Největším pozitivem je volba Fotografie roku. Snímek Ibry Ibrahimoviče, respektive celá jeho černobílá reportáž o sedlákovi Janu Rajterovi bojujícím proti nadnárodní firmě, patří k vynikajícím nadčasovým zprávám o zdejším dění.
Nic na tom nemění fakt, že média začala fotografii publikovat až po jejím ocenění na Czech Press Photu.
Zpětná vazba novin a časopisů by naopak mohla být signálem lepších časů: pokud nejsou jejich šéfredaktoři a fotoeditoři úplně mimo, nebudou podobné "vhledové" soubory na svých stránkách v budoucnu ignorovat.
Potíže v rozhodování poroty dokládá prezentace výsledků soutěže na Staroměstské radnici. Organizátoři letos poprvé Czech Press Photo zredukovali, když přestali rozdělovat jednotlivé žánry do kategorií jednotlivé a série.
Expozice si však zachovala původní rozměr, takže nyní v ní převládají snímky neoceněné. Některé z nich jsou daleko lepší než vítězné práce, jiné je ostudou vůbec vystavovat.
Porota například opomenula povedenou reportáž Martina Bandžáka z domorodého turnaje v jižním Súdánu, "surreálné" záběry Martina Kollára ze středoevropských měst či avantgardně komponované snímky Romana Vondrouše dokumentující komunikaci mezi lidmi a architekturou.
Czech Press Photo 2003 |
Standardně vysokou úroveň si v soutěži udržují fotografie ze zahraničí. Vrcholem je černobílá, do paměti se vpichující zpráva o ekologické katastrofě od dvojice Alena Dvořáková, Viktor Fischer, jež vyhrála Reportáž.
Málo nápadité jsou ve srovnání s tím snímky popisující domácí události. Výjimkou jsou porotou nepovšimnuté záběry Güntera Bartoše vyprávějící o dokumentování rozpadajících se židovských hřbitovů.
Vedle Fotografie roku lze porotu pochválit zejména za volbu vítězů kategorie Portrét. Práce dvojice Štěpánka Steinová, Salim Issa i jejich kolegů na druhém a třetím místě, Igora Malijevského a Herberta Slavíka, patří k tomu nejlepšímu, co bylo kdy na Czech Press Photu k vidění.
Naopak alarmující je úroveň vystavovaných neúspěšných portrétů a celé kategorie Lidé, o kterých se mluví (udělení čestného uznání Ivanu Babejovi za chechtajícího se Pavla Béma se dá pochopit jen jako vtíravý pozdrav pražskému primátorovi).
Před organizátory Czech Press Phota stojí dva zásadní úkoly. Zaprvé by porota měla ještě důkladněji vážit, které práce vyznamená. Omylů udělala i letos dost: Pavel Novák, Michaela Říhová ani Alan Pajer si ceny nezasloužili.
A za druhé by měly mít na výstavu konečně zakázaný přístup bizarnosti, jejichž pravidelným mementem jsou hyenistické fotky Davida Kundráta, tentokrát s rozmláceným obličejem havarujícího Petra Hapky.
Volný fotograf Ibrahim Ibrahimovič získal 13. října v soutěži novinářské fotografie Czech Press Photo 2003 první cenu v kategorii Každodenní život za sérií fotgrafií Příběh sedláka Jana Rajtera. |
Volný fotograf Ibrahim Ibrahimovič získal 13. října v soutěži novinářské fotografie Czech Press Photo 2003 první cenu v kategorii Každodenní život za sérií fotgrafií Příběh sedláka Jana Rajtera. |
Czech Press Photo 2003 - Cena Nikon. Nguyen Phuong Thao: Děti na vietnamském venkově. |
Czech Press Photo 2003 - Vítěz kategorie Umění. Dita Pepe, Petr Hrubeš: Bodysofa módního návrháře Pavla Ivančice. |
Czech Press Photo 2003 - Vítěz kategorie Lidé, o nichž se mluví. Petr Josek: Unavený a nemocný papež Jan Pavel II. vykonal pravděpodobně poslední zahraniční cestu, při které navštívil Slovensko, Rožňava, 11.-14.9. 2003. |
Czech Press Photo 2003 - Vítěz v kategorii Sport. Michal Novotný: Mizející tradiční indický zápas Kushti, srpen 2003. |
Czech Press Photo 2003 - Vítěz kategorie Reportáž. Alena Dvořáková, Viktor Fischer: Utrpení ptáků, Francie, Belgie, únor - březen 2003. |
Czech Press Photo 2003 - Vítěz v kategorii Aktualita. Jan Šibík: Oběti dětských zabijáků v Libérii. |
Czech Press Photo 2003 - Cena Sony Cybershot a 2. místo v kategorii Umění. Roman Čejka: Benátská noc – rockový festival, Malá Skála, 26.7. 2003. |
Czech Press Photo 2003 - Cena Českého výboru pro UNICEF. Dan Materna: Zraněné děvčátko, Irák krátce po skončení bojů, duben 2003. |
Ibra Ibrahimovič. |