V Praze odezněla většina koncertních šlágrů, hlavní město však nebylo jediným ohniskem světové muziky v Česku.
Severomoravskou metropoli proslavila červencová přehlídka Colours of Ostrava se srbským mágem Goranem Bregovičem, zatímco u Roudnice nad Labem se konal obří srpnový festival Creamfields, na kterém vystoupila britská skupina Massive Attack.
A Šumperk, jenž hostí přehlídku Blues Alive a kde loni vystoupili Američané Kinsey Report či Chris Thomas King, se v listopadu stal bluesovým srdcem republiky. Nejvytíženějším měsícem byl červen, kdy se jenom v Praze vystřídali Yes, King Crimson, Suzanne Vega, Moby či Dave Gahan.
Fandové museli pečlivě zvažovat, kterému vystoupení dají přednost, aby svou hudební vášeň dokázali vůbec financovat. Koncertní premiéru si v Česku odbyla například americká kapela Linkin Park, která chrlila v pražské T-Mobile Areně jeden úderný refrén za druhým. A křepčící i zpívající fanoušci si udělali v hale večírek.
Přebil jej listopadový koncert Robbieho Williamse, dalšího zahraničního debutanta v Česku, který se v T-Mobile Areně představil jako nový král stadionové zábavy.
Domácí publikum je v jádru konzervativní, věrné svým hvězdám. A tak se loni mohli vrátit rockoví klasici Iron Maiden nejprve do Zlína a pak do Prahy, znovu přijeli Deep Purple, John Cale nebo legendární písničkář Bob Dylan, který se přesouval od kytary ke klávesám a jenž v říjnu vyprodal největší halu na pražském Výstavišti.
Počtvrté se přivalili jeho generační druhové Rolling Stones. Na Letné vyrostlo mamutí pódium a Mick Jagger oslavil v Praze šedesátiny. Na Stouny se 27. července vypravilo asi osmdesát tisíc lidí, i když ti, zřejmě unaveni po dlouhém turné Forty Licks, odehráli svůj nejvlažnější koncert v Česku. Bylo to však největší hudební shromáždění roku.
Slovenský Elán se na Letnou vydal v září na svůj Megakoncert. Nechybělo mnoho a fandové Joža Ráže a spol. přečíslili stoneovský dav.
Avšak plytké vystoupení Elánu zvýraznilo další jev: rok 2003 byl také dobou návratu a triumfu slovenské muziky. Vždyť zpěvák Richard Müller s Ivou Bittovou a doprovodnou kapelou projeli vyprodanými domácími halami, stejně tak zářili východoslovenští No Name nebo výtečná rocková kapela Inékafe.
V dobách, kdy stále klesají prodeje desek, se koncerty staly silným motorem domácí muziky. A projevilo se to i v prodeji alb koncertních hvězd. Fandové kapely Kabát si koupili více než 120 tisíc kopií kompilace Suma sumárum, na sklonku roku zmizelo 70 tisíc kopií desky Dole v dole a "Kabáti" se stali nejpopulárnější skupinou v Česku.
Podobně zúročil své vytrvalé koncertování písničkář Jaromír Nohavica, který si tak vybudoval existenci zcela nezávislou na přízni či nelibosti médií.
Svou sílu ukázal v loňském roce český hip hop, dosud skrytý spíše v klubech, jehož rytmus a naléhavost vyhovuje současným básníkům ulice - rapperům. V létě se sjeli do Pardubic na festival Hip Hop Camp, který navštívilo takřka deset tisíc lidí.
Loni proto logicky vzrostl vliv koncertních či festivalových agentur. Jedna z nich, Petarda Production, bude 20. března vyhlašovat české výroční ceny Anděl. Ceremoniálu mají dominovat domácí koncertní hvězdy roku 2003.
Jiná promotérská společnost, Dream Productions, založila s gramofonofou firmou Sony Music/Bonton společný podnik East Brother. Ten bude nabízet koncertní i vydavatelské služby pro skupinu Lucie a další interprety. Příklad hodný následování? To ukáže rok 2004.
Přilákali desetitisíce. Během svého turné Forty Licks zavítali Rolling Stones i do Prahy. Na jejich koncert na Letné se vypravilo osmdesát tisíc lidí a Mick Jagger v českém hlavním městě oslavil šedesátiny. |