RECENZE: Před formou Charlese Aznavoura je třeba smeknout

  3:01aktualizováno  3:01
Charles Aznavour je to, čemu naše babičky říkávaly štramák. Těch jedenadevadesát je prostě neuvěřitelných. Kdyby za nic jiného, právě za to, v jaké je formě, si zasloužil při svém historicky prvním pražském koncertě ve středu v Kongresovém centru ony dlouhotrvající ovace vestoje.

Charles Aznavour (Praha, Kongresové centrum, 6. dubna 2016) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Už jen utáhnout hodinu a tři čtvrtě na pódiu ve světle reflektorů jako hlavní a jediná hvězda koncertu je devět let před stovkou zázrak. K tomu připočtěme, že drtivou většinu koncertu Aznavour absolvoval vestoje, písničky prokládal dvojjazyčným francouzsko-anglickým komentářem, pamatoval si všechny ty občas sáhodlouhé texty.

Charles Aznavour

Praha, Kongresové centrum, 6. dubna 2016

Pořádaly agentury P&J Music a Charm Music

Hodnocení­: 85 %

Většinu z nich samozřejmě má hluboko pod kůží, sahal do repertoáru celé své dráhy, ale potěšil i jednou novinkou z posledního alba Encores. Písničku Avec un brin de nostalgie zazpíval jen s doprovodem klavíristy Erika Berchota, a byl to, stejně jako starší Sa jeunesse ve stejném aranžmá, jeden z nejkrásnějších okamžiků večera.

Protože lze-li něco celému koncertu vytknout, nepadá to na vrub zpěváka, nýbrž jeho kapely. Respektive aranžéra písní. Lze pochopit, že písně, které ve studiu natáčel Aznavour s většími obsazeními orchestrů, musejí na turné zaznít v poněkud „oholenější“ podobě. Ale dvoje klávesy, poměrně lacině imitující smyčce, byly tím nejslabším článkem.

Fotogalerie

Hledat intonační hnidy na Aznavourově projevu by bylo poněkud zpozdilé. Samozřejmě, že devadesátiletý interpret nezpívá a ani nemůže zpívat jako ve dvaceti nebo padesáti. Ale v kontextu toho všeho, čeho byl vyprodaný sál Kongresového centra účasten, byla drobná selhání v exponovaných pasážích naprosto přeslechnutelná. Navíc tam, kde Mistr sám už nemohl, vzali za něj dynamicky štafetu instrumentalisté.

Koncert zahájila píseň Les Emigrants, a nemohla být lepší volba. V současné době je Aznavourovo pádné slovo k významu přistěhovalců pro hostitelskou zemi potřebnější než kdykoli jindy a připomenutí faktů, že migranty do Francie byli i Španěl Pablo Picasso nebo Polka Marie Curie Sklodowská, má váhu už proto, že vychází z úst - rodilého Arména.

Charles Aznavour (Praha, Kongresové centrum, 6. dubna 2016)

Na programu večera samozřejmě nechyběly ani písně, dobře známé Čechům ze zdejších verzí našich zpěváků: Aznavourův asi největší hit La boheme zpívala Hana Hegerová jako Já se vrátím a Hier encore známe od Karla Gotta coby Když jsem já byl tenkrát kluk.

Koncert měl ovšem řadu dalších pozoruhodných chvil. Když se po prvních tónech písně Mourir d’aimer, v níž mimochodem klávesistka uchopila akordeon a aranžmá od popu přiblížila klasičtějšímu šansonovému zvuku, poprvé publikum roztleskalo. Když se v duetu Sa jeunesse k Aznavourovi přidala dcera Katia, jež byla jinak polovinou dámského sboru v pozadí.

Charles Aznavour (Praha, Kongresové centrum, 6. dubna 2016)

Když se při La mamma s pseudošpanělskou melodikou rozsvítilo pódium rudě, zatímco po většinu koncertu osvětlovač volil spíš temnější odstíny. Když při Les plaisirs demodes poprvé Aznavour téměř tanečním krokem odkráčel, publikum spustilo frenetický aplaus, zpěvák na sebe nenechal dlouho čekat a vzápětí nasadil další píseň. A jedna z posledních, Les deux guitares, svým východním charakterem opět celé publikum roztleskala.

Už bylo řečeno, že středeční večer v Kongresovém centru byl Aznavourovým českým opožděným koncertním debutem. Nebudeme si nic zastírat: je více než pravděpodobné, že byl také poslední možností se s ním na naší domácí půdě setkat. I s vědomím této definitivy nelze než před touto mimořádnou osobností evropské kultury hluboce smeknout.

Autor:



Nejčtenější

Bart Simpson mi způsobil celoživotní problém, řekl Martin Dejdar Za scénou

Herec a dabér Martin Dejdar v kulturním magazínu Za scénou.

„Věděli jsme, že originál mluví žena, tak jsme se snažili nalézt něco jiného. Jediné, co jsem však opravdu hledal, byl...

PRVNÍ DOJMY: Výzva, noblesa, užít si to. Zakázaná slova StarDance

Jiří Dvořák patří ve StarDance k favoritům

Boj o vítěze tanečního parketu zahájil v ČT devátou sezonu. Tradičně, protože přenosem StarDance opět provázejí Tereza...



POSLEDNÍ DOJMY: Bylo to krátké a bylo toho málo. Sbohem, 1 proti všem

Moderátoři pořadu 1 proti všem

Opěvovaná vlajková loď podzimu Primy, interaktivní soutěž 1 proti všem, skončila pro nízký zájem publika předčasně...

Na dně Štrbského plesa našli po padesáti letech tomahavk Gojka Mitiće

Slovenští potápěči s nečekaným úlovkem staré filmové rekvizity

Velký had, poslední z kmene Mohykánů, stále neřekl poslední slovo. Slovenští potápěči totiž vylovili tomahavk, který do...

Zemřel herec Břetislav Slováček, novinář z filmu Rozpuštěný a vypuštěný

Herec Břetislav Slováček v březnu 2009, kdy působil v souboru Divadla na...

Ve věku 70 let zemřel herec Břetislav Slováček. Hrál dlouhá léta v pražském Divadle na Vinohradech, odkud v 90. letech...

Další z rubriky

RECENZE: Elán slaví velkolepě, nudu pokouší pouze průvodní slovo

Jožo Ráž z Elánu 12. října 2018 v ostravské Ostravar Aréně

Kapela Elán je na turné k padesátinám, v pátek večer v Ostravě jej přesunula zaprvé do Česka a za druhé do hal....

Sto let Československa v písních. Hymnu zpíval i francouzský Arab

Ema Destinová a Dinh Gilly

K aktuálnímu stému výročí vzniku Československa se konají výstavy, koncerty a vydavatel Tomáš Padevět připravil...

GLOSA: Vzkříšení České filharmonie pokračuje. Rudolfinum však nestačí

Semjon Byčkov řídil Českou filharmonii na zahajovacím koncertu sezony

Česká filharmonie oficiálně vstoupila do nové sezony a etapy své existence. Šéfdirigent Semjon Byčkov se ujal funkce a...



Najdete na iDNES.cz