Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cynický šarm Heinera Müllera čili Místo v dějinách

  10:12aktualizováno  10:12
Praha (Od našeho spolupracovníka) - Když začátkem devadesátých let probíhala na půdě berlínské Akademie umění jedna z nekonečných diskusí o budoucnosti sjednoceného Německa, skloňovala se problematika úskalí nového začátku snad ve všech pádech. Do diskuse se čas od času zapojil i dramatik Heiner Müller. Namísto vzrušených příspěvků se ovšem omezil na vyprávění jaksi mimoděčných historek, jež s děním na pódiu souvisely pouze okrajově.

Zamyšlen, s typickým doutníkem v ruce a s drastickou lakoničností připomněl například příběh polského děvčátka, oběti varšavského povstání, u kterého našli pozdější osvoboditelé deníček končící tajným přáním "být Němkou". Nutno říci, že paralelně s tím, jak ostatní diskutéři postupně ztráceli naději na nějaký konečný závěr jejich snažení, rostlo v řadách posluchačů dychtění po dalších a dalších Müllerových historkách. Ten sice s kamenným výrazem párkrát vyhověl, ani na chvíli však přitom neopustil roli skeptického glosátora.
Možná právě v této zaujatosti vlastní skepsí - vykládané Günterem Grassem též jako profesionální cynismus - spočívalo tajemství Müllerova tvůrčího úspěchu. Přirozeně, že v kombinaci se sugestivním timingem a vypravěčskou zručností. Tyto dvě posledně jmenované kvality však lze nalézt u řady jiných dramatiků, z nichž jen málokdo hypnotizoval své publikum jako Müller. Proto je dobře, že nedávno pražské nakladatelství Prostor zpřístupnilo v přetlumočení K. R. Jilské "úryvek" z díla jednoho z nejvýznamnějších solitérů světového či alespoň evropského divadla. Jeho tři hry, shrnuté do svazku Pověření, budiž zároveň chápány jako určitý test způsobilosti české veřejnosti přijímat vybrané plody moderního politického divadla. Divadla, pro které jsou ideologie, charaktery a postavy hříčkami autorovy fantazie.
Nikoliv náhodou Valmont a markýza Merteuil z Müllerova Kvartetu chvílemi hrají jeden druhého; jednak aby definitivně naplnili svoji frivolnost ("Tahle krutá konverzace mě nudí. Co slovo, to rána, každý úsměv obnaží tesák. Naše role by měli hrát tygři."), jednak aby naplnili autorův destrukční úmysl. A jelikož perfektní destrukci stojí lidská nedokonalost v cestě, vypomáhá si Müller proměnou nedokonalých hříšníků v dokonalé loutky. Podobně se k narušené identitě hlásí postavy titulního dramatu Pověření. Vedle respektování pravidel konspirace v dramatických dobách francouzské revoluce ("Dvakrát jsi vypadl z role, Galloudecu. Kdo jsi.") tím obětují i "vyššímu" božstvu a dávají se autorovým úmyslům plně k dispozici. Nemluvě o Hamletovi - Stroji: "Nejsem Hamlet. Už nebudu hrát žádnou roli. Má slova mi už nic neříkají. Mé myšlenky vysávají krev mých obrazů. Mé drama se už nekoná. Za mnou stavějí kulisy. Lidé, které mé drama nezajímá, pro lidi, kterých se netýká. A mě už také nezajímá. Už s nimi nebudu hrát." Iluze si nečinil Müller ani o vlastní dokonalosti. Svědčí o tom řada zvěstí a neprůhledných legend, které kolovaly ještě za dramatikova života. K nim patří i spolupráce s neblahou tajnou službou Stasi. Müller sám tento fakt nepopíral, leč interpretoval jej jako další z experimentů s temnými stránkami lidského nitra. Selhání? Omyl. Müller jen na rozdíl od jiných, méně důsledných stoupenců politického divadla odmítal omezit své experimentování na striktně jevištní prostory. Tím si zajistil místo nejen v dějinách světového dramatu, ale též v nekonečném dramatu umění versus morálka. Heiner Müller by k tomu nejspíš dodal: Zaplať pánbu!

Autor:



Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Herci z muzikálů včetně Mamma Mia nedostali honoráře, došlo na insolvenci

Herečka Alena Antalová v hlavní roli Donny v muzikálu Mamma Mia v pražském...

Producent Jiří Jurtin a jeho firma Crystal Skull je ve finančních potížích. Tvrdí, že společnost Ticket Art Praha mu...

Další z rubriky

Zemřel Jiří Josek, uznávaný překladatel Shakespeara i amerických autorů

Jiří Josek získal za překlady díla Williama Shakespeara řadu ocenění.

Po těžké nemoci zemřel překladatel z angličtiny, režisér a nakladatel Jiří Josek, uznávaný specialista na dílo Williama...

Slovácko sa opět nesúdí. Nabídne skleničku vína a trochu melancholie

Milena Steinmasslová a Jozef Kroner v seriálu Slovácko sa nesúdí (1984)

Ústřední postava Divadelního spolku Kašpar Jakub Špalek má chalupu v Němčičkách na Slovácku. A právě na tomto místě,...

ANKETA: Následuje přestávka. Je to pro vás přežitek, nebo nutnost?

Opona jako symbol divadelní přestávky

Jsou ještě kina, kde se diváci dočkají přestávky během projekce? A co koncerty v halách? A jak si s přestávkou v dnešní...

ZE ŽIVOTA: Že jsem ho neporodila? To je jedno, dám mu všechnu lásku
ZE ŽIVOTA: Že jsem ho neporodila? To je jedno, dám mu všechnu lásku

V podstatě jde o pohádku, protože vše končí dobře, jen svatbou to teprve začalo...

Najdete na iDNES.cz