Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chytrá a schopná je galerie berlínská

  0:12aktualizováno  0:12
S prezentacemi umění vzniklého ve dvacátém století na německém území nemáme velké zkušenosti. Meziválečnou avantgardu známe především díky přehlídkám orientovaným na prostor (pro české výtvarníky bližší) Francie, rovněž poválečné umění se k nám z Německa dostává po troškách. Už v tom je putovní expozice sbírek Berlinische Galerie, která zavítala do Městské knihovny v Praze, objevná.
Byl to vůbec odvážný nápad vyslat počtem obrovskou a hodnotově nevyčíslitelnou kolekci Berlinische Galerie na pouť po Evropě. Toto pružné jednání možná přispěje k příští větší slávě galerie, která během "turné" čeká na dokončení své nové budovy. Tím, že na výjezdech představuje jádro svých rozsáhlých sbírek, Berlinische Galerie získává v cizině kontakty i renomé.

V Praze výstavu otevírá instalace Art Show Edwarda a Nancy Kienholzových, takže vlastně jdeme proti proudu času, konkrétně od sedmdesátých let až na začátek dvacátého století. Art Show, tento panoptikální vernisážový "betlém" z mumlajících soch kunsthistoriků a galeristů v životní velikosti, je nejzajímavější ukázkou poválečné kolekce galerie. Vystihuje kašírovanost rétorických cvičení, kdy nad sklenkou levného vína (v tomto případě ovocné bowle) návštěvníkovi vernisáže skápne od úst nejedna prázdná, leč duchaplně se tvářící myšlenka.

Sbírka Berlinische Galerie

Galerie hlavního města Prahy 
+
Berlinische Galerie

Autorka výstavy: Ursula Prinz

Kurátoři v Praze: Hana Larvová a Karel Srp

Grafická koncepce: Jiří Příhoda

Městská knihovna, Mariánské náměstí 1, Praha 1

Výstava trvá do 6. ledna 2002

Nová figurace šedesátých let v čele s obrazy Georga Baselitze a Eugena Schönebecka je zastoupena několika pozoruhodnými díly; na tento oddíl si však na konci výstavy - na rozdíl od Art Show! - stěží vzpomeneme. Následující umění do roku 1945 je totiž ve sbírce prezentováno mimořádnými pracemi. Za rozjezd zde poslouží jakási kulturně-historická sonda do dějin Berlína. Nová věcnost v dílech Grosze a Dixe ukazuje racionální pohled na sociální život předválečného Německa, oddíl Pronásledovaní pak tvorbu nepohodlných umělců (Schlichterova Slepá moc). Novodobé německé stigma ilustruje i několik sálů věnovaných fotografii.

Salomonovy slavné fotky politiků sice zobrazují relativně poklidný říšský sněm na sklonku dvacátých let, ale u každého snímku je uveden rok a místo Salomonovy smrti: 1944, Osvětim. Není pochyb, že právě prizmatem nacistického běsnění ukazuje Berlinische Galerie i záběry emancipovaných "nových žen" (skvělá Marta Astfalck-Vietz), Bauerovy snímky Speerovy architektury či propagandistická fota z časopisu pro "slušné chlapce" v hnědých košilích Volk und Velt.

Nemyslím však, že jde o sebemrskačskou obsesi, ani o sázku na kontroverzní téma. Spíš běží o další pokus předvést některé nemilé aspekty moderních a avantgardních tendencí, které často - zejména v případě fotografie jako média - ochotně posloužily totalitním myšlenkám, či dokonce některé z nich iniciovaly, a to jak v Německu, tak v Rusku. Nadmíru zajímavé jsou proto snímky rudoarmějce Georgije Petrussova z květnových bojů v Berlíně: způsob a pochopení, jakým právě tento vítěz uchopil tragédii poraženého německého národa, jsou zcela ojedinělé.

Vrcholem přehlídky jsou poslední dva sály: dada kabinet a východoevropská avantgarda. Kabinet je poněkud pitoreskní parafrází výstavky, již Berlín viděl roku 1920. Nikde jinde nemají tolik zásadních věcí od Hannah Höchové nebo Raoula Hausmanna jako právě v Berlinische Galerie. Svěžího a humorného nádechu této "atrakci" dodávají dvě rekonstrukce společných objektů Johna Hearfielda a George Grosze, respektive Rudolfa Schlichtera. Berlíňané jsou rekonstrukcemi vůbec posedlí. Díky tomu zde znovu stojí Prounen-Raum El Lissického, svého druhu trojrozměrný pohled do vesmíru z roku 1923, a také velkolepý model ještě velkolepějšího moskevského Paláce sovětů od Nauma Gabo, bohužel, či vlastně naštěstí nerealizovaného.

Opěvovat by šlo ještě ledascos dalšího: Rodčenkovy a Moholy-Nagyovy fotografie, Gaboovy sochy, Tatlinovy kontrareliéfy. A také třistaspadesátistránkový katalog. Ten odkrývá, že tohle všechno je pouhá ochutnávka, toliko výsek, a že kdyby bylo v Městské knihovně víc místa...

Iwan Puni: Syntetický hudebník, 1921.

Naum gabo: Návrh Paláce Sovětů, 1931.

George Grosz: Autoportrét, 1928.

Georg Schrimpf: Dvě dívky, 1928.

Heinz von Perkhammer: Říšská dálnice, konec 30. let 20. století.

Georgij Petrussow: Berlín v květnu, 1945.

Werner Heldt: Sobotní odpoledne, 1952.

Eugen Schönebeck: Ukřižovaný, 1964.

Edward Keinholz a Nancy Reddin Keinholz: The Art Show, 1963 - 1977.

Hannah Höchová: Novináři, 1925.

Autoři:



Nejčtenější

Film s Kevinem Spaceym utržil za první den v kinech jen 126 dolarů

Kevin Spacey ve filmu Billionaire Boys Club

Herec Kevin Spacey obviněný ze sexuálního nátlaku utrpěl další ránu ve své kariéře. Novinka Billionaire Boys Club, v...

Je to výprodej našeho kamarádství, reaguje Viewegh na slevy svých knih

Spisovatel Michal Viewegh v pořadu Za scénou

Euromedia, nový nakladatelský dům Michala Viewegha, láká na letní povídkový soubor Město mezi zelenými kopci, na kterém...



Zemřel český dýdžej Michal Maudr známý pod přezdívkou DJ Loutka

DJ Loutka

Ve věku 51 let zemřel jeden z nejznámějších českých dýdžejů a výrazná postava tuzemské taneční scény Michal Maudr,...

KOMENTÁŘ: Dívejte se! Oscara získává největší tupost roku

John Nelson, Gerd Nefzer, Paul Lambert a Richard R. Hoover. To je sestava,...

Málokdy se vidí, aby více než šest tisíc vážených osobností spáchalo v jediném okamžiku hromadnou společenskou...

KVÍZ: Jak znáte Rychlé šípy a Jaroslava Foglara, plantážníci?

Rychlé šípy

Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka. Příběhy Rychlých šípů od Jaroslava Foglara hltaly...

Další z rubriky

VIDEO: Nahé ženy jsou u nás naposledy. Organizátoři lákají i na orgasmy

Na výstavě Voayer ukazují dívky vše, co se ukázat dá.

Voayer: Poslední výstava skutečných nahých žen. Nekompromisní název láká diváky na kontroverzní výstavu, která k nám...

Výtvarníci v roce 1968: Brežněv s klackem i prostřílené ruce

Gesto rukou vyjadřující odmítnutí invaze a díry po kulkách vypálených dávkou ze...

Nejen písničkáři svými protestsongy reagovali na sovětskou okupaci ze srpna 1968. Gesto rukou vyjadřující odmítnutí...

Byl oplzlý, osahával nás, obvinily kolegyně slavného fotografa Kratochvíla

Slavný česko-americký fotograf Antonín Kratochvíl

Český fotograf Antonín Kratochvíl, který získal několik cen World Press Photo, patří k zakládajícím členům newyorské...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz