Co dokáže s obyčejnými postelemi expert na sny? Uvidíte na Letní Letné

  • 1
Před dvaceti lety v Praze začínal a skoro nikdo ho neznal. Od té doby se Američan Daniel Gulko vypracoval do světové špičky. Nyní je v Praze znovu. Přivezl s sebou soubor Cahin Caha a fakt, že v rámci Letní Letné představí svou novou inscenaci v mezinárodní premiéře, je něco, co nám zbytek světa může závidět. Bez přehánění.

Představení, pro které "mág ze šapitó" nepotřebuje víc než pár rozvrzaných postelí a špalky dřeva, se jmenuje REV a vidělo ho zatím pouze francouzské publikum. "Hráli jsme ho jenom čtyřikrát, takže i my samotní jsme zvědaví, co v Praze předvedeme," řekl Gulko v rozhovoru, který v plném znění přineseme příští týden.

Snění je svoboda

Název je odvozený od slovesa rever, což znamená francouzky snít, a jeho obsah tomu hodně odpovídá. "Když to začnu vysvětlovat, nikdo nepřijde, nechtěje to po mně," směje se Gulko. Inscenace, které dělá, totiž odjakživa stojí hlavně na imaginaci a hře, a nedají se tudíž příliš vyprávět.

Letní Letná 2010 - Cahin Caha

"Rodí se většinou z obrazů, které mám v hlavě. Nebo ze snů: v případě REV si ostatně všichni povinně zapisovali, co se jim v noci zdálo, a následující dny jsme s jejich poznámkami pracovali," vypráví.

"Pokud tedy půjdete na REV, vypněte mozek a aktivujte podvědomí, bude se vám vnímat snadněji," doporučuje režisér a choreograf, který pochází ze Spojených států, ale velkou část života strávil v Kanadě, nyní žije ve Francii a má v sobě i pár mililitrů ukrajinské krve.

Mimochodem slovanská příslušnost je něco, nač je velmi hrdý. "Když jsem v Česku, vnímám, že jsem vám podobný. Nevím proč, ale cítím se tu doma a mám pocit, že i publikum mi tady rozumí," tvrdí s tím, že na rozdíl od distingovaného francouzského publika jsou čeští diváci příjemně vstřícní a otevření, takže je pro ně radost hrát.

Letní Letná 2010 - Cahin CahaCahin Caha - představení REV

Děj hodinu a půl dlouhé inscenace, ve které se mluví francouzsky, anglicky i česky a doprovázejí ji titulky, je vcelku prostý: herci – akrobaté vězí v blíže nespecifikované ubytovně a čas si krátí vyprávěním snů. Ty pak znovu prožívají a bezděčně tak unikají pocitu stísněnosti, který na ně v prostředí padá.

"Uvnitř snů jsme svobodní. Svoboda je to nejdůležitější, co můžeme mít, dává pocit volnosti a štěstí, kdykoli ho potřebujeme. To realita neumí," vysvětluje Gulko.

Pot, krev a adrenalin

Jeho soubor Cahin Caha už v České republice vystupoval: před šesti lety odehrál představení Grimm na plzeňském festivalu Divadlo. Tehdy šlo ovšem o svéráznou verzi na pohádky a pohádky se musí vyprávět. REV nevypráví, REV ukazuje. Alespoň podle jeho autora.

"Tentokrát jsme se víc odvázali, nesvazuje nás žádný žánr, můžeme si dovolit cokoli. Víc si proto hrajeme, jsme bláznivější, divočejší. Jde nám hlavně o to přenést na člověka emoce a sdílet je s ním," popisuje Gulko, co čeká diváky, kteří na Letnou zavítají v pátek nebo o víkendu.

Cahin Caha - představení REV

Kromě toho je však REV především dech beroucí podívanou, která je "velmi fyzická, extrémní, vyčerpávající a nebezpečná". Mísí se v ní prvky divadla a cirkusu doprovázené živou hudbou, která může reagovat na dění na scéně, a tak přináší zároveň zábavu, adrenalin, vzrušení i katarzi v tom nejpůvodnějším slova smyslu.

"Herci-akrobaté si často sáhnou na dno svých sil, ale to je dobře. Chceme, aby člověk cítil, že ze sebe vydáváme maximum. Hrajeme naplno a pokud s námi naplno budou hrát i diváci, bude to jedinečný zážitek pro obě strany," slibuje umělec.