohlasy je vlastně příbuzná tomu, co má Albarn v posledních letech asi nejradši.
Společně s producentem Richardem Russellem, který přispěl vzdušnými i zadumanými elektronickými rytmy, natočil Damon Albarn krásné, hluboké až rozjímavé album. Mimochodem, srovnání jen zdánlivě z jiného světa: na velmi mnoha místech připomíná tvorbu originálního slovenského hudebníka Deža Ursinyho. A to je pro zdejší informované publikum jistě velké doporučení.