Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Csáková skoro in, Basiková spíš out

  0:22aktualizováno  0:22
Bára Basiková a Ilona Csáková. První vyrostla v původně novovlnné skupině Precedens, druhá v dechy nadupané kapele Laura a její tygři. V devadesátých letech obě zpěvačky přešly na vyloženě komerční produkci. Víc přitom tápala Basiková, chvíli dekadentní rockerka, posléze diva z Gregoriany, zatímco Csáková se "našla" v roli bezproblémové popové hvězdy.

Na úvod nynější dekády, majíce před očima nejspíš Madonnu či Helenu Vondráčkovou, se tyhle dámy modernizují v duchu taneční hudby. Podle nových titulů to vychází přímočařejší Csákové; Basiková se poněkud míjí s hudebním doprovodem.

Bára Basiková: Tak JINAK
(43 minut, Monitor-EMI, 2001)

Už název alba Báry Basikové Tak JINAK, ohlašující revoluci ve stylu, působí chtěně. Písním schází producentský cit, třeba takový, se kterým Jan Muchow spojil na desce Anny K (Nebe) klubový živel a jemnost studiové elektroniky. Přitom Basiková má na své straně dost výhod: jedinečný, zdrsněný i tajemně sametový hlas.

V písni Nad realitou míchá zasněnost s agresivitou, útočí i podléhá, ale ve výrazu přehrává. Muzika Karla Maříka je odtažitě brázděna stylovými sykoty a pípáním, jako by na mladé tanečníky spiklenecky pomrkávala: Slyšíte to? Jsme s vámi! Křečovitý slogan „prožijem sex na druhou“ pak celý tenhle hit dorazí jako torpédo potápějící se letadlovou loď. Posluchači, kteří nepochopili téma písně z úvodního vzdychání, dostanou konečně „vysvětlení“. Teprve když všichni zmírní potřebu dělat písně „tak jinak“, muzika se uvolní a vše do sebe přirozeněji zapadne. Pomalejší, konzervativnější hity Důvod proč tu bejt či Víš kam plout tuhle desku trochu zachraňují stejně jako verze Žbirkovy Atlantidy.

O producentské neobratnosti však svědčí i fotografie v bookletu, představující zpěvačku jako tetu na aerobiku. Jistě, Helena Vondráčková měla na svém Vodopádu ještě horší fotografie, ale její nynější hudební styl je koncentrovanou ofenzivní zábavou, která ve spojení se suverénním hlasem působí mnohem přesvědčivěji.

Ilona Csáková: Kruhy mé touhy
(47 minut, Monitor-EMI, 2002)

Ani Ilona Csáková nic složitého neřešila. Výsledkem je pop ochucený prvky elektroniky i bigbeatu. Na novince Kruhy mé touhy se spojila s mladým autorsko-produkčním týmem z Bratislavy. Elektropopová sestava B3 dala písni Babylon vzdušný hudební háv a nepřecukrovala ani vláčné balady Kruhy mé touhy nebo Máš sílu se prát. Rovněž smyčce ve skladbě Krásná jsou zaranžovány vkusně, navíc s kytarami a umělými zvuky tvoří vcelku příjemné předivo. Takový sytý, barevný sound Csáková na deskách ještě neměla.

Však také aranžmá písní poskočilo o třídu výš, zvláště ve srovnání s plytkým projektem Blízká i vzdálená (1999). Csáková má výhodu v soulovém hlasu, jímž dříve plýtvala na italské slaďáky typu Tornero a který se hodí i pro jadrnější snímky. Do písně Časy se mění, kterou složil kapelník Laury Karel Šůcha, Csáková vklouzla jako do staronových šatů. Náhle se její hlas otevřel ve vášnivějších, živočišnějších polohách rhythm&blues, které okořenilo i dýdžejské skrečování. V těchto peprnějších akcentech desky, posílených také písněmi Jsem IN nebo Šelma, zní Csáková nejživěji.

Český pop se (pomalu) mění

Tvůrci obou alb neposouvali hranice hudby jako Monika Načeva, spíše obsadili dávno „dobytý“ prostor soudobé taneční zábavy. Basiková v něm nezdomácněla - na rozdíl od Csákové, spoluautorky poloviny písní. Ale ať už dopadly jakkoli, jedno mají společné: obě zpěvačky by se neobešly bez pomoci nových muzikantů, kteří uvažují jinak než zavedení borci. V tom se český pop pomalu, opožděně mění.

Bára Basiková - obal CD Tak jinak, (c) 2001.

Ilona Csáková - obal CD Kruhy mé touhy, (c) 2002.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

The Gloaming
Struny podzimu vedou od jazzu přes hip hop až po Shakespeara

Na rok se odmlčel, ale teď se vrací v částečně pozměněné podobě a s řadou novinek. Festival Struny podzimu zahájí v pátek večer v pražském Foru Karlín...  celý článek

Jaromír Nohavica (O2 arena, Praha, 19. října 2017)
RECENZE: Nohavica opět na dosah dokonalosti, halu rozezpíval protestsongem

Jaromír Nohavica, Robert Kuśmierski a Pavel Plánka. V podstatě akustické trio muzikantů si ve čtvrtek podle očekávání podmanilo pražskou O2 arenu. Ostravský...  celý článek

Kapela Inekafe
VIDEO: Slovenští Inekafe se v klipu vydávají na neznámou planetu

Skupina Inekafe letos oslavuje 22 let existence. Při té příležitosti vydává kompilaci největších hitů, připravuje se na prosincové česko-slovenské turné a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.