Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Ztraceni v newyorském lunaparku. I s Adamem Plachetkou

  17:55aktualizováno  17:55
Kinopřenos Mozartovy opery Cosi fan tutte z Metropolitní opery byl přitažlivý účastí Adama Plachetky a navíc vyvolával zvědavost avizovaným přenesením děje z Itálie 18. století do zábavního parku poloviny 20. století. Ten ale sám o sobě nevyrobí ani drama, ani komedii.

Scéna z Mozartovy opery Cosi fan tutte v Metropolitní opeře | foto: Marty Sohl

Operu Cosi fan tutte (v doslovném českém překladu „tak to dělají všechny“), jejíž zápletka spočívá v kuriózní sázce o věrnost snoubenek, docenila až moderní doba. Údajnou lascívnost, kvůli níž dílem opovrhovala měšťanská společnost 19. století, ve skutečnosti Mozart a jeho libretista Lorenzo da Ponte povýšili na studii citů, jejichž nevyzpytatelnost málem vyústí do tragédie. Autoři přesto zůstali na půdě komické italské opery, která nemůže končit jinak než filozofickým nadhledem.

W.A. Mozart: Cosi fan tutte

Dirigent: David Robertson

Režie: Phelim McDermott

Přímý přenos z Metropolitní opery, Cinestar Anděl, Praha 31. března 2018

Hodnocení­: 55 %

Už publikum 18. století nejspíš nemohlo vážně věřit tomu, že by dívky neprokoukly lest, neboli převlek svých snoubenců. A z toho plyne, že o to ani nejde. Uvěřitelnost děje neřeší ani britský režisér Phelim McDermott, který už pro Metropolitní operu inscenoval Glassovu operu Satyagraha. Samotný lunapark, jako symbol mámení, rozporu mezi iluzí a realitou, by mohl této opeře za jistých okolností poskytnout vděčnou kulisu.

McDermott se navíc pokusil vymyslet pro postavy moderní „outfit“. Vytáhlá Fiordiligi, která svádění odolává déle, představuje se svými brýlemi typ „třídní šprtka“, povolnější Dorabella pak typ „třídní sexbomba“. Oba hoši ve svých kožených bundách trochu připomínají ctitele Elvise Preslyeho, a některé situace, třeba rádoby kohoutí tanečky, které kolem dívek provádějí, nepostrádají humor. Některé výjevy by se daly považovat i za divadelně poetické, třeba když se Fiordiligi v jedné ze svých árií vznáší v balónu, nebo když se spolu čtveřice snaží konverzovat na konících z kolotoče.

Nevyužitá hvězda z Broadwaye

Jenže místo aby režisér dál a do větší hloubky vypracovával situace a hudbou vyjádřené skutečné i předstírané emoce propojoval s tím, co mu poskytuje nabídka lunaparku (když už si ho vymyslel), případně 60. let jako takových, tak zaplnil jeviště skupinou cirkusových umělců. Polykači nožů a ohně, hadí žena, liliputáni a další při předehře ukazují nápisy oznamující publiku, že je čeká láska, kouzla a tak dále, ale pak krom občasného posouvání kulis nemají žádný význam, jen přihlížejí a v důsledku překážejí.

Vtipně trefnou „moderní“ podobu nenašel McDermott ani pro zkušenější dvojici, která s oběma páry manipuluje. Filozof a přítel obou mládenců Don Alfonso, navlečený do žlutého obleku, aspoň těží z herecké i vokální pružnosti barytonisty Christophera Maltmana. Komorná Despina (zde pokojská), kterou představuje muzikálová hvězda Kelli O’Hara, ale jakoby jen předváděla svůj drdol a nenucený šarm. Člověk by čekal, že právě z její účasti režisér vykřeše mnohem oslnivější divadelní jiskry, zvlášť když jí operní role zjevně nedělá pěvecky problém.

Fotogalerie

To sopranistka Amanda Majeski v technicky velmi náročné úloze Fiordiligi je na tom vokálně hůř. Hrdinka svou věrnost zpočátku přirovnává ke skále a stejně pevně by měl znít hlas interpretky, ale soprán Majeski působil bezbarvě a řídce, zacházení s ním bylo nejisté. Je otázka, jestli vůbec byl v prostoru Metropolitní opery slyšet a jestli s tím něco dělal dirigent David Robertson, jehož nastudování beztak působilo jako spíš zběžné než pozorné.

Mnohem víc zůstal v uchu barevný a sytý mezzosoprán Sereny Malfi v úloze Dorabelly a jasný tenor Bena Blisse jako Ferranda. A Adam Plachetka? Zanechal lepší dojem než když před časem v kinopřenosu ztvárnil Leporella v Donu Giovannim. Guglielma má pěvecky zažitého z jiných produkcí, a v daném inscenačním rámci sehrál úsměvně neohrabaného hromotluka, stejně vychloubačného jako později trpícího, jenž i s přítelem dostane za vyučenou. Nicméně v režijním lunaparku byl ztracen jako všichni ostatní.




Nejčtenější

Na Slovensku žádají konec výstavy Ringo Čecha. Není to umění, argumentují

František Ringo Čech v ostravské galerii Chagall.

Zaměstnanci Liptovské galerie P. M. Bohúňa se distancovali od výstavy Františka Ringo Čecha, která je zde k vidění od...

GLOSA: Pharrell Williams na Colours zklamal víc než deštivé počasí

Pharrell Williams s kapelou N.E.R.D. na Colours of Ostrava (18. července 2018)

První den letošního ročníku festivalu Colours of Ostrava přilákal velké množství návštěvníků, jeho vyvrcholením byl...



Mamma Mia! Muzikál je zpět, se Streepovou, Brosnanem i babičkou Cher

Záběr z pokračování snímku Mamma Mia!

Filmařsky sice žádná sláva, ale nakažlivá nálada, výteční herci a písně skupiny ABBA vylepšili před deseti lety...

RECENZE: Mamma Mia! Druhý díl filmového muzikálu se málem uvzlyká

Z plakátu k filmu Mamma Mia 2

Když se romantický kýč zbaví živelnosti, co mu zbude? Sladkobolnost. Právě to se přihodilo druhému dílu úspěšného...

VIDEO: Buď zemře hladem, nebo mezi žraloky. Útěk znovu zkusí Motýlek

Motýlek

Koncem září přijde do kin nová verze slavného dramatu Motýlek. Roli muže, který se snaží uprchnout z trestanecké...

Další z rubriky

GLOSA: Pharrell Williams na Colours zklamal víc než deštivé počasí

Pharrell Williams s kapelou N.E.R.D. na Colours of Ostrava (18. července 2018)

První den letošního ročníku festivalu Colours of Ostrava přilákal velké množství návštěvníků, jeho vyvrcholením byl...

Velké jméno N.E.R.D na Colours? Štěstí ve smůle, tvrdí Zlata Holušová

Zlata Holušová

Už ve středu odstartuje v areálu Dolních Vítkovic letošní ročník festivalu Colours of Ostrava. A hned na úvod se...

Když zakřiknutý kytarista Clapton hrál Hendrixe a točil píseň s Beatles

Eric Clapton v roce 1969 v Kodani (z knihy Chris Welch: Clapton - Ilustrovaný...

Působivý dokument o Eriku Claptonovi nazvaný Life in 12 Bars doprovází neméně silný soundtrack. Posluchač si na něm...

Najdete na iDNES.cz