Český pop se usadil na MTV

  • 10
Úplně nepozorovaně a bez velké publicity zahájila proslulá televize MTV na začátku dubna v rámci pořadu World Chart Express vysílání české hitparády. Jednou za čtrnáct dní představuje čtyřiadvacetiletá moderátorka Mimi K, původem z Konga, šest písní českých interpretů, vybíraných přímo v londýnské centrále tak, aby byl pohled na českou scénu co nejvíc nadnárodní.
Zástupci MTV zdůrazňují, že nejde o hitparádu prodejní nebo o přehlídku nejhranějších písní v rádiích, i když tyto výsledky anglický dramaturg samozřejmě bere v potaz, nýbrž především o pokus ukázat divákům z jiných zemí, co se na naší scéně děje.

V prvním vysílání 13. dubna - reprodukujeme část programu z internetu - se proto objevily mimo jiné nahrávky MIG 21, Čechomoru a moderátorské hvězdy Evropy 2 Leoše Mareše. Protože MTV se objevuje skoro ve všech kabelových televizích v republice, dostává tak domácí hudební průmysl další toužebně hledaný prostor pro vysílání videoklipů. V posledním roce se objevila ze strany vydavatelů řada zklamaných konstatování, že s výjimkou Noci s Andělem a Esa není v domácích televizích dostatek prostoru, kde by se klipy daly vysílat. Natáčení hudebních obrazových snímků se pak za takového stavu nevyplácí.

Současná populární hudba trpí nedostatkem nadnárodních superhvězd, a tak se gramofonové společnosti soustřeďují na lokální trhy. V některých zemích tvoří domácí trh až sedmdesát procent prodejů a MTV je nucena na tento fakt reagovat. Některé trhy jsou tak malé a chudé, že se nevyplatí, aby zde operovala domácí hudební televize. To je případ nejen České republiky, ale také Maďarska nebo Turecka, které zde také otevřely své přehlídky momentálně nejpopulárnějších písní.
Bezprostřední příčinou vzniku českého hudebního žebříčku však není ani to, že není velká šance na vznik dostatečně kvalitní hudební televize v České republice, ani rodící se internacionalizace Evropy nebo zlepšení kvality naší populární hudby. Hlavní příčinou je zájem řady českých podnikatelských subjektů inzerovat na MTV. Podle Aleny Blahovcové, ředitelky české pobočky společnosti Zoon Vision, která MTV v České republice zastupuje, začali v posledních měsících někteří čeští výrobci své produkty pro mladou generaci spojovat s hudební televizí vysílající pro tuto věkovou skupinu. A někteří z nich používají MTV dokonce jako jeden z prvních kroků pronikání na nadnárodní trh. "Objem české inzerce na MTV už je srovnatelný s mnohem většími zeměmi. Vedení MTV proto usoudilo, že to je vhodná příležitost, aby pro inzerenty vzniklo příznivější prostředí," říká Blahovcová.

Nakolik budou z vysílání na MTV profitovat i české kapely, je otázkou. Před několika lety se tímto způsobem podařilo proniknout nad celoevropský trh řadě severských kapel, loni pobaltské skupině BrainStorm. I úspěch dívčího dua Tatu je spojován s ruskou pobočkou MTV. Romana Pašková, marketingová ředitelka BMG, tvrdí, že už po prvním odvysílání nového klipu skupiny Lety mimo se na firmu obrátili někteří novináři se žádostí o rozhovory: "Dřív je za hvězdy nepovažovali, ale když se skupina objevila na MTV, všechno se tím změnilo."

Český žebříček se na MTV vysílá každých čtrnáct dní v sobotu v deset hodin a ve čtvrtek v devatenáct hodin. Měl by být doplňován o informace o zajímavých hudebních událostech, které se v České republice právě odehrávají.

MTV World Chart Express ze dne 13. dubna 2002.