Barbora Šlapetová: Madony I-IV (2005 - 2006) | foto: Galerie kritiků Praha

Chcete vidět Dívčí válku? Neotálejte!

Dámská jízda. Taková je výstava Vlasta a Šárka (Dívčí válka aneb Gender study) v Galerii kritiků v pražském paláci Adria.

A ač by se podle názvu mohlo zdát, není aktem bouřícího se feministického hnutí, ale více než desítky současných českých umělkyň.

Jejich rozmanitá díla upoutají i muže – například nahé dívky bezprostředně skotačící v zahradním bazénu na velkoformátové fotografii Veroniky Bromové.

Naopak malby Anny Neborové nazvané V kavárně a Okno v hotelu jako by nasály melancholii dospívající ženy.

A nejen přítomností Anny a Ester Geislerových s jejich batolaty na něžných i energických snímcích je zajímavý fotografický cyklus Madony I–IV Barbory Šlapetové. Nemluvě o různých možnostech použití sádrového odlitku bříška a prsou těhotné ženy: je libo dort, batůžek nebo umyvadlo? A to není zdaleka všechno.

Ale asi to neuvidíte. Proč? Pražská expozice věnovaná mladším autorkám a začínajícím matkám trvá pouhých deset dní, do 27. srpna.

Přesto je její uvedení v Praze spíše bonusové, protože je určena především pro 5. ročník festivalu Mámení v Brandýse nad Orlicí. Tam se výstava rozšíří o díla "pokročilejších a vyspělejších matek", například Adriany Šimotové či Štěpánky Steinové. Tematicky navazuje na loňskou expozici festivalu věnovanou otcům.

Bohužel i v brandýském Konzumu bude expozice probíhat jen krátce –  od 9.  do 17. září...