Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crewdsonovy přízraky zvěstují katastrofu

  12:20aktualizováno  12:20
Přes padesát velkoformátových fotografií Gregoryho Crewdsona, jež představují podivný svět zvěstující lidskou katastrofu, hostí do 25. května pražská Galerie Rudolfinum.

ze série Přírodní zázrak | foto: Gregory Crewdson © Luhring Augustine, New York

Amerického fotografa inspirovali režisér Alfred Hitchcock i malíř Edward Hopper. Jeho snímky na pomezí reality a science-fiction vyprávějí o lidech neschopných komunikace.

Z Crewdsonových fotografií má člověk pocit, že se v nich právě "něco" stalo, a současně "nic" se neděje, svou atmosférou spíše zklidňují. Jakoby mimochodem do nich proniká obraz maloměstské deprese Ameriky. Přítomnost "něčeho" děsivě tajuplného není vidět, ale cítit.

Slunce vychází kdesi nad pustým předměstím s ulicí a jejími výkladními skříněmi, jež nabízejí služby pro těhotné či alkohol. Do ospalé křižovatky vjíždí za úsvitu staré americké auto s rozsvícenými světly. Všimne si ho těhotná žena v noční košili, jež se zrovna chystá silnici přejít? Nejspíš ne.

Odvrací totiž zrak a hypnotizovaně hledí kamsi do nitra své prázdnoty. Jako všechny postavy na ostatních fotografiích neprojevuje žádné známky emocí - ty jako by se z Crewdsonova světa vypařily. Zůstalo už jen pár jedinců a s nimi pocit kolektivního odcizení, jenž dělá z lidí náměsíčníky.

Kromě úplně prvních cyklů představuje Galerie Rudolfinum průřez celou Crewdsonovou tvorbou s cykly Natural Wonder (1992-1997), Hover (1996-1997), Twilight (1998-2002), Dream House (2002) a Beneath the Roses (20032005). Crewdsonovy snímky navazují na tradici dokumentární fotografie Američana Williama Egglestona, stejně jako na inscenovanou fotografii jeho krajana Jeffa Walla.

Jako při natáčení filmu
Nejviditelnější inspirací je pro Crewdsona zaručeně Hollywood. Nádech kultovních filmů Blízká setkání třetího druhu z roku 1977 Stevena Spielberga a Lynchova Modrého sametu z roku 1986 jsou patrné zejména v posledních Crewdsonových cyklech Twilight a Beneath the Roses. V cyklu Dream House fotograf-režisér dokonce najal proslulé hollywoodské herce, jako jsou Gwyneth Paltrowová, Julianne Moore či Philip Seymour Hoffmann.

Zásadní je také vliv amerického realistického malíře Edwarda Hoppera (1882-1967), který stejně jako Gregory Crewdson částečně pobýval v Massachusetts - ve středoamerickém státě, kde se kulturní život odehrává tak akorát u benzinových pump.

V černobílém cyklu Hover - stejně jako v pozdějších sériích Twilight, Dream House a Beneath the Roses - pracuje umělec spíše jako filmový režisér než jako fotograf.

"Každý motiv vyžadoval početný štáb a náročné produkční podmínky, podobné filmovému natáčení. Na produkci snímků se podílelo až 150 osob, mezi nimi specialisté na leteckou fotografii a speciální efekty, herecké a komparzové agentury, jeřábníci, kadeřníci a maskéři, dokonce i počítačoví grafici," vysvětluje kurátor výstavy Stephan Berg, ředitel muzea současného umění Kunstverein v Hannoveru, odkud expozice do Prahy přišla.

Od soumraku do úsvitu
Crewdsonovy fotografie působí jako do jednoho obrazu zkomprimovaný hollywoodský thriller nebo jako nedořečená věta. V mnohoznačnosti si autor evidentně libuje a konstrukci příběhu nechává na divákově fantazii. Jeho snímky vznikají většinou za soumraku, úsvitu nebo v noci, aby byly ideální podmínky pro manipulaci se světlem.

Středostavovský dům zachycený na jednom snímku připomíná kultovní Hitchcockovo Psycho. V domě se svítí, jako kdyby všechny jeho místnosti obývali nějací lidé, ale po nich se slehla zem. Atmosféra prostředí naznačuje, že se něco podivného děje. A podivnosti pokračují: na dalším snímku s propracovaným osvětlením klečí od hlíny umazaná žena, jež si v celém obýváku vysadila květinový záhon, o kousek dál se jistý muž snaží uprostřed temného lesa pohřbít svá zavazadla.

"Fragmenty" příběhů tak mohou, ale také nemusí mít hollywoodský happy end. Jakési "mimozemské" světlo, jež často vstupuje do příběhů, se totiž může jevit jako naděje, jež odvrátí lidi od jejich mizerných životů.

Možná. A možná taky ne. "Když prohlásím, že nevím, o čem přesně snímky jsou, říkám vám pravdu," tvrdí jejich autor.




Nejčtenější

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...

GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...



KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

Úkryt v horách či masový hrob. Osud nepohodlných v Íránu, odhaluje Harouni

Sním o tom, že je hora stále celá, Shadi Harouni, 2017

Zprávy o Íránu a jeho vlivu chrlí média, obzvlášť v několika posledních měsících téměř nepřetržitě. Přesto o obyčejném...

OBRAZEM: Za války byl špionem. Pak fotil Alžbětu II. i Marilyn Monroe

Pablo Picasso se svým obrazem Marie-Therese Walter (1932, Akt, zelené listy a...

Dostat se do přízně britské královny Alžběty II. není jednoduché. Cecilu Beatonovi se to přesto povedlo. Dokonce se z...

Dámský klín i zrádné spirály. Zakázaní slovenští umělci vystavují na Kampě

Z výstavy Hommage à Peter Vajda

Letošnímu létu v pražském Museu Kampa bezesporu kraluje britský „fotograf královen“ Cecil Beaton. Přesto se v druhém...

Najdete na iDNES.cz