Pražský Činoherní klub pozastavuje uvádění úspěšné inscenace Ujetá ruka (Behanding in Spokane). Ve smlouvě prodlužující práva k inscenování McDonaghovy hry se totiž objevila nová podmínka: „Držitelé licence musejí zajistit, aby herec hrající roli Tobyho byl potomkem černošských Afričanů nebo černošských obyvatel Karibiku. Herec musí být poskytovatelem licence písemně schválen.“
Činoherní klub ve vyjádření na svých stránkách uvádí, že tuto podmínku v současné době není schopen splnit. „Původně v naší inscenaci hrál Tobyho Domingos Correia, který nyní působí v diplomatických službách v zahraničí, a nahradil ho Ondřej Sokol.“ Na fotografiích z představení je skutečně vidět Ondřej Sokol se začerněným obličejem.
„Přestože tomuto požadavku ze strany autora rozumíme, trvání na něm v našich končinách a našem kontextu a nadto v divadle – umění, jehož estetika prostředí i postavy představuje, hraje, nikoli jimi skutečně je – nechápeme,“ uvádí dále pražské divadlo.
„Proti autorově vůli je kdokoliv bezmocný,“ komentoval kauzu v pořadu Frekvence 1 ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka. Stejný problém se prý může týkat i klasických her a jako příklad uvedl Shakespearova Othella. Agentury podle něj pozapomněly, že ve střední Evropě a na východ od ní nejsou k dispozici herci černé pleti pro velké dramatické role.
BlackfaceBlackface je forma divadelního make-upu, který používali především herci s bílou pletí, aby karikovali lidi s tmavou pletí. Ironické zpodobnění lidí tmavé kůže si získalo popularitu v USA 19. století a napomohlo šíření rasových stereotypů. Blackface byl používán nejdříve v tzv. minstrel show, ze kterých se v polovině 19. století stala svébytná forma amerického divadelnictví. Na začátku 21. století začalo být v USA používání blackface vnímáno negativně jako urážlivé a neuctivé, ovšem v jiných zemích bylo používáno i nadále. Zdroj: Wikipedia.org |
„Publikum těchto zemí bude ochuzeno o značnou divadelní produkci, která je zajímavá a která je součástí moderního světového divadla. Považuji to za diskriminaci opačným způsobem,“ dodal Procházka v rozhlasovém rozhovoru s Honzou Dědkem.
Černou komedii v režii Ondřeje Sokola poprvé Činoherní klub uvedl v prosinci 2010. Kus se dočkal obnovené premiéry v listopadu 2014 a uváděl se dodnes. Vedle Sokola si v příběhu drsného chlápka, který se do malého městečka vydal hledat svou ztracenou končetinu, zahrál Marek Taclík, Martin Finger, Markéta Stehlíková, Václav Šanda a Petra Horváthová.
Násilí a vulgarismy
„Věříme, že se opravdu jedná o pozastavení a nikoli stažení inscenace z repertoáru a že se nám podaří najít vhodného herce, nebo se domluvit s agenturou zastupující autora na možném řešení,“ vzkazuje divákům Činoherní klub.
Jedenapadesátiletý Martin McDonagh je současný britský dramatik, scenárista i režisér irského původu. Jeho díla jsou známá explicitním násilím, vulgarismy a černým humorem, pomocí kterých groteskně vykresluje život nejnižších vrstev. Režíroval známé filmy V Bruggách či dvouoscarové Tři billboardy kousek za Ebbingem.
Z dramatické produkce je nejznámější takzvaná Leenanská trilogie obsahující hry Osiřelý západ, Kráska s Leenane a Lebka z Connemary. Jeho hry u nás často uvádí pražský spolek Kašpar, ústecké Činoherní studio a právě Činoherní klub. Populární jsou ale po celé zemi.