Co seriál, to skandál. Kdo odstoupí?

  • 45
Česká televizní víra se zhroutila: nový seriál prohrál. Na druhý díl Černých baronů se dívalo méně lidí než na pořad Novy o případu Kajínek, ba méně než na třetí díl Majora Zemana na Primě. To je skandál, zdá se, někdo by měl odstoupit. Ale kdo?

Ředitel České televize, kde divák čeká publicistiku spíš než na Nově a kde z Černých baronů dělají lidově bezstarostné brachy, ač mají na stole nabídku stejnojmenného polského svědectví o drsné skutečnosti?

Nebo šéfové Novy a Primy, kteří drze hrají to, co lidi baví? Nebo by měl odstoupit neodpovědný divák nehodný myslitelů marně vysvětlujících, že případ Kajínek je umělá bublina a Major Zeman štvavý kostlivec z rudé skříně?

Jenže divák se chová přirozeně. Má bezděčný cit pro čistý žánr a lidský sklon k příběhům, kde jde takříkajíc o všechno: o lásku či život, nejlépe o obojí. Nekádruje Kajínka ani Zemana, bere je jako detektivku - a nabídl mu někdo jinou, napínavější?

Na Černé barony byl lákán přívlastkem „český M.A.S.H.“ - jenže M.A.S.H. měl humor šibeniční, sebezáchovný v dosahu smrti, kdežto „pétépáci“ ve švandrlíkovské sérii uhlazují hrany, jako když tatíci u piva vzpomínají na veselé časy vojny a manželky zívají.

Jistě, netočil se dokument. Ale pak by Černým baronům lépe slušel naplno přiznaný sitcom i s vloženým smíchem, jenž by herce nenutil, aby pointy anekdot „odšvejkovali“. Politický smích navíc strašlivě stárne, záměna Marshallova plánu a maršála Koněva byla vyhaslá dávno předtím, než režisér zavelel k akci.

Je svůdné hlásat, že seriál je obecně úpadkový žánr pěstovaný pokleslou Amerikou, takže dobrý ani být nemůže. Jenže HBO začne 3. února vysílat Carnivale. A to je seriál pro nové tisíciletí, seriál mezi zázrakem a přízrakem, mezi filmovou řečí Felliniho a Lynche, náramná i náročná podívaná mezi pozemským a nadpřirozeným.

Onen typ příběhu, kde „jde o vše“, ne o šmelinářské kauzy Majorů Zemanů či pivní vtípky Černých baronů. Děj je drsný, postavy kočovného cirkusu bizarní, soucit nedobrovolný, dobro a zlo nejasné, osudy sběračů táhnoucích ve 30. letech do Kalifornie kruté, ale ne odborářsky vyděračské. Mystérium střídá groteska, sníh barví krev a hrdina zosobňuje znepokojivý typ vyvoleného - nebo poznamenaného.

Hrůza: seriál může být výtečný a přitom americký. Zase skandál roku, odstoupit by měl celý Bílý dům včetně vrátného.

Tomáš Töpfer, Vítěslav Jandák, Bolek Polívka a Karel Heřmánek v seriálu režiséra Juraje Herze Černí baroni.