Česko loni zažilo smršť koncertů

  • 2
Rok 2003 byl pro fanoušky mimořádný. Česká republika dosud nezažila takovou ofenzivu zahraničních kapel, ke které notně přispěly letní festivaly. Přitom největší porci hvězd včetně zpěváka Marilyna Mansona, kapel Moloko nebo Morcheeba na sebe poutala nová červnová přehlídka Go Planet Roxy u Tábora.

V Praze odezněla většina koncertních šlágrů, hlavní město však nebylo jediným ohniskem světové muziky v Česku.

Severomoravskou metropoli proslavila červencová přehlídka Colours of Ostrava se srbským mágem Goranem Bregovičem, zatímco u Roudnice nad Labem se konal obří srpnový festival Creamfields, na kterém vystoupila britská skupina Massive Attack.

A Šumperk, jenž hostí přehlídku Blues Alive a kde loni vystoupili Američané Kinsey Report či Chris Thomas King, se v listopadu stal bluesovým srdcem republiky. Nejvytíženějším měsícem byl červen, kdy se jenom v Praze vystřídali Yes, King Crimson, Suzanne Vega, Moby či Dave Gahan.

Fandové museli pečlivě zvažovat, kterému vystoupení dají přednost, aby svou hudební vášeň dokázali vůbec financovat. Koncertní premiéru si v Česku odbyla například americká kapela Linkin Park, která chrlila v pražské T-Mobile Areně jeden úderný refrén za druhým. A křepčící i zpívající fanoušci si udělali v hale večírek.

Přebil jej listopadový koncert Robbieho Williamse, dalšího zahraničního debutanta v Česku, který se v T-Mobile Areně představil jako nový král stadionové zábavy.

Domácí publikum je v jádru konzervativní, věrné svým hvězdám. A tak se loni mohli vrátit rockoví klasici Iron Maiden nejprve do Zlína a pak do Prahy, znovu přijeli Deep Purple, John Cale nebo legendární písničkář Bob Dylan, který se přesouval od kytary ke klávesám a jenž v říjnu vyprodal největší halu na pražském Výstavišti.

Počtvrté se přivalili jeho generační druhové Rolling Stones. Na Letné vyrostlo mamutí pódium a Mick Jagger oslavil v Praze šedesátiny. Na Stouny se 27. července vypravilo asi osmdesát tisíc lidí, i když ti, zřejmě unaveni po dlouhém turné Forty Licks, odehráli svůj nejvlažnější koncert v Česku. Bylo to však největší hudební shromáždění roku.

Slovenský Elán se na Letnou vydal v září na svůj Megakoncert. Nechybělo mnoho a fandové Joža Ráže a spol. přečíslili stoneovský dav.

Avšak plytké vystoupení Elánu zvýraznilo další jev: rok 2003 byl také dobou návratu a triumfu slovenské muziky. Vždyť zpěvák Richard Müller s Ivou Bittovou a doprovodnou kapelou projeli vyprodanými domácími halami, stejně tak zářili východoslovenští No Name nebo výtečná rocková kapela Inékafe.

V dobách, kdy stále klesají prodeje desek, se koncerty staly silným motorem domácí muziky. A projevilo se to i v prodeji alb koncertních hvězd. Fandové kapely Kabát si koupili více než 120 tisíc kopií kompilace Suma sumárum, na sklonku roku zmizelo 70 tisíc kopií desky Dole v dole a "Kabáti" se stali nejpopulárnější skupinou v Česku.

Podobně zúročil své vytrvalé koncertování písničkář Jaromír Nohavica, který si tak vybudoval existenci zcela nezávislou na přízni či nelibosti médií.

Svou sílu ukázal v loňském roce český hip hop, dosud skrytý spíše v klubech, jehož rytmus a naléhavost vyhovuje současným básníkům ulice - rapperům. V létě se sjeli do Pardubic na festival Hip Hop Camp, který navštívilo takřka deset tisíc lidí.

Loni proto logicky vzrostl vliv koncertních či festivalových agentur. Jedna z nich, Petarda Production, bude 20. března vyhlašovat české výroční ceny Anděl. Ceremoniálu mají dominovat domácí koncertní hvězdy roku 2003.

Jiná promotérská společnost, Dream Productions, založila s gramofonofou firmou Sony Music/Bonton společný podnik East Brother. Ten bude nabízet koncertní i vydavatelské služby pro skupinu Lucie a další interprety. Příklad hodný následování? To ukáže rok 2004.

Přilákali desetitisíce. Během svého turné Forty Licks zavítali Rolling Stones i do Prahy. Na jejich koncert na Letné se vypravilo osmdesát tisíc lidí a Mick Jagger v českém hlavním městě oslavil šedesátiny.