Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další spor kolem Chalupeckého ceny

  13:16aktualizováno  13:16
Generální ředitel pražské Národní galerie Milan Knížák se znovu střetl s mladými výtvarníky a roznětkou se opět stala Cena Jindřicha Chalupeckého. Kvůli sporu s Knížákem si loni pro toto prestižní ocenění, udělované každoročně českým výtvarníkům do pětatřiceti let, nepřišel do Veletržního paláce David Černý. Letos to tamtéž zajiskřilo při přípravě výstavy Nové spojení/New Connection. Je pravděpodobné, že spolupráce Národní galerie a pořádající Společnosti Jindřicha Chalupeckého do budoucna skončí.

Agresivní koncepce
Minulý pátek otevřená výstava Nové spojení/New Connection je reprezentativní přehlídkou dosavadních držitelů Ceny Jindřicha Chalupeckého a finalistů obdobné slovenské Ceny Tonal, dnes přeměněné na Cenu Oskara Čepana. Autorem konceptu a architektonického řešení expozice je Jiří Příhoda. Řediteli Národní galerie Milanu Knížákovi se koncepce nelíbila a Příhodu nazval "absolutní nulou". Ten, neboť je sám nositelem Chalupeckého ceny z roku 1997, se v reakci na to rozhodl, že se výstavy ve Veletržním paláci nezúčastní. Stejně jako loňský laureát David Černý, jenž se s Knížákem nepohodl při instalaci výstavy finalistů Chalupeckého ceny, která se tu každoročně pořádá.

Od té doby odmítá do Veletržního paláce vstoupit. "Koncepce výstavy byla agresivní, necitlivá vůči vynikající architektuře Veletržního paláce," vysvětluje Knížákovu reakci Tomáš Vlček, ředitel Sbírky moderního a současného umění, jež sídlí právě ve Veletržním paláci. Příhoda se chtěl vyrovnat s obrovským prostorem malé dvorany a výstavu od ní oddělil dlouhou stěnou otočenou ke dvoraně "zády". Knížák a architekt expozic stálé sbírky Stanislav Kolíbal toto řešení zkritizovali a nechali přemalovat stěnu z přírodně hnědé překližky neutrální světlou barvou.

To Příhoda bere jako zásadní zásah do projektu. "Umělci by neměli zasahovat do výstav svých kolegů. Národní galerie je vedena špatně, projevují se v ní konflikty zájmů, které by se neměly tolerovat," naráží Příhoda na fakt, že generální ředitel galerie i hlavní architekt jsou sami aktivními výtvarníky.

Ať se cena přesune
Kurátor výstavy Nové spojení/New Connection Dan Merta ze Společnosti Jindřicha Chalupeckého chtěl dokonce odstoupit od další spolupráce. Společnost má však s Národní galerií smlouvu na každoroční prezentaci finalistů uzavřenu až do roku 2002. "Letos tady finále bude. A bylo by samozřejmě dobře, kdyby tomu tak bylo i v příštích letech. Ale záleží to na Veletržním paláci - podle mě je zcela chybně veden jako muzeum, a ne jako pružná výstavní instituce," tvrdí Merta. Ředitel paláce Vlček souhlasí s tím, že Knížákova slova byla vůči Příhodovi necitlivá, ale současné řešení výstavy se mu líbí.

Spory, které provázejí výstavy prací finalistů Chalupeckého ceny, podle něj nicméně vedou k otázce, zda je vůbec vhodné toto umění v paláci vystavovat. Jeho slova o další spolupráci znějí značně skepticky: "Národní galerie by neměla být využívána jinou institucí. Když teď uvolnila Valdštejnskou jízdárnu, bylo by vhodné, kdyby se Cena Jindřicha Chalupeckého prezentovala třeba právě tam." Faktem je, že přehlídky laureátů a finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou tím nejkvalitnějším, co je u nás z tvorby mladých domácích výtvarníků k vidění. To ukazuje i Nové spojení, zahrnující práce devíti českých a desítky slovenských umělců.

Základním smyslem výstavy byla konfrontace současné výtvarné scény obou států. Expozice byla poprvé představena letos v únoru v newyorském World Financial Center, v jedné z budov zničeného newyorského Světového obchodního centra. Reprízována byla v květnu v Bratislavě a nyní si v Praze odbývá (do 9. prosince) derniéru. Výstava ukazuje nejnovější práce Františka Skály, Jiřího Černického, Vladimíra Kokoily či Antona Čierného, Marka Kvetána a Doroty Sadovské. "Pracovně jsem ji nazval Pozdní sběr - to už je dost dobrá kvalita vína," říká kurátor Merta.

Palác je tu pro umění
Jenže toto víno se nyní zdá nepříjemně trpké. Zúčastnění výtvarníci vyjadřují značné rozčarování z direktivního chování Národní galerie. "Ve mně to vzbuzuje pocity smutku. V zahraničí se ředitelé výstavních institucí chovají k mladým umělcům důstojně a naplňují vás pozitivní energií. Tady jsme víc a víc frustrovaní z lidí, kterých jsme si dřív vážili," prohlásila na páteční tiskové konferenci Kateřina Vincourová, laureátka Ceny Jindřicha Chalupeckého z roku 1996.

Také další výtvarníci říkají v podstatě toto: Veletržní palác nemá sloužit Milanovi Knížákovi a Stanislavu Kolíbalovi, ale umění a umělcům. Je otázka, do jaké míry je tento stav vzájemných averzí pro malou českou scénu únosný. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se situace v brzké době zlepšila. "Myslel jsem, že svých příchodem přispěji k harmonizaci vztahů. Umělci mě teď možná vidí jako arogantního. Mrzí mě to, ale názory kvůli tomu měnit nebudu," říká Tomáš Vlček, který do vedení Veletržního paláce nastoupil letos v lednu.

Autoři:



Nejčtenější

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Spisovatelé napadli koncert Karla Gotta v Lipsku. Přitom žádný nebude

Karel Gott v pražské O2 areně 12. června 2018

Část Asociace spisovatelů se rozhodla napadnout říjnové vystoupení Karla Gotta v rámci Roku české kultury v Lipsku. Z...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Vietnamci jsou někdy maloměšťáci a pokrytci, řekla Špetlíková Za scénou

Herečka Ha Thanh Špetlíková v kulturním magazínu Za scénou

Do kin vstupuje film Miss Hanoi, ve kterém hlavní roli začínající vietnamské policistky ztvárnila Ha Thanh Špetlíková....

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Modiglianiho Ležící akt se stal čtvrtým nejdráže prodaným obrazem

Obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le côté auche) - Ležící akt (na levém...

Za 157,2 milionu dolarů (3,4 miliardy korun) se na aukci v New Yorku prodal obraz Amedea Modiglianiho Nu couché (sur le...

Na Slovensku žádají konec výstavy Ringo Čecha. Není to umění, argumentují

František Ringo Čech v ostravské galerii Chagall.

Zaměstnanci Liptovské galerie P. M. Bohúňa se distancovali od výstavy Františka Ringo Čecha, která je zde k vidění od...

OBRAZEM: Jak viděl Jiří Kolář srpen 1968, odhaluje Národní galerie

Národní galerie v Praze uspořádala rozsáhlou výstavu děl  Jiřího Koláře. Na...

Národní galerie představuje u příležitosti 50. výročí sovětské okupace Československa v srpnu 1968 rozsáhlou výstavu...

Provident Financial s.r.o.
Specialista péče o zákazníky v terénu

Provident Financial s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz