Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtverce a trojúhelníky

aktualizováno 
Justin Knowles (1935) patřil k nejlepším abstraktním výtvarníkům Británie šedesátých let. V roce 1968 se účastnil jedné ze zlomových výstav té doby: Nové generace v londýnské Whitechapel Gallery. Ale i jeho současné práce jsou osvěžující; o tom se lze přesvědčit do konce října v Národním technickém muzeu v Praze.

Knowlesovu tvorbu na dlouhou dobu přerušila nezáviděníhodná událost. V roce 1973 mu vyhořel ateliér a ve spáleništi skončila většina jeho děl. „Pro Knowlesovy rané zralé obrazy byla typická vnitřní struktura jednoduchých geometrických tvarů, kruhů, trojúhelníků a obdélných bloků barev. Ty se dotýkaly, obtáčely nebo protínaly jeden s druhým,“ píše Mel Gooding v katalogu vydaném při příležitosti pražské výstavy.

Znovu začal Knowles vystavovat až téměř čtvrtstoletí po požáru. Tehdy v exeterském muzeu představil instalace z velkých pryskyřičných panelů a plexiskla, které od té doby věší na stěny galerií. „U svých nejnovějších nástěnných instalací realizovaných pro Prahu použil Knowles takzvaný dibond, hliníkový laminát se zavedeným pigmentem,“ uvádí Gooding. Pro čistě umělecké účely prý nebyl tento materiál předtím nikdy použit.

V muzeu visí na stěnách geometrické tvary složené převážně z trojúhelníkových a čtvercových barevných panelů. Podle Goodinga jimi Knowles realizuje „heroické modernistické vize, zejména Theo van Doesburga a El Lissitského. Umění, které skutečně dokáže transformovat architektonický prostor.“ Kromě toho jsou v Praze k vidění Knowlesovy průsvitné hranaté skulptury z optických vláken. Část z nich odkazuje k jeho realizaci kříže pro winchesterskou katedrálu.

Justin Knowles přitom nevychází jen z modernistické tradice, ale také z umění přírodních národů. Byl členem Královské antropologické společnosti a sbíral etnografické umění. Zajímal se hlavně o africké dřevořezby a textilie; Mel Gooding vyzdvihuje i autorovu orientaci na khmerské chrámové sochy a kmenové ornamenty jihovýchodní Asie.

Tuzemce může těšit, že tři díla vyrobená speciálně pro pražskou expozici od Knowlese za symbolické ceny získaly do svých sbírek Národní galerie a České muzeum výtvarných umění.

Justin Knowles: Cast Clear Optical Glass.

Justin Knowles: The New Generation: 1966.

Justin Knowles: Clear, Cast Optical Glass.

Justin Knowles: Cube within cube, bronze: 2002.

Justin Knowles: Black papier collé and graphite.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krištof Kintera, We All Want to Be Cleaned, 2017
OBRAZEM: Rudolfinum slaví stou výstavu. Otevírá ji Krištof Kintera

Krištof Kintera se veřejnosti vepsal do paměti pomníkem věnovaným sebevrahům pod Nuselským mostem. Nyní výrazný český umělec otevírá svým dílem jubilejní stou...  celý článek

Luba Bakičová
OBRAZEM: Křehká síla skla jde do aukce. Oslňuje a hraje barvami

Od začátku října návštěvníky pražského Tančícího domu oslňují sklářské poklady vystavované v rámci třetího ročníku Křehké síly skla. Už tento čtvrtek jdou díla...  celý článek

Obraz Chudý kraj od Maxe Švabinského na výstavě Světlo v obraze v Jízdárně...
VIDEO: Na Pražském hradě jsou k vidění stovky tváří impresionismu

V Jízdárně Pražského hradu začíná v pátek výstava Světlo v obraze, která si dala za cíl zeširoka představit český impresionismus. Kromě stovek děl českých...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.