Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cornelia Kallisch

  15:43aktualizováno  15:43
Cornelia Kallisch je jednou z nemnohých umělkyní, jejichž hlas je ideální pro německý repertoár, ať už operní či koncertní. Během pouhých několika let si vybudovala svoji pověst díky svému přednesu děl Wagnerových, Straussových a Mahlerových.

Jako stálý člen souboru Curyšské opery měla příležitost ztvárnit mnoho rolí rozličného repertoáru, jakými jsou Octavian ve Straussově Růžovém Kavalírovi, Ježibaba v Rusalce a Kabanicha v Kátě Kabanové. C. Kallisch nahrála roli Magdaleny v Mistrech pěvcích norimberských se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu pod taktovkou Wolfganga Sawallische.

Po vystoupení v roli Kundry v Parsifalovi poprvé v roce 1995, ztvárnila tuto postavu v Theatre de la Monnaie v Bruselu v roce 1998. Mezi její další  Wagnerovy role patří Brangäne v Tristanovi a Izoldě, se kterou zaznamenala obrovský úspěch s Pittsburskými symfoniky a Lorinem Maazelem, Juditha v Bartókově opeře Hrad knížete Modrovouse, jíž zosobnila s Orchestrem de Paris, s orchestrem Philharmonia v Londýně a také s Clevelandským symfonickým orchestrem pod vedením Christopha von Dohnanyiho v květnu 1999.

V předešlých sezónách koncertovala Cornelia Kallisch s předními světovými orchestry, jakými jsou Vídeňská filharmonie, kdy pod taktovkou Heinze Holligera zpívala  Mahlerovy Písně o mrtvých dětech, Mnichovská filharmonie, Newyorská filharmonie, Bamberští symfonikové, Hallé Orchestra Manchester a hostovala i na Salcburském festivalu, kde dosáhla velkého úspěchu při interpretaci hudby Ernsta Křenka a Carla Orffa.

Rozhovor s Cornelií Kallisch

Před několika málo léty jste si vybudovala pověst vynikající interpretky děl Wagnerových, Straussových a Mahlerových. Jaký je váš vztah k německému jazyku v hudbě?
Němčina je především mou mateřskou řečí, jejíž veškerá zákoutí i vývoj slov jsou mně známy. Jsem vychována v poznání charakteru jazyka i společenských situací, v nichž se vyvíjel. Německý repertoár vyžaduje silný a zkušený hlas a těmto požadavkům, zdá se, vyhovuji. Musíme ovšem i v rámci německé hudby rozlišovat. Například setkání se Straussovou hudbou pro mne bylo vstupem do nového světa. Byla jsem vychovávána hudbou Bachovou, Bachovou a zase Bachovou. Moje pěvecké cítění bylo spíše instrumentální. Možnost otevřít vokál, „obarvit“ jej, míchat jeho odstíny a ještě k tomu hlasu a jeho přirozenému vibrátu věřit, bylo pro mne něčím zcela novým. Navíc do mého života vstoupila opera se svým požadavkem, abych se stala postavou, již zpívám.

Má láska k Mahlerovi poznamenala mé pěvecké začátky. Tak strašně jsem toužila zpívat jeho písně způsobem, o němž jsem byla přesvědčena, že by jej Mahler vyžadoval. Všechno své poznání a svou zkušenost, jež jsem až doposud nasbírala, dnes využívám právě při interpretaci Mahlera. On má ovšem na pěvce nekonečné požadavky, takže stále hledám. S Wagnerem je tomu jinak. ten mne vlastně nikdy tolik neuchvátil a nepřitahoval, nicméně můj hlas je jakoby stvořen pro jeho díla. S jeho nároky na sílu a zvučnost hlasu i jasnou výslovnost jsem rostla. Wagnerovské role přišly v pravý čas, kdy už nemohly mému hlasu ublížit.

Účinkovala jste v několika operách českých skladatelů, jako Ježibaba v Rusalce, Kabanycha v Kátě Kabanové. Jste vždy do podrobností seznámena s obsahem textu i se specifickým zvukem jazyka, především v dílech Janáčkových? 
Kabanychy jsem se bála. Nikdy bych si o ni sama neřekla. Jsem členkou Curyšské opery, tak jsem tuto roli přijmout musela. Mohu vám ovšem říci, že jsem se na ní naučila mnohé nové pěvecké dovednosti. V takovém případě hledám poradce, snažím se vžít do intonace a melodiky jazyka nehledě na jakékoliv překlady. Tím pochopím z obsahu role více, než z jejího doslovného překladu. Postava se tak pro mne stává „novou kůží“. Každá nové samohláska, souhláska i nové slovo pro mne nepředstavují každodenním užíván obnošené šaty .. prostě je miluji.
A Ježibaba ? Víte, jak moc jsem se snažila prožít tuto postavu, nejenom pro svou lásku k Dvořákovi a k jeho veledílu ? Snad se mně povedlo vytvořit ji ve stylu.

Dáváte přednost písňovému recitálu před orchestrálním koncertem anebo naopak ?
V obou těchto žánrech jde o jinou hudbu, jiné publikum, rozličné sály, takže vlastně nemohu srovnávat dvě tyto formy. Pravdou ovšem je, že jeden ovlivňuje druhý. Mám ráda součinnost s velkým orchestrem, miluji jeho zvuk a spolupráci s dobrými dirigenty.. Mám ovšem chvíle, kdy chci s publikem rozjímat nad krásnými texty písní a pak vyhledávám recitály s klavírem. Připravuji se na ně velmi pečlivě a v mnohých chvílích se při nich naučím nové techniky i postupy.




Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



GLOSA: Brutal Assault opět dokázal, že patří k evropské špičce

Záběr z festivalu Brutal Assault 2018

Kolem 19 tisíc lidí dorazilo do areálu pevnosti Josefov v Jaroměři na letošní ročník festivalu Brutal Assault. A...

Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

Další z rubriky

PORTRÉT: Hlas jako přírodní bohatství. I to byla Aretha Franklinová

Aretha Franklinová v roce 1975 na předávání Oscarů

První žena uvedená do Rokenrolové síně slávy, Aretha Franklinová přezdívaná královna soulu, zemřela v 76 letech.

Hudebníci jedou zahrát krajanům do Banátu, stále jich tam jsou dva tisíce

Zuby Nehty

Je to asi nejvzdálenější přehlídka s tak masivní českou účastí, ale dává to smysl. Čtyřdenní festival Banát v rumunské...

Dionne Warwicková připomene svou kolegyni Arethu Franklinovou

Zpěvačka Dionne Warwicková

Soulová legenda Dionne Warwicková, která poprvé vystoupí v Česku 14. září, připomene nedávno zesnulou kolegyni Arethu...

Najdete na iDNES.cz