Nekompromisní, specifický sound strojových kytar, šansonových motivů, filmové hudby, ženských vícehlasů a barevných zvuků dělá z britské skupiny Stereolab jakési hrdiny nezávislé scény - ať už tohle slovní spojení znamená cokoliv. Naživo to skupina, která právě vydala nové album Cobra And Phases Group Play Voltage In The Milky Night, předvede zítra v pražské Akropoli. Každé nové album Stereolab je přijímáno stále větším okruhem posluchačů.
"Gramofonová firma nám nikdy neřekla, jak by měly naše desky znít. Nikdy jsme lidem z gramofirmy nedali žádné demonahrávky. Natočíme desku a je to. Navíc si myslím, že Tim Gane - což je kytarista a hlavní postava naší kapely - dělá dobré věci a firma nemá důvod zasahovat," říká Laetitia Sadierová, původem francouzská zpěvačka skupiny.
Stereolab na novém albu využili služeb Johna McEntirea, který se podílel na produkci jejich dvou předchozích desek, a přizvali také Jima O'Rourkea, který spolupracoval s experimentátory typu Faust či Sonic Youth.
"Jimovi se podařilo vytvořit zvuky, které jsme si nedovedli ani představit. Je nejen technicky nadaný, ale navíc cítí hudbu srdcem, intuicí. Jim rozuměl také textům a nutil mě, abych je téměř hrála. Naopak John je uzavřenější, technický typ. A tak každý z nich dostal jiné písničky - Jim šansonovější, melodičtější a John instrumentálnější, repetitivnější, strojovější," vysvětluje zpěvačka.
Kapela si uvědomuje, že producenti mají obrovský vliv na konečnou podobu muziky - právě proto si vybrala tvořivé typy.
"Takoví lidé mohou desce jenom prospět v její barevnosti. Jistě, Tim Gane přináší hlavní nápady, ale ostatní je doplňují. Oni vdechnou písni život a atmosféru," tvrdí zpěvačka, ale hned dodá, že poslední slovo má vždycky stejně Tim Gane. "A kdybych si dupla já, tak by asi také bylo po mém.
" Hudbu Stereolab je vskutku těžké popsat. Mísí se v ní desítky vlivů z mnoha kulturních prostředí. Laetitia říká: "Zajímáme se o věci, které považujeme za dobré. A nemusí pocházet jen z Anglie nebo Francie. Kvalitní projekty vznikají v Německu, Polsku i v Itálii. Ostatně Morricone je fantastický skladatel a italská filmová muzika je zlatý důl, stejně jako brazilský pop nebo německá hudba ze sedmdesátých let. Tohle všechno nás ovlivňuje."
Před čtyřmi lety Stereolab složili hudbu k výtvarnému projektu Charlese Longa - rozmanitost jejich hudby jako by volala po jiném mediálním uplatnění. Naskýtá se otázka, zda je nezajímá třeba svět filmu.
"Nedávno jsme natočili hudbu k videohře Čínští andělé ve vesmíru, ale pak se to nějak nerealizovalo. Takže nevím. S hudebním doprovázením filmů je prý spousta trápení. Režisér má své představy, jak by ta muzika měla znít, a já opravdu nechci, aby do nás nějaký páprda hučel. Spíše bychom uvítali, aby někdo natočil film podle naší hudby," přeje si zpěvačka.
Na pražské koncertě Stereolab předvedou sedm písní ze svého nového alba a zhruba šest starších věcí. Laetitia Sadierová vzkazuje, že se na koncert těší.