Chet Faker

Chet Faker | foto: Lisa Frieling

GLOSA: Jmenuje se Chet Faker a křísí soul moderní elektronikou

• 1
Aniž by vydal album, stal se nezávislou hvězdou. Aniž by vydal album, objel už na úspěšném turné Ameriku i kus Evropy. Aniž by vydal album, Colours of Ostrava ho zařadily do letošního programu a hodlají ho představit ne pár fajnšmekrům na zastrčeném pódiu, nýbrž na jedné z hlavních scén.

A co se stane teď, když je, počínaje dnešním dnem, debutové album australského hudebníka, který si říká Chet Faker, nazvané Built On Glass, konečně na světě?

Chet Faker (obal alba)

S tváří "maskovanou" bohatým plnovousem vypadá spíš jako typický folkař, kterého byste čekali někde na stopu s otlučeným futrálem s kytarou u nohou, než jako muzikant, který si v domácím studiu kutí elektronické beaty a samply. A jeho pseudonym (vlastním jménem Nicholas James Murphy) zase odkazuje k jazzu: jeho oblíbencem je americký trumpetista a zpěvák Chet Baker.

Built On Glass

90 %

Chet Faker

vyd. Future Classic/PIAS 2014

Hudba Cheta Fakera ovšem prozrazuje spíš vlivy pocházející, podle jeho vlastních slov, z mateřské diskotéky, plné klasických nahrávek soulového amerického labelu Motown, který měl v katalogu takové hvězdy jako Supremes, Jackson 5, Stevieho Wondera nebo Marvina Gaye. Zvlášť ten poslední jako by nad Fakerem držel ochrannou ruku, byť spíš jen jakousi duchovní a náladovou formou než konkrétními hudebními odkazy.

Fakerova hudba na Built On Glass má vlastně velmi strohý sound. Jednoduché rytmické linky downtempa a aranžmá dalších elektronických zvuků, v němž se jen velmi zřídka objeví reálný nástroj, je podklad pod to nejdůležitější. A tím je bezesporu Fakerův opravdu prožitý zpěv, často zmnožovaný do pseudosborových partů, směřujících k ještě hlubším kořenům gospelu.

Je to typická hudba pro milovníky retra, kteří jsou ochotni svůj konzervativismus odhodit ve prospěch přijetí novodobých způsobů tvorby. Ale i pro progresivisty, schopné přijmout, že mnohé z toho, co přináší horký dnešek, už tady jednou bylo a bylo to dobré. Obě skupiny posluchačů by měly na Cheta Fakera zaměřit pozornost.