Před dvěma lety dirigent Zdeněk Mácal s Českou filharmonií provedl na Pražském jaru ve Smetanově síni Obecního domu Schönbergovy Písně z Gurre, za což sklidil obrovský ohlas. Jednou ze sólistek byla i tehdy Dagmar Pecková.
Tentokrát přichází Mácal s Peckovou s dalším Schönbergovým dílem, koncertním provedením jednoaktové opery-monodramatu Očekávání (Erwartung) s textem Marie Pappenheimové.
Půhodinové expresionistické drama přivedlo v době svého vzniku (mělo premiéru v roce 1924 v pražské Státní opeře, skladatel je ale napsal už o 15 let dříve) zcela nový typ hrdinky, zmítané strachem, vášní a žárlivostí.
V průběhu jediné hrůzostrašné noci se odvíjí monolog tajemné paní, zoufale hledající v temném lese svého milence, dokud její noha nezavadí o jeho mrtvé tělo.
Pěvecky neobyčejně náročný, dramaticky vyhrocený sólový part Očekávání ztvárnily v minulosti legendární světové sopranistky, například Dorothy Dorow, Evely Lear, Alessandra Marc, Éva Marton, Jessye Norman či Renata Scotto. Helga Pilarczyk dílo natočila nejen s Perrem Boulezem a Robertem Craftem, ale také naším Václavem Neumannem a Českou filharmonií.
Arnold Schönberg: Erwartung (ukázka v podání Jessye Norman)
Zvláštností chystaného festivalového provedení Očekávání je, že se této výrazné sopránové role ujme mezzosopranistka. "Po celou svou kariéru ráda dělám ´výlety´ do jiných oborů," komentuje tento fakt Dagmar Pecková.
Arnold Schönberg (1874-1951) byl rakouský skladatel, od roku 1934 žil ve Spojených státech. Spolu například se svými žáky Albanem Bergem či Antonem Webernem patří k představitelům tzv. druhé vídeňské školy, do jejíž hudby se promítl umělecký styl expresionismus.
Během nacistické vlády byla Schönbergova hudba prohlášena za "zvrhlé umění". Skladatel, jehož jméno patří v kontextu hudby 20. století k těm nejdůležitějším, rozvinul především teorii dodekafonie (dvanáctitónové techniky) a stál u základů takzvaného serialismu.