Chalupeckého cenu má Mančuška

Nejprestižnější tuzemské ocenění pro výtvarníky do pětatřiceti let si z brněnského Domu umění odnesl Ján Mančuška, který byl v užším výběru už loni. Letos ve svém vítězném díle překryl několik obrazů české meziválečné avantgardy v brněnském Pražákově paláci krabicemi s prořezaným textem.

O Cenu Jindřicha Chalupeckého letos soutěžilo šest finalistů. Sedmičlenná odborná porota je vybírala z 36 přihlášených či nominovaných umělců.

Vůbec poprvé se letos užšího výběru na ocenění - pojmenované po významném filozofovi, výtvarném a literárním kritikovi - nezúčastnili pouze jednotlivci, ale dostala se do něj kontroverzní výtvarná skupina Rafani.

Mezi finalisty se objevil dále Zbyněk Baladrán, Isabela Grossová, Jana Kalinová, Ján Mančuška a Jiří Skála. "Dlouho se diskutovalo, zda by měly mít přístup i výtvarné skupiny. Umění však dnes již není jen individualistické, kolektivní práce jsou pro ně typické," uvedl porotce Jiří Ševčík.

Cenu měl včera laureátovi v brněnském Domě umění, kde mají všichni finalisté výstavu, předávat Václav Havel, Chalupeckého přítel. "Lékaři mu to zakázali ze zdravotních důvodů," uvedl předseda Společnosti Jindřicha Chalupeckého Jiří Šetlík. Stejná situace nastala už loni.

"Většinou jde o minimální koncept, ale vždy o velmi silný nápad," charakterizoval soutěžní díla tajemník společnosti Dan Merta. Platilo to jak pro vítězného Mančušku, tak pro další finalisty.

Jindy provokující Rafani v Brně pod názvem Volba vidění představili obří malbu dětí pozorujících bustu a velký nápis na stěně v Braillově písmu. Rozměr slepoty se tady slévá s viděním a vnímáním současného umění.

Baladrán ve své videoinstalaci Pracovní postup použil sestřih socialistických filmů, Kalinová využila ve svém objektu s názvem Živě reálných trsů trávy. Isabela Grosseová vysekala přímo do stěny galerie svůj vzkaz. Až na cihlu obnažený nápis hlásá: Zašlá sláva rozmanitosti.

Vítěz získal sto tisíc korun na umělecký projekt a dalších padesát tisíc korun od sponzora akce.