Chalupeckého cena už zná kandidáty

B r n o - V Domě umění města Brna včera začalo výstavní finále třináctého ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého, prestižní tuzemské soutěže pro české výtvarníky do pětatřiceti let. Soutěž iniciovaná Václavem Havlem, Theodorem Pištěkem a Jiřím Kolářem se poprvé nekoná v Praze. Do jihomoravské metropole se přesunula kvůli neshodám s vedením Národní galerie Praha.

Potíže s výběrem
„Když jsme řešili tento problém, rozhodli jsme se do budoucna střídat dvě místa, která považujeme za kulturní centra republiky - Prahu a Brno,“ říká Jiří Šetlík, předseda Společnosti Jindřicha Chalupeckého. Loni se vítěz vyhlašoval v pražském Veletržním paláci; stal se jím Tomáš Vaněk. A do Prahy by se soutěž měla příští rok vrátit - pořadatelé v současné době jednají s Medou Mládkovou o prostorech v Sovových mlýnech.

Letošní porota byla poprvé mezinárodní. Finalisty vybraly takové osobnosti jako historička umění Charlotta Kotiková z brooklynského Muzea umění nebo ředitel birminghamské Ikon Gallery Jonathan Watkins. Shodli se na čtyřech jménech: Markétě Baňkové, Federiku Díazovi, Lence Klodové a Markétě Othové.

Organizátoři v této souvislosti přiznávají, že řada kvalitních autorů se do soutěže nedostane: musí se totiž sami přihlásit. „Mnoho lidí se z různých důvodů nenominuje. A my jsme se cítili málo kompetentní přihlásit je sami. Došlo nám dvacet tři portfolií včetně velmi podprůměrných,“ shrnuje člen poroty Jiří Ševčík. Do budoucna tak pořadatelé chtějí, aby výtvarníky nominovali kurátoři a kunsthistorici.

Co dělají finalisté
Markéta Baňková se poslední léta zabývá především internetovým uměním. Před časem stvořila interaktivní román Město, v němž člověk může brouzdat po osudech tajemné bytosti Růženky Šetkové. V Brně se představuje instalací jakéhosi pokoje, který je zároveň kinem - místem soukromým i veřejným.

Federico Díaz je hlavou neustále se rozvíjejícího projektu E-Area, což by měl být v budoucnu prototyp budovy, jež se řídí podle nálady přírody i svého majitele. V Domě umění na tuto myšlenku navazuje projektem Generatrix 1.1.4. Jde o dvě projekce, v nichž se promítaný obraz mění podle pohybu a hlasu diváka.

Lenka Klodová je známá svými provokativními citacemi pornografického průmyslu. Vystavila už například stránky z erotického magazínu, v nichž těla modelek přemalovala národními kroji. Pro finále Chalupeckého ceny připravila instalaci Nový způsob výzdoby, dlouhou řadu šatních železných skříněk vyzdobených erotickými plakáty a umělou krasavicí v životní velikosti.

Poslední finalistka, Markéta Othová, pracuje s černobílou fotografií. Snímá banální situace, jež v galerii získávají nové interpretace. Její nové fotografie zobrazují jednotlivé fáze venčení psa jakousi anonymní paní.

Pobyt a peníze
Porota vybere laureáta podle prací prezentovaných na nynější výstavě. Cenu by vítězi měl předat 28. listopadu tradičně Václav Havel. Ten bude oceněné dekorovat i po skončení svého prezidentského mandátu. „V Brně nebude muset pan prezident chodit tak daleko jako ve Veletržním paláci, když musel Davidu Černému cenu předávat na ulici,“ usmívá se Jiří Ševčík v narážce na předloňský incident, kdy Černý kvůli hádce s Milanem Knížákem odmítl vstoupit do Národní galerie.

Vítěz Chalupeckého ceny získá měsíční pobyt v New Yorku a peníze na katalog nebo výstavu. British American Tobacco mu navíc věnuje padesát tisíc korun, se kterými si může udělat, co uzná za vhodné. Veřejnost má poprvé šanci vybrat si svého laureáta, jenž dostane Cenu diváků.

S finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého v Brně vystavuje také letošní držitelka Ceny Oskára Čepana, což je obdobné ocenění slovenské. Pavlína Fichta Čierna si tu všímá farmaceutik a jejich vlivů na lidské tělo. Jeden z panelů například pokrývají příbalové letáky léků, v nichž zvýraznila jejich mnohdy nečekané „nežiaduce účinky“.